Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, inte när det är nybyggt! Föreningen bildas ju normalt sett inte förrän vid överlämning, så det går i nuläget troligen att driva saker mot byggherren.
Eftersom det lagrum som finns att följa är bostadsrättslagen och det enbart är bostadsrättsföreningar som kan teckna förhandsavtal om upplåtelse av bostadsrätt så måste föreningen finnas tidigt i processen. Annars kan förhandsavtal om upplåtelse inte skrivas.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, inte när det är nybyggt! Föreningen bildas ju normalt sett inte förrän vid överlämning, så det går i nuläget troligen att driva saker mot byggherren.
Brf bildas tidigt i kedjan, Brf tecknar avtal med byggbolaget och överlåter sedan bostaden till slutkund/privatpersonen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, så funkar det ju inte. Den interimsstyrelse som bildas när husen byggts består ju av folk från byggföretaget, som sedan lämnar över till en förening och styrelse som bildas av de boende när de tar över fastigheten.
Att bostadrättsföreningens styrelse har ledamöter som har lojalitet mot ett byggbolag gör inte att en privatperson som har tecknat ett förhandsavtal om upplåtelse av en bostadsrätt med föreningen har rätt till något konsumentskydd gentemot byggbolaget. Det finns ju inget avtal mellan privatpersonen och byggbolag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Det beror på om brf har beställt golvvärme på två plan. Har dom gjort det får föreningen driva det mot byggaren. Vad är problemet med det?
Finns det verkligen en beställar/utförar -situation vid nybyggda brf:er??
Jag har fått för mig att byggföretaget bygger som de vill och att föreningen bildas först när allt är klart. Föreningen tar alltså över något de inte har beställt
Det är detta som gör att jag aldrig skulle skriva avtal på en bostadsrätt som inte finns.
När t.ex ett kommunalt hyresbolag bygger nytt så finns det ett kvalitetstänk t.ex att stombyte inte behöver göras förrän efter X antal år. Jag tror inte motsvarande finns för dessa nya bostadsrätter.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att bostadrättsföreningens styrelse har ledamöter som har lojalitet mot ett byggbolag gör inte att en privatperson som har tecknat ett förhandsavtal om upplåtelse av en bostadsrätt med föreningen har rätt till något konsumentskydd gentemot byggbolaget. Det finns ju inget avtal mellan privatpersonen och byggbolag.
Byggbolaget brukar ha en dialog med de boende och fixa de sista bristerna, spackla och måla torksprickor etc. Det största de (frivilligt) gjorde i vår lägenhet var att lägga trall på balkongen eftersom de sabbat betongytan under putsningen. Antar att det egentligen är föreningen som är byggarens motpart men att det blir smidigast all lämpa över kommunikationen på de boende.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C CPHB skrev:
Finns det verkligen en beställar/utförar -situation vid nybyggda brf:er??
Jag har fått för mig att byggföretaget bygger som de vill och att föreningen bildas först när allt är klart. Föreningen tar alltså över något de inte har beställt
Det är detta som gör att jag aldrig skulle skriva avtal på en bostadsrätt som inte finns.
När t.ex ett kommunalt hyresbolag bygger nytt så finns det ett kvalitetstänk t.ex att stombyte inte behöver göras förrän efter X antal år. Jag tror inte motsvarande finns för dessa nya bostadsrätter.
Jodå, föreningen bildas i ett tidigt skede för endast den har laglig rätt att teckna förhandsavtal om upplåtelse, alltså att "sälja" bostadsrätterna. Det är ju så intäkter i projektet genereras.

Och det är många som ska hållas glada i ett sånt här projekt i ett tidigt skede, t ex lånegivaren (banken) måste ha säkerhet för lånen (fastighet+byggnad).

Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Byggbolaget brukar ha en dialog med de boende och fixa de sista bristerna, spackla och måla torksprickor etc. Det största de (frivilligt) gjorde i vår lägenhet var att lägga trall på balkongen eftersom de sabbat betongytan under putsningen. Antar att det egentligen är föreningen som är byggarens motpart men att det blir smidigast all lämpa över kommunikationen på de boende.
Ja, byggföretaget vill ju naturligtvis ha nöjda bostadrättsköpare om det inte riskerar den större lönsamheten i nuvarande och framtida projekt. Men detta är precis som du skriver inte en konsument-företagsrelation utan går via föreningen. D v s den dag bostadsrättshavaren inte kommer överens med byggbolaget om åtgärdernas nivå så står man där med föreningen och styrelsen som motpart.

Redigerat:
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
C CENG skrev:
Hej,

Vi skrev för ca 1,5 år sedan på avtal för ett nybyggt bostadsrättsradhus i två plan + takterrass och nu närmar sig inflytt nästa vecka.

I avtal och beskrivning står det att uppvärmningen sker med ”vattenburen golvvärme under den mattlackerade ekparketten på de båda våningsplanen”.

På slutbesiktningen igår upptäckte vi dock att det var stora och fula radiatorer på övervåningen istället för den golvvärme vi har fått marknadsförd och förväntat oss.
Bland annat en 3 meter lång radiator där man placerar vardagsrumssoffan.

