12 214 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Installera vägguttag i badrum?
Jag mätte direkt från duschhuvud till vägguttaget. Är det inte så man mäter?-=fullmoon=- skrev:
Detta är exakt jag har tänkt mig, en kåpa som skyddar stickkontakten och slipper klippa av stickkontakten då.
Ska fråga elektrikern när han kommer, om detta kan genomföras utan bryta mot reglerna och då lan koppla in torktumlare också vid senare tillfälle. Slipper betala 600 + 600 Kr för 2 maskin installationer då. Tack.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Dushhuvudet mäts från hållaren. Sen att slangen må räcka till uttaget är en annan sak.
Som sagt vågrätt och inte på diagonalen eller andra lustiga mått.
Jag är väldigt osäker om den jag tipsade om funkar. Jag vet att vi har satt det i badrum. Sen om det är 100% rätt kan jag dessvärre inte svara på. Finns säkert andra parametrar att ta hänsyn till. Någon annan får gärna säga sin åsikt om uttaget.
Som sagt vågrätt och inte på diagonalen eller andra lustiga mått.
Jag är väldigt osäker om den jag tipsade om funkar. Jag vet att vi har satt det i badrum. Sen om det är 100% rätt kan jag dessvärre inte svara på. Finns säkert andra parametrar att ta hänsyn till. Någon annan får gärna säga sin åsikt om uttaget.
Jaha, så var 2 elektriker här och installerade tvättmaskinen. Det gick på under 5 min och det enda dom gjorde var, klippte av el kablen och skruvade fast kablarna med en kopplings klämma.
Typ: http://elbutik.se/product.html/kopplingsklamma--wago-222-2?category_id=1967#
Inga tester gjorde alls och för det tar dom 600:- i betalt.
Detta kunde jag fan göra själv.
Typ: http://elbutik.se/product.html/kopplingsklamma--wago-222-2?category_id=1967#
Inga tester gjorde alls och för det tar dom 600:- i betalt.
Detta kunde jag fan göra själv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Menar du verkligen inga tester? Inte ens en funktionskontroll av TM (nåja, att trycka på strömbrytaren och se att den lyser)? Det finns visserligen inga krav på att man behöver kontinuitetsmäta skyddsjorden på anordningar, men det är direkt oansvarigt att inte göra det tycker jag, speciellt då det bara tar ca 5 s.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Stickosett.
Spänningsprovare
Kontinuitet (lite jajjigt att man ska kunna lite på att befintlig installation är ok)
Spänningsprovare
Kontinuitet (lite jajjigt att man ska kunna lite på att befintlig installation är ok)
Produkter som diskuteras: "Spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Absolut inga tester alls, bara sätta på TM för se den får ström och stänger av den igen, är den "enda testet" dom gjorde och "så var det klart" sa dom och gick iväg. 
Dom var riktiga elektriker som min hyresvärd anlitade.
Dom var riktiga elektriker som min hyresvärd anlitade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden