T Tobbe_G skrev:
Se till att fästa elslingan ordentligt så den inte trillar ner i 600 mm brännbart material! ;)
Det är förmodligen max runt 65 grader en sådan kabel kommer upp i, så risken är nog acceptabel.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Ok, dålig koll. Tack för tillrättavisande på mina killgissningar! :)

T Tobbe_G skrev:
Lätt hänt, tanken går ju lite till "frostvakt" när man ser ordet, dvs den typ där det finns en glödande slinga i en plåtlåda. De ger ju "något" mer risker...

T Tobbe_G skrev:
Ponduspostuleringar är det nya ordet .

• Gilla
Tubie
  • Laddar…
Jag har styrt upp mjukvarusidan och precis fått hem elkabeln så det kanske blir installation av min ghetto-mögelvakt till helgen. Jag startar nog en ny tråd för den så jag slipper bumpa den här tråden för mycket.

Så här ser det iaf ut i Home Assistant nu. Jag har 2 fukt- och temperatursensorer på vinden, och ett antal tempsensorer runt huset (Hue rörelsevakter. Temperaturen är bara en fin extrafunktion!). Från detta räknar jag ut daggpunkten (grönt), som är den vi vill undvika.

Graf i Home Assistant som visar daggpunkt, temperatur på vinden och ute med linjer i grönt, rött och gult över tid för att övervaka mögelrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se att temperaturen på vinden (röd) släpar efter ute-temperaturen (gul), och det är väldigt tydligt när solen bryter fram ur molnen och träffar termometrarna direkt. Ett par timmar senare så har solvärmen kommit igenom yttertaket och det har blivit rejält varmt och mysigt där uppe inför kvällsmörkret.

Jag har också en separat uträkning för mögelindex och det är nog den som kommer få styra min värmekabel
Skärmdump av en Mold Risk Index-information från Home Assistant med nivåbeskrivningar och handlingsinstruktioner.
Skapa konto
.
Om mögelindex lämnar nollan så kör jag igång värmen (och/eller ventilation) under lågpristimmar. Om mögelindex stiger ytterliggare så kommer jag avfukta mer aggresivt (ex. dygnets 16 billigaste timmar, eller dygnet runt om kwh-priset är <1kr, eller vadsom.) Ska förhoppningsvis aldrig behöva aggresiv körning där uppe.

Anyway. Ny tråd med alla detaljer kommer så snart jag hängt upp grejerna.

• Gilla
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
Vi har noterat att ventilationen blåser ut rätt rejält med smuts. Har inte haft tid att felsöka ännu men tänker att jag uppdaterar tråden så länge.

Närmast aggregatet:
Ventilationsutlopp i tak med synlig smuts och dammsamlingar runt kanterna.
Skapa konto

Lite längre bort:
Ventilationsutlopp med synlig smuts och dammavlagringar på en vit vägg.
Skapa konto

Längst bort:
Ventilationsutblås i taket med tecken på smuts runt munstycket som indikerar möjliga ventilationssystemproblem.
Skapa konto

Oklart vad som kan vara fel. Felmonterade filter? Medföljade filter bristfälliga? Smuts i rören från transport / förvaring?

Hoppas bara att lamellerna i värmeväxlaren inte drabbats för hårt...

(värmekabeln har inte monterats ännu, den tråden kommer. Måste bara hitta ett par timmar en kväll för att kravla runt och skruva där uppe igen. Kan dock rapportera att styrningen verkar fungera bra. Igår hade vi ~85% relativ luftfuktighet på vinden och ganska kallt ute. Mögelindex steg till 1 och systemet klickade igång ett par timmar, tills solen kom fram och värmde på. )

• Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Vi har noterat att ventilationen blåser ut rätt rejält med smuts. Har inte haft tid att felsöka ännu men tänker att jag uppdaterar tråden så länge.

Närmast aggregatet:
[bild]
Lite längre bort:
[bild]

Längst bort:
[bild]

Oklart vad som kan vara fel. Felmonterade filter? Medföljade filter bristfälliga? Smuts i rören från transport / förvaring?

