Vi vill ha en vattenmantlad insats i vår öppna spis och samtidigt ta bort/skrota pannan som står på andra sidan väggen. Där vill vi istället ställa en tank som ska kopplas mot både kaminen men också mot vår luft/vatten som är och kommer vara vår huvudvärmekälla.
Hurvida detta går att räkna hem och att en "vanlig" kamin vore bättre osv kan vi släppa. Den öppna spisen står tyvärr i ett relativt litet rum i slutet av en lång vinklad korridor så en vanlig insats skulle inte funka och i övrigt har vi ingen bra plats för en kamin. Pelletspannan vill jag av olika anledningar helt enkelt inte ha kvar. Den har i princip varit oanvänd de senaste åtta åren.
Är det svårt att ge sig på en sån här installation själv om man är normalhändig? Vattendelen lämnar jag till någon som kan men jag tänkte på "hårdvaran".
Första tanken vara att satsa på den raka modellen (
https://www.karles.se/produkt-kategori/vattenmantlade-kaminer-2/vattenmantlade-insatser/page/2/) och ställa den snett precis som gallret sitter nu eller ska man satsa på vinkelmodellen (dyrare) men en sån hamnar ju inte rakt i öppningen i allafall.
Hur funkar det med rördragningen? Är det bara att borra sig igenom väggen bakom insatsen?