Byggahus.se
Och den känner sig lite upp och ner idag...



Skäm osido:
Vad tror ni kan ha hänt?
Den har varit ute och kört hela dagen, men ett tu tre så har något hänt och den låter som en traktor, vibrerar och allmänt beter sig konstigt. När den tillslut stannar så tycker den att den är upp och ner. Förmodligen någon sensor som ballar ut pga alla vibrationer.

Beteende är nu repeterbart och återkommande även efter omstarter.
Alla knivar finns kvar på undersidan, och inga andra tydliga tecken på fel.

Vad tror ni?
AM 220 AC från 2010 ( tror jag det var )
 
R RiverBear skrev:
Och den känner sig lite upp och ner idag...

[video]

Skäm osido:
Vad tror ni kan ha hänt?
Den har varit ute och kört hela dagen, men ett tu tre så har något hänt och den låter som en traktor, vibrerar och allmänt beter sig konstigt. När den tillslut stannar så tycker den att den är upp och ner. Förmodligen någon sensor som ballar ut pga alla vibrationer.

Beteende är nu repeterbart och återkommande även efter omstarter.
Alla knivar finns kvar på undersidan, och inga andra tydliga tecken på fel.

Vad tror ni?
AM 220 AC från 2010 ( tror jag det var )
Jag skulle byta lager en gång för att min 330X lät som en traktor och då såg jag att en tråd typ fiskelina runt navet. Blev tyst utan den men bytte även lagren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Du har något som är trasigt...
Skruva loss knivdisken och starta igen.
Är det kvar så dela på huset
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nu hade du väl kollat knivarna, men en bekants maskin lät så när en kviv kärvade och inte vek ut sig ordentligt så det blev obalans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hittade det förmodligen problemet igår:
Lossade på lite grejjer, hasplåten osv. Då kunde jag se att knivdisken var sprucken och det hade lossat lite bitar från den, vilket då med största sannolikhet skapar obalans.

Så har ju beställt ny knivdisk och nya lager! Tack för snabb support martin43, Alexn72 och Micleg
 
  • Gilla
Skrutten18 och 7 till
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
Och den känner sig lite upp och ner idag...

[video]

Skäm osido:
Vad tror ni kan ha hänt?
Den har varit ute och kört hela dagen, men ett tu tre så har något hänt och den låter som en traktor, vibrerar och allmänt beter sig konstigt. När den tillslut stannar så tycker den att den är upp och ner. Förmodligen någon sensor som ballar ut pga alla vibrationer.

Beteende är nu repeterbart och återkommande även efter omstarter.
Alla knivar finns kvar på undersidan, och inga andra tydliga tecken på fel.

Vad tror ni?
AM 220 AC från 2010 ( tror jag det var )
Jag hade liknande problem med min automower. Det sitter ett lager under knivdiksken som hade lagt av. Köpte nytt lager hos Gpl och nu går den fint igen. Inte så svårt att byta. När du ändå håller på så kolla så alla knivarna sitter som de skall och att allt är helt så det inte ger obalans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.