"Ståltråden" är ett kapillär-rör som gör att termostaten kan avläsa temperaturen på annat ställe än där den reglerar.

Har du mätt med en annan termometer än och verifierat termometern som sitter där?

Annars tänker jag att problemet kan ha att göra med din höga värmekurva. Då den är så hög så kommer du främst reglera med rumstermostaterna, vilket skapar ett väldigt ojämnt värmebehov från värmepumpen vilket skulle kunna förklara att det upplevs hoppa.

Termometern är korrekt. Hur kollar jag värmekuran ? Den är ställd på 43 grader. Om de är de du menar ?

Så här ser de ut.

• Display visar värmekurva med framledningstemperatur i förhållande till utetemperatur på ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat för värmeinställningar visande temperaturkurvor och knappar.
    Skapa konto
  • Digital display som visar temperaturinställningar för uppvärmning vid olika utomhustemperaturer.
    Skapa konto
Se om du kan hitta nån lämplig grundinställning för din hustyp och ort i manualen för din värmepump.

Beroende på var i landet du bor så som expl , i mellansverige så är en tumregel ca 42 C ut på element och vid golvvärme lite läger lägre vid noll ute .

Kan de svajjande värmen i systemet bero på att trycket är så lågt ? Den röda är väl vara en markering för att hålla reda på om trycket sjunker ? Den svarta mätaren ska upp till den röda ?

• Tryckmätare på VVS-installation med röd markering för trycknivå och kopparledningar.
    Skapa konto
Jepp fyll sakta på till 1 bar ( den röda går att vrida på ) när du fyller så se hur manometern rör sig , den ska öka sakta, går den fort upp i tryck så är 2 saker kvar. Dåligt med luft i kärlet eller trasig blåsa , på kärlet så är det som en bilventil fri eller under ett plastlock kan testas med att peta på piggen , då ska det pysa till med luft eller så kommer det vatten, första tappa ur tryck till noll genom säkerhetsventilen eller annan avtappning,fyll på till 0,6 bar, tappa ur lite igen o.s.v till trycket i kärlet står kvar på 0,6 bar och inget vatten vill forsa ut , det sista är bara att byta kärl , det har sagt upp sig.

Okej då är jag med. Men när jag fyller på så kommer de vatten ur röret ner i brunnen. Så den är antagligen full med vatten.

Har du ett öppet system då., en burk på vinden med ett rör ner till pannrummet som det börjar rinna i och avtar efter en stund

W Wadersss skrev:
Okej då är jag med. Men när jag fyller på så kommer de vatten ur röret ner i brunnen. Så den är antagligen full med vatten.
J jonaserik skrev:
Jepp fyll sakta på till 1 bar ( den röda går att vrida på ) när du fyller så se hur manometern rör sig , den ska öka sakta, går den fort upp i tryck så är 2 saker kvar. Dåligt med luft i kärlet eller trasig blåsa , på kärlet så är det som en bilventil fri eller under ett plastlock kan testas med att peta på piggen , då ska det pysa till med luft eller så kommer det vatten, första tappa ur tryck till noll genom säkerhetsventilen eller annan avtappning,fyll på till 0,6 bar, tappa ur lite igen o.s.v till trycket i kärlet står kvar på 0,6 bar och inget vatten vill forsa ut , det sista är bara att byta kärl , det har sagt upp sig.

De finns lixom inget här nere. Allt sitter på vinden.

• En vit pannan i ett källarutrymme med synliga rör längs taket och vita väggar.
    Skapa konto
  • Tom vind med träbjälkar, lutande tak, kartonger och diverse föremål.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Har du ett öppet system då., en burk på vinden med ett rör ner till pannrummet som det börjar rinna i och avtar efter en stund
de stämmer

Ett öppet system , kan inte bli mer tryck än detta . antal meter mellan manometern och röret som är på kärlet.är detsamma som 1 meter = 0,1 bar. Dom satte i VP åt dig, varför har dom tagit bort all med öppet system och gjort ett slutet, förstår inte varför. Det kan göra att trycket blir svajigt ut till GV och kanske element . Vad för VP har du. kanske en NIbe modell ???

Hmm okej. Nibe f1245

Ja den har inget exspantionskärl inbyggt , men varför dom inte satte dit ett förstår jag inte, snik eller inte svårt att veta, i.a.f billigare för dom. Kanske beroende på plats, ser lite trångt ut men ändå, öppet system är mera för äldre vedeldningar, klart det fungerar. Men talades det om det, montage av allt . Ett fast pris för dig eller löpande.

Väcker liv i denna tråden igen.

fick ett kärl installerat i källaren så nu är de ett slutet system. termostaten utbytt. Svajar fortfarande mellan 20 upp till 45 grader max. Men den svajar beroende på tempraturen ute. Är de kallt så höjs värmen. Osv. Termostaten följer beräknad framledning som står på pumpen ? Med 3 graders skillnad. Ska de va såhär ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.