-=fullmoon=- skrev:
Jag hittade den jag syftade på. Vet de sjutton om inte denna borde kunna användas.
Ska givetvis kompleteras med 2st vanliga 1 vägs uttag etc.

[länk]

[bild]
Jag mätte direkt från duschhuvud till vägguttaget. Är det inte så man mäter?

Detta är exakt jag har tänkt mig, en kåpa som skyddar stickkontakten och slipper klippa av stickkontakten då.
Ska fråga elektrikern när han kommer, om detta kan genomföras utan bryta mot reglerna och då lan koppla in torktumlare också vid senare tillfälle. Slipper betala 600 + 600 Kr för 2 maskin installationer då. Tack.

dt33 skrev:
Jag mätte direkt från duschhuvud till vägguttaget. Är det inte så man mäter?
Nej, du får inte nyttja höjdskillnaden. Utan du mäter vågrätt avstånd.

hempularen skrev:
Nej, du får inte nyttja höjdskillnaden. Utan du mäter vågrätt avstånd.
Borde vara tydligt, från väggen där dushhuvudet sitter och inte direkt från duschhuvud till vägguttaget.
Så det är vågrät mätning jag gjorde.

Dushhuvudet mäts från hållaren. Sen att slangen må räcka till uttaget är en annan sak.
Som sagt vågrätt och inte på diagonalen eller andra lustiga mått.

Jag är väldigt osäker om den jag tipsade om funkar. Jag vet att vi har satt det i badrum. Sen om det är 100% rätt kan jag dessvärre inte svara på. Finns säkert andra parametrar att ta hänsyn till. Någon annan får gärna säga sin åsikt om uttaget.

Menar du verkligen inga tester? Inte ens en funktionskontroll av TM (nåja, att trycka på strömbrytaren och se att den lyser)? Det finns visserligen inga krav på att man behöver kontinuitetsmäta skyddsjorden på anordningar, men det är direkt oansvarigt att inte göra det tycker jag, speciellt då det bara tar ca 5 s.

Var dom "riktiga" elektriker eller var det bara en transportfirma som gjorde allt??

Stickosett.
Spänningsprovare
Kontinuitet (lite jajjigt att man ska kunna lite på att befintlig installation är ok)

Absolut inga tester alls, bara sätta på TM för se den får ström och stänger av den igen, är den "enda testet" dom gjorde och "så var det klart" sa dom och gick iväg. :thumbdown:
Dom var riktiga elektriker som min hyresvärd anlitade.

Dom kanske hade gjort anslutningsdosan tidigare under renoveringen och visste att den var OK

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.