Hej!
Införskaffade på impuls några smarta termostater till ett bra pris. Insåg sen att jag även behöver byta alla ventiler då jag har manuella ventiler med en grå kon man vrider på. I dagsläget är 7 radiatorer på nedervåningen påslagna på max. På övervåningen är 1 av 5 radiatorer påslagna på max. 4st i sovrummen helt av. Sovrummen har oftast ett fönster på glänt också så de hamnar just nu på optimala 15-16 grader.
Min fjärrvärmecentral VX2000 står på 18 grader.
Nu till mitt dilemma. Läste någonstans att man ej skulle ha enbart smarta termostater på radiatorerna i ett fjärrvärmesystem så jag skulle kunna lämna några av de gamla ventilerna. Känns dock fel när man ändå ska byta och funderar därför 4st vanliga termostater.(Har 8 smarta) I sovrummen skulle jag sätta 1 vanlig som jag stänger av helt vid öppna fönstret och en smart som slår på en stund på förmiddagen för att få bort kondens på stängda fönstret.
Hall övervåning får vanlig termostat max öppen
Kök får 2 smarta
Vardagsrum 3 smarta
Hall smart
Toalett nedervåning vanlig.
Skulle vilja ha vardagsrummet på ca 20 grader så antar att jag höjer fjärrvärmecentralen till 20 grader och stryper alla andra vanliga till 18?
Skulle detta funka?
Tänker även att jag natt sänker nedervåningen till 16-17 grader.
Införskaffade på impuls några smarta termostater till ett bra pris. Insåg sen att jag även behöver byta alla ventiler då jag har manuella ventiler med en grå kon man vrider på. I dagsläget är 7 radiatorer på nedervåningen påslagna på max. På övervåningen är 1 av 5 radiatorer påslagna på max. 4st i sovrummen helt av. Sovrummen har oftast ett fönster på glänt också så de hamnar just nu på optimala 15-16 grader.
Nu till mitt dilemma. Läste någonstans att man ej skulle ha enbart smarta termostater på radiatorerna i ett fjärrvärmesystem så jag skulle kunna lämna några av de gamla ventilerna. Känns dock fel när man ändå ska byta och funderar därför 4st vanliga termostater.(Har 8 smarta) I sovrummen skulle jag sätta 1 vanlig som jag stänger av helt vid öppna fönstret och en smart som slår på en stund på förmiddagen för att få bort kondens på stängda fönstret.
Kök får 2 smarta
Vardagsrum 3 smarta
Hall smart
Skulle vilja ha vardagsrummet på ca 20 grader så antar att jag höjer fjärrvärmecentralen till 20 grader och stryper alla andra vanliga till 18?
Skulle detta funka?
Har man fjärrvärme kan man fritt använda termostater såsom man vill. Det är med värmepumpar det blir problem. Sätt du fjärrvärmeväxlaren så att du får 20 grader i vardagsrummet med öppna ventiler. Sedan strypa ner temperaturen i övriga rum enligt önskemål.
Nu har ju de första minusgraderna kommit och förbrukningen chockhöjs. Men vad jag förstår har jag en normal förbrukning. Om man har en hel månad med minusgrader så kostar ju värmen ca 3500-4000kr. Känns väldigt dyrt, speciellt när man hört att fjärrvärme ska vara så bra. Men då pratade man bara om driften antar jag, att den är så säker och stabil (?). 95 kwh igår.
Du kan inte bara titta på fasta årsavgiften samt rörliga avgiften utan alla kostnader, inköp/montage av "pannan", årsavgiften, rörliga kostnader, mm och allt delat på antalet år "pannan" håller.P POTOOOOOOOO skrev:
En fjv-central håller typ 20-40(50) år.
En VP håller typ 10-20(25) år.
Oberoende vilken "panna" du har så åtgår det en viss mängd energi för att hålla huset varmt.
Jo fjv har jag själv och 7-8 vanliga termostater samt tre stycken smarta termostater.peleback80 skrev:
Hej!
Kök får 2 smarta
Vardagsrum 3 smarta
Hall smart
Skulle detta funka?
Fem stycken av de vanliga termostaterna har jag fått byta ut eftersom de inte reglerade bra.
Sedan eftersom jag har ett gammalt hus har jag tre stycken större element och där sitter de smarta termostaterna.
Mäter sedan temperaturen på tre ställen och temperaturen i hallen styr de tre smarta termostaterna.
Funkar bra.
Sedan vad har du för reglercentral om du kan ställa en temperatur, oftast väljer man en reglerlinje där då utgående temperatur styrs av utomhustemperaturen, ofta kan man välja "nollläget" för reglerlinjen.
Klicka här för att svara