Jag har fått tag i en vattenmantlad Wamsler och tänkte byta ut vår gamla köksspis från Husqvarna. Jag har vedpanna i källaren med acktankar. Hur ska jag koppla på den nya spisen på systemet? Det är bäst att ha en laddomat av något slag antar jag? Finns risk för självcirkulation el några andra fallgropar?
Tar gärna emot tips på hur man hanterar bjässen och baxar in den på plats, den väger 205 kg.
Tar gärna emot tips på hur man hanterar bjässen och baxar in den på plats, den väger 205 kg.
Jag tänkte mest sista biten, alltså baxandet. När man rullar av den s.a.s.
Den befintliga installationen ligger ca fem m bort i ett annat rum så det blir lite rördragning. Det är en ganska okomplicerad anläggning med laddomat. Det finns inga lediga slingor i tekniktanken. Jag har varmvattenslinga och solslinga som är i bruk. Men jag tänkte att man kopplar på t-kopplingar på de befintliga rör som går från vedpannan? Tankarna är inbyggda i ĺösullsisolering så det skulle vara bra om jag slapp öppna upp...
Ska nog låta en röris koppla in, men ibland gör de inte allt rätt så jag frågar mest om det är något som jag kan glömmas bort.
Den befintliga installationen ligger ca fem m bort i ett annat rum så det blir lite rördragning. Det är en ganska okomplicerad anläggning med laddomat. Det finns inga lediga slingor i tekniktanken. Jag har varmvattenslinga och solslinga som är i bruk. Men jag tänkte att man kopplar på t-kopplingar på de befintliga rör som går från vedpannan? Tankarna är inbyggda i ĺösullsisolering så det skulle vara bra om jag slapp öppna upp...
Ska nog låta en röris koppla in, men ibland gör de inte allt rätt så jag frågar mest om det är något som jag kan glömmas bort.
Du rullar in den på rör med plank under , när du kommer fram till plats så är det kanske ett hål den ska in i , lägg en rulle så långt fram som möjligt och rulla , den kommer då att väga på rullen , då får du hålla emot så gått det går så den balanserar på röret och skjuta på , du kommer bara till en viss punkt när du inte orkar väga upp , om du gungar lte så kan det bli några cm till ,lyft i framkant och ta bort röret sedan knuffa in sista biten
Det måste var en jämn yta under om du ska kunna knuffa den vikten , det går med ett par stycken som knuffar på
Kolla var rören kommer från spisen så du inte bygger in dig
Förflytta den på rulle ( järnrör ca 40 mm ) i ställer för trä som visas på videon , när man svänger lägges rör lite snett
www.youtube.com/watch?v=R9tXrUV3CkE
Det måste var en jämn yta under om du ska kunna knuffa den vikten , det går med ett par stycken som knuffar på
Kolla var rören kommer från spisen så du inte bygger in dig
Förflytta den på rulle ( järnrör ca 40 mm ) i ställer för trä som visas på videon , när man svänger lägges rör lite snett
www.youtube.com/watch?v=R9tXrUV3CkE
Perfekt, tack för beskrivningen!
När man spånar så kommer man på mera
När du ska rulla den så rullar du fram så det främre röret kommer på centrum under , den kan då vägas på röret ,
vicka spisen framåt så är det bakre röret löst , ta bort och vicka bakåt , nu lätt att lägga röret under i framkant , inga tunga lyft eller annat blir det , och korta flytt på rören underlättar , du märker när avstånden är bra , ha inte bråttom
När du ska rulla den så rullar du fram så det främre röret kommer på centrum under , den kan då vägas på röret ,
vicka spisen framåt så är det bakre röret löst , ta bort och vicka bakåt , nu lätt att lägga röret under i framkant , inga tunga lyft eller annat blir det , och korta flytt på rören underlättar , du märker när avstånden är bra , ha inte bråttom
Nu har rörmokaren varit och kollat och han var lite osäker på hur han skulle koppla in den. Tvungen att gå hem och tänka lite sa han. Han var osäker på om köksspisen kunde använda pannans laddomat eller om den behövde en egen. Jag tycker också det verkar krångligt, helst skulle jag ju vilja kunna elda i båda samtidigt, att de skulle vara oberoende av varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag mer tänkte på var om det gick med bef. delar , men det behövs 2 av varandra oberoende system fram till tanken som du ritat , med backventiler och shunt/laddomat inkopplade , då fungerar varje enhet för sig själv
Det som vara är att det kalla röret till kökspannan tas ut på tanken och inte på röret till pannan , kan bli lite turbulens med sugen mellan systemen , kan vilja sno vatten från varandra
Det som vara är att det kalla röret till kökspannan tas ut på tanken och inte på röret till pannan , kan bli lite turbulens med sugen mellan systemen , kan vilja sno vatten från varandra
Ok. Tankarna är inbyggda och lösullsisolerade så skulle vara fint att slippa det.
Funderar på om jag skulle göra så att det inte går att elda samtidigt, är ingen jättestor nackdel och det blir ju lite billigare installation.
Funderar på om jag skulle göra så att det inte går att elda samtidigt, är ingen jättestor nackdel och det blir ju lite billigare installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnetventilen får inte sitta där , den kan stänga om det blir fel på den vid eldning i pannan och då kokar pannan direkt och ångar ur , inget flöde över pannan , pumpen sitter i laddomaten , möjligtvis en shuntmotor , som sitter i korset panna/kökspanna som bara stänger och öppnar på en termostat , normalt öppen mot pannan
Oops det har du rätt i. "Möjligtvis" en shuntmotor, är det för att den också kan bli fel på? För på något sätt måste man väl hindra att vattnet bara flödar runt i pannan om man ska använda samma laddomat?
Finns fjäderbelastade motorer som öppnar på spänning och återgår med fjäder , det är bara 2 lägen på dom
påverkade och inte påverkade , , sen är det ett aber till , vad händer om du eldar 1 trappa upp och ventilen i källare stänger
då kokar spisen direkt , så lite av kafta blir det
påverkade och inte påverkade , , sen är det ett aber till , vad händer om du eldar 1 trappa upp och ventilen i källare stänger
då kokar spisen direkt , så lite av kafta blir det
Klicka här för att svara