Hoppas bara att lamellerna i värmeväxlaren inte drabbats för hårt...

(värmekabeln har inte monterats ännu, den tråden kommer. Måste bara hitta ett par timmar en kväll för att kravla runt och skruva där uppe igen. Kan dock rapportera att styrningen verkar fungera bra. Igår hade vi ~85% relativ luftfuktighet på vinden och ganska kallt ute. Mögelindex steg till 1 och systemet klickade igång ett par timmar, tills solen kom fram och värmde på. )
Det är inte aggregatet som blåser ut smuts utan det skapas statisk elektricitet utav luftströmmarna och smutsen i din inomhusluft fastnar. Blir så på alla TF som blåser längsmed en yta.
Lättast är att ta en mjuk borste och göra rent men jämna mellanrum

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det låter rimligt!

Men hur förklarar det att vi har mer smuts kring vissa don än andra? Renast borta i vardagsrummet, smutsigast i sovrummet. Har vi mer damm i sovrummet av någon anledning?

ulfben ulfben skrev:
Jag har styrt upp mjukvarusidan och precis fått hem elkabeln så det kanske blir installation av min ghetto-mögelvakt till helgen. Jag startar nog en ny tråd för den så jag slipper bumpa den här tråden för mycket.

Så här ser det iaf ut i Home Assistant nu. Jag har 2 fukt- och temperatursensorer på vinden, och ett antal tempsensorer runt huset (Hue rörelsevakter. Temperaturen är bara en fin extrafunktion!). Från detta räknar jag ut daggpunkten (grönt), som är den vi vill undvika.

[bild]
Man kan se att temperaturen på vinden (röd) släpar efter ute-temperaturen (gul), och det är väldigt tydligt när solen bryter fram ur molnen och träffar termometrarna direkt. Ett par timmar senare så har solvärmen kommit igenom yttertaket och det har blivit rejält varmt och mysigt där uppe inför kvällsmörkret.

Jag har också en separat uträkning för mögelindex och det är nog den som kommer få styra min värmekabel
[bild] .
Om mögelindex lämnar nollan så kör jag igång värmen (och/eller ventilation) under lågpristimmar. Om mögelindex stiger ytterliggare så kommer jag avfukta mer aggresivt (ex. dygnets 16 billigaste timmar, eller dygnet runt om kwh-priset är <1kr, eller vadsom.) Ska förhoppningsvis aldrig behöva aggresiv körning där uppe.

Anyway. Ny tråd med alla detaljer kommer så snart jag hängt upp grejerna.
Vad har du för avfuktare på vinden?
Det var en bra ide där om att automatisk starta/stänga av en.
och hur hanterar du vattnet som avfuktaren avger?

Det är en vanlig elvärmeslinga, 10w per meter, 400w totalt. Man behöver inte höja tempen många grader för att göra stor skillnad på rh.

Vid senare tillfälle kommer jag nog komplettera med styrda fläktar i gavelventilerna också, för att torka gratis de få veckor om året som klimatet tillåter.

ulfben ulfben skrev:
Det är en vanlig elvärmeslinga, 10w per meter, 400w totalt. Man behöver inte höja tempen många grader för att göra stor skillnad på rh.

Vid senare tillfälle kommer jag nog komplettera med styrda fläktar i gavelventilerna också, för att torka gratis de få veckor om året som klimatet tillåter.
Jag har en styrd fläkt idag på min kallvind och tänkte framöver komplettera med en avfuktare av nått slag som jag kan automatisera.

Ps det är ganska många dagar den automatiskt går. Jämför absolut fuktighet (gram/kbm) på vinden mot ute och då det är ca 2gram fuktigare på vinden än ute klickar fläkten igång.
Kollar även Relativa Fuktigheten med vindsfukten och ute tempen. blir den mer än 65% så går inte fläkten. (för att försöka undvika mögelrisk vid köldbryggor)

ulfben ulfben skrev:
Det låter rimligt!