Vi ifrågasatte det på slutbesiktningen och fick svaret att det är så man bygger pga kallras och någon annan bortförklaring.

Jag får känslan av att man har valt radiatorer på övervåningen för kostnadsbesparing och för att slippa dra golvvärme i bjälklaget.

Vad kan vi förvänta oss när vi tar upp detta med föreningen/byggherren?

Kan vi kräva att man gör om värmesystemet på övervåningen till det som är avtalat eller kräva ersättning av något slag?

Tacksam för tips och förslag från er experter, kanske finns någon som varit med om liknande utmaningar.
Normalt sett installerar man ju golvvärme nere och sedan radiatorer uppe. Men har dom explicit skrivit att det är golvvärme på båda planen så bör ni ju ta upp det.

Frå ni inte respons från bolaget så gå samman (om alla husen är lika) så har ni nog större framgång, och framförallt kan dela på kostnader och energin det tar att driva ett sånt fall..

• Gilla
CENG och 1 till
  • Laddar…
Jodå, föreningen bildas i ett tidigt skede för endast den har laglig rätt att teckna förhandsavtal om upplåtelse, alltså att "sälja" bostadsrätterna. Det är ju så intäkter i projektet genereras.

Och det är många som ska hållas glada i ett sånt här projekt i ett tidigt skede, t ex lånegivaren (banken) måste ha säkerhet för lånen (fastighet+byggnad).
Det är därför som man, om/när man köper en brf-lgh som förste ägare, vid första årsmötet inte bör ge den avgående styrelsen ansvarsfrihet - eftersom styrelsen normalt sett representerar byggherren. Den nya styrelsen behöver hinna sätta sig in i projektet och ekonomin när man tar över, och ha möjlighet att hålla byggarens brf-styrelse ansvarig för ev. missar.

• Gilla
mushu och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar att det inte går alls att installera golvvärme efteråt. Parkettgolvet ska rivas, måste man inte fräsa ner eller lägga nya skivor med slingor? Värmesystemet måste anpassas efter annan temperatur på slingan. Rördragning etc. Om dessutom golvhöjden påverkas blir väl trösklar fel? Eller bygger inte golvvärme något på höjden? Inga badrum på övervåningen? Där vill man verkligen ha vattenburen golvvärme. Det blir typ att göra om rubbet då det ska flytspacklas in.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Jag gissar att det inte går alls att installera golvvärme efteråt. Parkettgolvet ska rivas, måste man inte fräsa ner eller lägga nya skivor med slingor? Värmesystemet måste anpassas efter annan temperatur på slingan. Rördragning etc. Om dessutom golvhöjden påverkas blir väl trösklar fel? Eller bygger inte golvvärme något på höjden? Inga badrum på övervåningen? Där vill man verkligen ha vattenburen golvvärme. Det blir typ att göra om rubbet då det ska flytspacklas in.
Precis, det kommer inte hända tyvärr.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och egentligen är väl detta lite berättelsen om vad som kommer att hända om 50 år (?) när golvvärmesystemen börjar haverera. Golvvärme är trevligt men väldigt integrerat i rumsuppbyggnaden så det kräver ju typ utblåsning av rummen när det ska underhållas i framtiden. Eller så slänger man in radiatorer eller konvektorer då.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, det kommer inte hända tyvärr.
Ja det var väl det jag menade liksom, en ekonomisk kompensation är väl det som gäller i så fall.

Det är ju till och med vanligt att det sitter elradiatorer på ovanvåningen ibland för stödvärme. Men vanliga radiatorer är standard i övervåningen på vanliga villor som man ser i annonser. Dyrare hus har ju på alla plan. Vi hade vattenburna radiatorer på ovanvåningen i vårt trevåningsradhus, och golvvärme på undervåningen. Funkade bra trots soffan mot radiatorn.

Idag bor vi i nybyggt hus med källare. Vi byggde med en husleverantör, där är allt specat in till minsta detalj, med vattenburen golvvärme i tre plan. Jag ska väl inte "rub it in", men det är fantastiskt bra på alla sätt. Otroligt låga uppvärmningskostnader, bra komfort, huset har B-klassad energideklaration vilket hade varit svårt med elvärme i badrummen tror jag. Det innebär dessutom grönt bolån och högre värde på huset förutom rabatt hos banken på räntan.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…

Du menar att föreningen bildas innan någon försäljning sker. Måste i så fall vara någon sorts interimsförening? Tillsatt av byggbolaget?
Föreningen skall väl bestå av de som bor där?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
C CPHB skrev:
Du menar att föreningen bildas innan någon försäljning sker. Måste i så fall vara någon sorts interimsförening? Tillsatt av byggbolaget?
Föreningen skall väl bestå av de som bor där?
En bostadsrättsförening är bara en variant av en ekonomisk förening så den kan byggbolaget bilda tidigt. Det krävs minst tre medlemmar. Här kan du och två andra personer via en e-tjänst hos Bolagsverket anmäla er nybildade bostadsrättsförening:

https://www.bolagsverket.se/forening/bostadsrattsforening/startabostadsrattsforening.1419.html

Medlemmar utan bostadsrätt kan sen lämna (eller uteslutas!) föreningen i ett senare skede t ex när det finns ett hus med en massa boende medlemmar.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.