Hej!
Vi har fjärrvärme och i somras byggde vi ( hantverkare) om köket. Köket ökade i yta samtidigt ändrades det från ett arbetskök till ett u kök och därför togs ett element bort. Granbarna har liknande utformning på köket men har slagit ut och öppnat upp helt till vardagsrummet och sovrummet medans vi har dessa tre för sig.

Fläkten av Alliance-typ byttes till samma typ som tidigare men den är placerad rakt under ventilationen upp på taket, tidigare gick det i en 90 graders ventilationskanal pga arbetskök. Detta resulterar i högre flöde ventilation jämfört med tidigare.

Vi har fjärrvärme och haft samma inställningar varje år. Men i år har vi inte fått upp tempen som de ska i hela huset. Jag tänker de beror på borttagandet av elementet och fläktens högre flöde. Ja visst var de dumt av oss att inte tänka på det men då vi hade en entreprenör som hjälpte oss med hela där båda ventilation, rörmokare mfl var involverad och ingen påtalade detta så var de inget vi heller tänkte på.

Nu undrar jag vad man normalt ska ha för inställning på termostaterna i ett hus, samt i fjärrvärmecentralen.

Jag har hört att man inte ska ha termostaten högst läget eller lägst läger stängt men vet ej om de stämmer. Vi har testat att öka både inställningarna på fjärrvärmecentralen och termostaterna. Har kontaktat de som handhållet fjärrvärmen men då de inte är akut så får vi en genomgång först den 4 februari.

Huset är från 1978 och är 2 vånings och 155 m2.

Temperaturen varierar från 16,5-15,5 i köket när centralen är inställd på 24 beroende på vad termostaten är inställd på respektive 18-19 grader i övriga rum.

Tidigare hade vi centralen inställd på 20 grader och hade då 19 i köket.

Allt ör luftat, elementen blir varma upptill och någon lägre temp ner till.

Någon som är bra på fjärrvärme och termostater och kan ge råd på vad vi ska ha för grundinställningar på termostaterna? (givetvis kan man öka minska något men om de inte ska vara på högst eller lägsta inställning finns lite begränsningar)

Bilder på befintliga radiatorer i köket.
Ritning/skiss över våningen med köket där radiatorernas placering framgår.

Är det bara köket som är kallt?
Hur stor var radiatorn som togs bort?

Tar man bort en radiator så blir det per automatik svalare i den delen där radiatorn satt samt att de andra får jobba hårdare.

Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på befintliga radiatorer i köket.
Ritning/skiss över våningen med köket där radiatorernas placering framgår.

Är det bara köket som är kallt?
Hur stor var radiatorn som togs bort?

Tar man bort en radiator så blir det per automatik svalare i den delen där radiatorn satt samt att de andra får jobba hårdare.
Övriga rum är också kallare än det brukar vara. Tyvärr har jag ingen skiss på huset och elementen. De element vi har kvar i köket är 100cm*50 cm och har för mig att det som togs bort hade samma mått.

• En vit radiator under ett fönster i ett rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.