Hej! Det här är mitt första besök här och det verkar efter en snabb översikt som att det finns skärpta personer som vet vad de talar om här. Jag har givetvis redan sökt på forumet och noterat att det redan finns trådar om samma värmepump, men det känns enklare att starta en egen tråd ändå. Jag är även fullständigt ny på allt som har med värmepumpar att göra...
1. Bor i ett nyproducerat radhus på ca 138m2. Bottenvåning drivs med golvvärme, övervåning med radiatorer. Huset är jäkligt välisolerat (behåller värmen länge).
2. Min slutsats är att det mest energibesparandet borde vara att ha termostaterna på max och ställa in värmepumpen istället. Givetvis lite krångligare att justera, men sparar jag lite pengar på det är det värt det. Tänker jag rätt?
3. Vad ska jag reglera först? Värmekurva sedan via vredet för framledningstemperaturen?
4. Det finns 3 lägen, sommar, vår/höst, vinter och vinter (auto). Fram tills nu har jag kunnat köra på med vår/höst-läget, men nu börjar det bli för kallt för det. Manualen säger också att man helst ska köra på vinter(auto) för att inte slita ut pumpen (patronen går inte i sommar och vår/höstläge). Ställer jag in vinter(auto) på grundinställningar (kurva och framledningstemp) blir det sinnesjukt (28-30C på övervåningen och säkert 30-35C nere. Badrummet nere är som en bastu) varmt inom någon timme, sedan tar det typ 2-3 dygn att få ner tempen i huset om man inte vill öppna fönster etc.
5. Vad föreslår ni som åtgärd? Det känns lite segt att luska själv i veckor för att komma fram till en eventuell bra lösning. Köra vår/höst och öka kurva/framledningstemp eller vinter(auto) och sänka rejält? Märker även att det blir snålt med varmvatten på vår/höstläge. Nere funkar det med det läget (varit ca -10 i medeltemp ute senaste veckan), men uppe blir det "småkallt" (18c).
Stort tacksam för all hjälp!