Okej. Är termostaden de vita elementvredet ?

W Wadersss skrev:
Ja precis, ventilen kan ha fastnat i öppet läge

W Wadersss skrev:
Nu när jag kom ut så står graderna på 40. Är de okej ?

Generellt brukar man säga att Max 45grader framledning på golvvärme. Men det beror lite på vad man har för material i form av golv, hur djupt slingan ligger mm. Men 45 är ett bra riktvärde att inte överskrida.

Det betyder att du bör ställa din kurva på värmepumpen på Max 45grader.

Okej. Den fortsätter sjunka nu ser jag. Nere på 30. Ska jag vrida på termostaten också ? De står på 1 nu. Ock ock ändra kurvan ?

Nu är den på 55 igen. Jag blir galen. Aja tack som fan för hjälpen. Får ringa nån som får kolla
På detta :)

Låt det gå en stund så får du se om det svänger in sig. Sätt termostaten på mitten, låt det vara men kika till det och se om det stabiliseras

Värmepumpen ger en ganska stötig reglering som är lite on/off om man loggar tempen.

vp startar och jobbar upp framledningen när över önskat börvärde, stannar och låter tempen sjunka en bit under för att sedan starta igen.

Okej provar de. Är de denna du menar ?

• Skärm på värmepumpsstyrning visande en värmeväxelkurva med fråmledningstemperatur och utetemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Precis

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Precis
Då behöver jag inte ändra något där ?

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
W Wadersss skrev:
Då behöver jag inte ändra något där ?
Nä inte om den stod så sedan innan. Men har du lågt flöde så kommer temperaturen svänga kraftigt enligt mitt tidigare inlägg.
Det bästa för en värmepump är att jobba mot en stor jämn last för att få lång gångtid på kompressorn

Dum fråga kanske. Men är de systemet kopplat till elementen vi har i huset också ? För där svajar de också.

Högst troligt

Kanon. Om de fortsätter svaja på tempen ska jag sänka termostaten lite i taget då tills de stabiliserar sig ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.