Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brf bildas tidigt i kedjan, Brf tecknar avtal med byggbolaget och överlåter sedan bostaden till slutkund/privatpersonen.
Men BRFs styrelse består i det läget av personer från byggbolaget.

• Gilla
CENG och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Ja visst är det praktiskt för byggbolaget - deras avtalspart BRFen styrs av deras lojala medarbetare som sitter i styrelsen. Lite som upplagt för att svindla köpare eller i alla fall att slippa ha dem som kunder - sådana där konsumenter som har en massa laggivna rättigheter.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har fått för mig att det dykt upp lite fuffens då och då. Hur vanligt det är vet jag inte. Säkerligen väldigt mycket som inte kommer fram i ljuset.
Undra om man skulle kunna komma undan det här problemet? Att man i slutet av byggnationen sätter ihop en tillfällig styrelse som enbart består av boende? Dessa borde kunna fatta beslut som gynnar föreningen och därmed de boende. Men bara en tanke jag kom på nu....

Claes Sörmland
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har fått för mig att det dykt upp lite fuffens då och då. Hur vanligt det är vet jag inte. Säkerligen väldigt mycket som inte kommer fram i ljuset.
Undra om man skulle kunna komma undan det här problemet? Att man i slutet av byggnationen sätter ihop en tillfällig styrelse som enbart består av boende? Dessa borde kunna fatta beslut som gynnar föreningen och därmed de boende. Men bara en tanke jag kom på nu....
Men inte är väl köparen medlem i BRFen i detta skede? När beviljas medlemskap vi nyproduktion? Är det strax innan man skriver på upplåtelseavtalet, alltså nära tillträdet?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ska de även fatta viktiga byggtekniska beslut som kanske dyker upp?

Som jag ser det så är den lösning som skulle fungera idag att man kräver ett tilläggsavtal där man listar ett antal punkter som om de inte uppfylls medger att man kan backa från affären. Jag tror att i en köpares marknad så skulle man kanske lyckas med det.

Iaf om beskrivningen säger golvvärme i hela huset och man kräver att kunna backa om inte den punkten uppfylls så lär nog mäklare pusha för att få igenom ett sådant tilllägg speciellt innan man ens börjat bygga. Men då ska man ju ha en vision för vilka saker som är viktiga för det köp man gör.

• Gilla
CENG
  • Laddar…
C CENG skrev:
Hej,

Vi skrev för ca 1,5 år sedan på avtal för ett nybyggt bostadsrättsradhus i två plan + takterrass och nu närmar sig inflytt nästa vecka.

I avtal och beskrivning står det att uppvärmningen sker med ”vattenburen golvvärme under den mattlackerade ekparketten på de båda våningsplanen”.

På slutbesiktningen igår upptäckte vi dock att det var stora och fula radiatorer på övervåningen istället för den golvvärme vi har fått marknadsförd och förväntat oss.
Bland annat en 3 meter lång radiator där man placerar vardagsrumssoffan.

Vi ifrågasatte det på slutbesiktningen och fick svaret att det är så man bygger pga kallras och någon annan bortförklaring.

Jag får känslan av att man har valt radiatorer på övervåningen för kostnadsbesparing och för att slippa dra golvvärme i bjälklaget.

Vad kan vi förvänta oss när vi tar upp detta med föreningen/byggherren?

Kan vi kräva att man gör om värmesystemet på övervåningen till det som är avtalat eller kräva ersättning av något slag?

Tacksam för tips och förslag från er experter, kanske finns någon som varit med om liknande utmaningar.e
Hej för 13 år sedan köpte vi en brf lägenhet och på ritningen så var de fula element framför vackra fönster. När vi påtalade det för mäklaren så sa hen att hon hört att de skulle flytta dem. Vi kontraktsskrivning korrigerade vi ritningen och ritade in elementen på sidan om fönstren. När vi sedan var i lägenheten så fanns de fula elementen där ! När vi påtalade det så fick vi bara till svar att vi kunde kostnadsfritt hoppa av affären och prat om kallras osv. Det hela slutade med att vi anmälde byggbolaget till ARN. Då fick vi välja element och placering mot att vi tog bort anmälan!! Dock med förbehåll om något att inte kunna reklamera kallras m m kommer inte exakt ihåg. Så kolla på ritningen om det finns radiatorer där de sitter nu och kolla med grannar om att gå ihop osv. I vårt fall så var det bara vi och grannen under som drabbades och grannen under var en äldre man som inte riktigt hängde med så vi var ensamma om problemet. Radiatorer är inte vackra !!

• Gilla
CENG
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Stämmer part I målet så att säga. Stort byggbolag backade för oss när vi anmälde till ARN mot att vi tog bort anmälan.

• Gilla
CENG och 1 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Hej för 13 år sedan köpte vi en brf lägenhet och på ritningen så var de fula element framför vackra fönster. När vi påtalade det för mäklaren så sa hen att hon hört att de skulle flytta dem. Vi kontraktsskrivning korrigerade vi ritningen och ritade in elementen på sidan om fönstren. När vi sedan var i lägenheten så fanns de fula elementen där ! När vi påtalade det så fick vi bara till svar att vi kunde kostnadsfritt hoppa av affären och prat om kallras osv. Det hela slutade med att vi anmälde byggbolaget till ARN. Då fick vi välja element och placering mot att vi tog bort anmälan!! Dock med förbehåll om något att inte kunna reklamera kallras m m kommer inte exakt ihåg. Så kolla på ritningen om det finns radiatorer där de sitter nu och kolla med grannar om att gå ihop osv. I vårt fall så var det bara vi och grannen under som drabbades och grannen under var en äldre man som inte riktigt hängde med så vi var ensamma om problemet. Radiatorer är inte vackra !!
Så nu har ni fula element på sidan om fönstren istället?

• Haha
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Så nu har ni fula element på sidan om fönstren istället?
Nej vi fick välja vilka element vi ville ha så i vardagsrummet har vi smala platta element. som vi kunnat ha bänk framför, element behöver aldrig vara påslagna och i sovrummen har vi "gammeldags" precis som fanns i vardagsrummet . De fula var tjocka ca 3 dm höga. Tycker det är sorgligt att man behöver gå till ARN för att man skall få rätt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Skönt att det löste sig för er!

Inga radiatorer på vår ritning :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det har blivit lite dålig respons från mig som TS i denna tråd pga flyttkaos och arbete som dragit igång efter sommarsemester :)

Byggherren har tagit ärendet vidare internt och undersöker tillsammans med inblandade parter vad som har gått snett och hur vi kan gå vidare härifrån.

Tack för alla era svar och för att ni delar med er av liknande erfarenheter och klokhet.

Återkommer med en uppdatering här i tråden när vi kommit vidare

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C CENG skrev:
Skönt att det löste sig för er!

Inga radiatorer på vår ritning :)
Lycka till ! Måste kolla med sonen har har bott i liknande hus som ert blivande vet att de hade golvvärme nere men vad de hade på övervåningen har jag glömt där var hela ytterväggarna i glas.

Nu är det länge sedan denna tråd blev uppdaterad och det har hänt en del sedan sist.

Vi har krävt löpande återkoppling av byggfirman men fick i början inte gehör. Det var först när alla boende hade flyttat in och påtalat samma fel som vi faktiskt fick ett förslag på kompensation.

Första förslaget vi fick bestod av tre avgiftsfria månader och en gratis laddstople, vilket vi snabbt och bestämt nekade. Vårt motbud var att de i första hand åtgärdar felet eller i andra hand ger oss en ekonomisk kompensation som motsvarar vad det skulle kosta oss att blåsa ut övervåningen och göra om allt med golvvärme med en annan byggfirma.

Därefter bokade vi in möte med en jurist och meddelade byggfirman detta samt yrkade på ränta enligt räntelagen om vi skulle landa i en ekonomisk kompensation.
Då började det hända grejer.

Några dagar senare ringde byggfirman och erbjöd sig riva ut golvet och installera golvvärme i alla rum förutom badrummet på övervåningen där det finns elvärme i golv och vattenradiator.

Är det rimligt att kräva ekonomisk ersättning för badrummet som fortfarande avviker från avtal? Hur mycket skulle isåfall vara skäligt?

Kan vi kräva att byggherren löser boende åt oss under tiden som arbetet pågår? Kök och sovrum är på den våning som kommer rivas ut och jag tror inte att vi kommer kunna laga mat ordentligt tex.

Hur hade ni gjort i detta läge?

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Kul att ni fått gehör! Särskild efter att alla här var så snabba på att säga att man skulle släppa det.

Jag tycker ni ska acceptera att de gör jobbet. Att slippa badrummet är bara bra då man saknar värmen på höst/vår när vattengolvvärme inte är varm, men det är lite kyligt på klinkern. Att kräva mer kompensation i form av boende och pengar kan lätt bli ”den som gapar efter mycket”-situation.

Lev igenom detta och hantera situationen som uppstår med boende och mat.

Det jag däremot undrar är hur de löser det med höjder på golv. Kräv en genomgång med hur dörrar och trösklar påverkas.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Med lite tur så finns det så pass mycket luft mellan dörrkarmen och regeln att det går att flytta upp dörrkarmen.

Jag är nog mest intresserad av hur man tänkt lösa det vid trappan.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.