E_interiör
Hej! Villhöver en tvättmaskin i lägh vi köpt.
Visst kan man använda el-dosan på väggen, avlopp i golvet och ansluta vatten på ledningen nertill höger på bild?
Vad krävs? Elektriker? VVS? Rörmokare? i vilken ordning ska dessa komma för en smidig installation?
Blir många frågor men jag har inte levt utan tvättmaskin i hemmet sen 2011, då jag har inte behövt installera någon i det lägh jag köpt.

• Hörn i ett kaklat badrum med en vit hylla, eluttag på väggen och ett avlopp på golvet, potentiell plats för tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumshörna med eluttag, avlopp i golv och vattenledning, förberedelse för tvättmaskin.
    Skapa konto
  • Vägg med eluttag ovanför och en vattenanslutning samt ett avlopp i golvet i en tvättstuga.
    Skapa konto
  • Hörn av ett badrum med kaklade väggar, eluttag och synliga vattenledningsrör intill golvet för tvättmaskinsinstallation.
    Skapa konto
E_interiör E_interiör skrev:
Hej! Villhöver en tvättmaskin i lägh vi köpt.
Visst kan man använda el-dosan på väggen, avlopp i golvet och ansluta vatten på ledningen nertill höger på bild?
Vad krävs? Elektriker? VVS? Rörmokare? i vilken ordning ska dessa komma för en smidig installation?
Blir många frågor men jag har inte levt utan tvättmaskin i hemmet sen 2011, då jag har inte behövt installera någon i det lägh jag köpt.
Det ser ut att vara förberett för tvättmaskin.
Flera stora t ex. Elgiganten har instalstionstjänst där de gör alla inkopplingar. Kostar en slant, men du slipper kontakta olika.

E_interiör
Men dom sätter väl inte fast en sådan? Tänker det ser lite oklart ut…
Hade gärna beställt maskin Elgiganten med installation, är väldigt smidigt

• Vitmålad tvättmaskin bredvid en oinstallerad rörkonstruktion med röd och gul kabel.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Men dom sätter väl inte fast en sådan? Tänker det ser lite oklart ut…
Hade gärna beställt maskin Elgiganten med installation, är väldigt smidigt
För avloppet så behöver du avloppsrör som ansluter till röret i ditt golv. Spilltratt men också högst upp och den behöver ha ett vattenlås (så att avloppslukt inte kommer ut). Faluplast har en lösning för detta som passar dig bra:

https://faluplast.se/produkt/8082441

Vattnet kräver rördragning till en kran som du kan stänga av och sätta på med lätthet. Den ska också ha återströmningsskydd.

(Ovanstående arbete kan du göra själv om du tycker det är stimulerande. Annars krävs röris.)

Elen är fast installation så tråkigt nog är elektriker ett lagkrav. Antingen för att fast installera tvättmaskinen eller om det är möjligt för att dra ut ett eluttag. Om det finns förutsättningar så är den senare lösningen med framtidssäkrad. Du slipper ta in elektriker vid varje tvättmaskinsbyte.

E_interiör
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För avloppet så behöver du avloppsrör som ansluter till röret i ditt golv. Spilltratt men också högst upp och den behöver ha ett vattenlås (så att avloppslukt inte kommer ut). Faluplast har en lösning för detta som passar dig bra:

[länk]

Vattnet kräver rördragning till en kran som du kan stänga av och sätta på med lätthet. Den ska också ha återströmningsskydd.

(Ovanstående arbete kan du göra själv om du tycker det är stimulerande. Annars krävs röris.)

Elen är fast installation så tråkigt nog är elektriker ett lagkrav. Antingen för att fast installera tvättmaskinen eller om det är möjligt för att dra ut ett eluttag. Om det finns förutsättningar så är den senare lösningen med framtidssäkrad. Du slipper ta in elektriker vid varje tvättmaskinsbyte.
Hej igen! Fick tillb offert nu på arbetet 6150kr efter rot! Alltså inget el-jobb utan endast för rörmokaren.
Tycker det låter jättedyrt! Eller ??

• Wow
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Fick tillb offert nu på arbetet 6150kr efter rot! Alltså inget el-jobb utan endast för rörmokaren.
Låter jättedyrt iom att det är väldigt förberett.
Men allt är dyrt i Sverige.

Ställ dit maskinen och be någon kunnig bekant/släkting skruva fast sladden, rören fixar du själv.

Claes Sörmland
Jag är ärligt talat inte förvånad. Få rörisar i dag som vill göra småjobb så man ser till att fakturera för en heldag. Detta jobb ska således täcka kostnaden för att ha en gubbe gående en hel arbetsdag. Bli inte besviken om själva jobbet på plats går på någon timme eller två.

(Du vill inte utveckla din egen händighet? Det är inget svårt jobb. Eller har du ingen inom familjen som kan hjälpa till? Jag gör t ex dylika jobb själv och jag är en akademiker, om en rätt händigt sådan.)

• Gilla
  • Wow
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.