Men hur förklarar det att vi har mer smuts kring vissa don än andra? Renast borta i vardagsrummet, smutsigast i sovrummet. Har vi mer damm i sovrummet av någon anledning?
Kan bero på allt från lufthastighet till materialet som det blåser på.
Dessutom brukar smutsen variera över året, mest på sommaren men det beror nog på pollen och öppna fönster

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
T
ulfben ulfben skrev:
Det låter rimligt!

Du har mer smuts i taket än vad vi fick på fyra år i vårt gamla boende.

- Kanske glansigheten i taket, vi hade dagens standard med ganska glansig färg.
- Dontyp påverkar säkert också.
- Säkert lite smuts i spirorören sedan tillverkning och sedan du kapat dem. Minskar säkert med tiden.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
I ditt fall med samma dontyp får man anta att du har antigen högre luftflöde i ”smutsigaste” donet eller mest partiklar i luften där där min gissning går till det förstnämnda. Ibland kan närhet till kök spela in med då även en minimal fettdimma gör att partiklar som virvlar runt fastnar lättare. I enstaka fall finns givetvis filter som gått söder så uteslut det med en koll i aggregatet

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Sambon! Vi köpte huset tillsammans men hon pluggar heltid under sommaren så oftast får jag klara mig själv däruppe. Jag var redan frustrerad över hur långsamt det går för mig att lägga ångbromsen, så drog jag på mig Covid i helgen! :poop:

Man skulle tro att det bara är att lägga ut, klamra och tejpa kanterna. Och så är det ju, förutom att det inte finns plats att rulla ut, att bjälklaget har massa snickeridetaljer som duken ska smita åt och tätas runt, och att det är trångt och jävligt att jobba där uppe. Det sista jag gjorde i lördags var att fogskumma kring alla rör som går upp på vinden, samt skära ut för (och täta) takdosorna i de fack jag fått klart
[bild] [bild]

På söndagen var jag för sjuk för att klättra runt däruppe, så jag nöjde mig med att fiska högtalarkabel genom alla rör jag lagt och testade att koppla in tak- och surroundhögtalare. Glädjande nog gick det smidigt, och högtalarna jag byggt låter fantastiskt. Vilket lyft att få Atmos i vardagsrummet igen! 5.0.2 nu, men målet är 5.1.4 när tillfälle ges.
[bild]
(notera den snygga dragningen för surround i bokhyllan... väntar ännu på mitt doslock med stereopluggar)

Kvar för mig att göra på vinden nu:
- gör klart ångbromsen i alla fack
- snickra platform för FTX
- ta bort gamla vindstrappan
- lyft upp aggregatet

- montera nya vindsluckan (komplettera ångbromsen & täta)
- bygga sarg över nya vindsluckan
- dra ventilationsrör till övervåningen
- riv garderober som står ivägen
- kärnborra för ventilationsrör till källaren

- dra ventilationsrör till källaren
- [Så fort takmontören dyker upp], demontera de gamla eternitkanalerna och dra ny imkanal ut via murstocken (ingen aning om hur jag fixar håltagningen där)

Börja kännas svårt tajt att få klart det här innan september. :/

Uppdatering 20 Augusti; min bror kom över till ön i fem dagar och hjälpte mig. De snedställda punkterna är nu fixade! Mycket arbete återstår, men det är färre osäkra och läskiga grejer kvar.
Hej! Imponerande resa du/ni gör - hatten av! Hittade hit på rekomendation av @Tobbe_G då vi ganska nyligen tillträtt vårt drömhus byggt -33. Dock är det vitmögel på vinden och avsaknad av ångbroms/diffussionsspärr.

Jag går i tankarna kring att lägga en ångspärr men inser också vilket helvete det lär vara på befintligt hus/tak/väggar. Som jag förstått det skall den även vikas ner ca 20 cm från tak/vägg-vinkeln ner på väggen. Hur löste du det? :)

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.