Hej,

Tänkte höra här på forumet om det är någon som själv installerat tätskiktet i badrummet?
Enligt reglerna ska det vara fackmannamässigt utfört d.v.s. man kan själv köpa rätt utrustning och montera enligt instruktion, men är det någon som gjort detta och hur bar ni er då åt med försäkring etc?

//A

Ja byggde mitt badrum själv för några år sen i mitt gamla hus, kollade först med mitt försäkringsbolag, och de var ok om de var fackmannamässigt utfört, så ja följde monteringsanvisningarna till punkt och pricka, och fotodokumenterade allt, blev en hel pärm, har då varit tätt utan problem i 5 år, så helt fel blev de inte

S
Jag är övertygad om att ett hembyggt badrum av någon som är lite lagom händig är bättre än genomsnittsbadrummet från en firma.

Är helt övertygad om att t.ex buspojkens badrum är bättre utfört än 8 av 10 badrum utförd av firma. Detta baserar jag på mina erfarenheter som elektriker ute på byggen.

• Gilla
LUDDET och 2 till
  • Laddar…
Håller helt med, man är extremt noggrann när man gör badrum åt sig själv, tar inga genvägar och låter de ta den tid som krävs, att ha en förstående fru är ett måste :)

• Gilla
SWIN och 1 till
  • Laddar…
Delar era åsikter helt och hållet.. Är på gång att bygga hus och tycker det dels är roligt att bygga själv samt en möjlighet till besparing.

Får kontakta försäkringsbolaget och se vad de säger, i värsta fall får man väl byta bolag!

Jag renoverade mitt badrum förra året. Gjorde allt utom rördragning. En firma som skulle göra samma jobb ville ha 4 gånger så mycket betalt.

• Gilla
AndreasS_123
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
Jag renoverade mitt badrum förra året. Gjorde allt utom rördragning. En firma som skulle göra samma jobb ville ha 4 gånger så mycket betalt.
vad använde du för tätskikt då?
Intresserad då jag funderar på göra liknande projekt.

Ja körde lip, vet inte om de är någon större skillnad mellan fabrikaten, men läste om något test för inte så längesen, och då var de många system som inte klarade testerna, hur de blev med de har ja tyvärr ingen aning om, men de fanns en tråd här på byggahus, prova sök

Rolle85 skrev:
4 gånger vad ?

• Gilla
1
  • Laddar…
RoBo skrev:
4 gånger vad ?
4 gånger kostnaden för att göra allt själv, förmodligen ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
ja precis. Jag använda mig av Hornbach tätskikt

Jag har gjort det i två badrum nu, använt Kiilto båda gångerna. Tydliga instruktioner och allt har fungerat som det ska.
Hjälpte en bekant som köpt Bauhaus Probau men där hade vi problem med att folien inte tog fast ordentligt på väggarna och det blev luftbubblor. Det kan dock bero på underlaget förstås, eller att vi var för snåla med limmet men det var inte några problem jag upplevde med Kiilto (och Bauhaus säljer Kiilto också).

Jag använde Knauf från Bauhaus när jag gjorde om mitt för 3 år sedan. Iof har jag gjort några badrum tidigare men det var en del år sedan och reglerna hade ändrats sedan dess.
Men följde man den monteringsbroschyren som de hade och använder konsekvent samma märke på allt så kände jag att man inte kan göra fel. Sedan hade jag grundat med en hel del tid på nätet, bla här.

Min erfarenhet är att de tätskikt som använder membran för att limma folien, kan vara bökiga i det att membranet yt-torkar innan man hinner få dit folien, även om man är snabb och bara kör en våd åt gången. Detta har jag sedan fått bekräftat av såväl någon leverantör som några yrkesmän. Jag har inte testat alla system, men några olika. Inklusive Probaus som är, eller i alla fall var samma tillverkare som Biltema och någon av kakelkedjorna kör med.

Nästa gång, kommer jag köra något som använder ett mer regelrätt lim istf membran för att limma folien. Också det något som några yrkesmän bekräftat som en god idea. Har för mig att bl.a. Casco har så.

jag håller med, jag använde Mapei tätskikt och membranet torkar fort så man får helt enkelt rolla på flödigt med membran och sen snabbt dit med en tapet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.