Hej, jag har några frågor och funderingar som önskar lite input på.
Jag har idag en trappströmbrytare som styr en lampa över köksbordet. Lamputtaget sitter på väggen ovanför fönstret. Det jag skulle vilja är att utöka med ett lamputtag vid ett annat fönster i samma rum och ett uttag ovanför köksbordet. Lamporna ska sedan manövreras via en kronbrytare, en vippa för fönsterbelysningen och en för köksbordet. Från befintligt lamputtaget kommer två kablar (se bild).
Om jag tänker rätt så behövs en extra tändtråd dras fram till uttaget, så att det finns en till kökslampan och en (två) till fönsterbelysningen.
Hur skulle ni lämpligen utföra arbetet med att sätta upp ett nytt uttag vid det andra fönstret? Utanpåliggande dragning till det nya lamputtaget med EKRK? Finns ingen jord framdragen i dagsläget, köra med 3G1,5 ändå? Befintligt lamputtag är som synes ett infällt uttag, tänker mig att byta ut det till ett utanpåliggande så att det blir likadant som vid det andra fönstret. Finns det utanpåliggande som kan täcka det nuvarande infällda 90x90 mm? De flesta utanpåliggande jag sett är 65x65mm.
Hur skulle ni lösa belysningen till kökslampan? Utanpåliggande till kökslampans tänkta placering? Borra upp i dosan till vinden och dra kabeln via vinden ner till rätt placering?
Mvh Frank
Jag har idag en trappströmbrytare som styr en lampa över köksbordet. Lamputtaget sitter på väggen ovanför fönstret. Det jag skulle vilja är att utöka med ett lamputtag vid ett annat fönster i samma rum och ett uttag ovanför köksbordet. Lamporna ska sedan manövreras via en kronbrytare, en vippa för fönsterbelysningen och en för köksbordet. Från befintligt lamputtaget kommer två kablar (se bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tänker rätt så behövs en extra tändtråd dras fram till uttaget, så att det finns en till kökslampan och en (två) till fönsterbelysningen.
Hur skulle ni lämpligen utföra arbetet med att sätta upp ett nytt uttag vid det andra fönstret? Utanpåliggande dragning till det nya lamputtaget med EKRK? Finns ingen jord framdragen i dagsläget, köra med 3G1,5 ändå? Befintligt lamputtag är som synes ett infällt uttag, tänker mig att byta ut det till ett utanpåliggande så att det blir likadant som vid det andra fönstret. Finns det utanpåliggande som kan täcka det nuvarande infällda 90x90 mm? De flesta utanpåliggande jag sett är 65x65mm.
Hur skulle ni lösa belysningen till kökslampan? Utanpåliggande till kökslampans tänkta placering? Borra upp i dosan till vinden och dra kabeln via vinden ner till rätt placering?
Mvh Frank
Det bästa är väl att ta dit någon som både enkelt kan fixa allt och vet vad han ska använda samt har behörighet (vilket krävs för jobbet).
Det lite sämre alternativet är hempul genom att dra om ledning (EKEK) till den bef. dosan, sätta en fyrkantig förhöjningsram och i det ett vanligt infällt lamputtag samt gå ut till det nya utanpåliggande lamputtaget från förhöjningsramen. Om du ska jorda eller ej blir lite svårare utan att se hur det ser ut i dag. Att gå upp på vinden tycker jag är att överarbeta lite, en snygg " kulo" dragning är helt OK. Och oavsett om det ska jordas eller ej så använder du en "kabel" som har skyddsjord med sig för då blir det enkelt att jorda vid ett senare tillfälle.
Angående jordning så tycker jag rent generellt att man ska jorda när man ändå håller på.
Det lite sämre alternativet är hempul genom att dra om ledning (EKEK) till den bef. dosan, sätta en fyrkantig förhöjningsram och i det ett vanligt infällt lamputtag samt gå ut till det nya utanpåliggande lamputtaget från förhöjningsramen. Om du ska jorda eller ej blir lite svårare utan att se hur det ser ut i dag. Att gå upp på vinden tycker jag är att överarbeta lite, en snygg " kulo" dragning är helt OK. Och oavsett om det ska jordas eller ej så använder du en "kabel" som har skyddsjord med sig för då blir det enkelt att jorda vid ett senare tillfälle.
Angående jordning så tycker jag rent generellt att man ska jorda när man ändå håller på.
Enklaste lösningen borde vara att dra fram två extra tändtrådar och jord till befintlig dosa och sedan gå med kulo vidare till både kökslampa och fönsterlampa.
Annars gillar jag vindsalternativet. Kan du gräva dig fram till befintlig dosa bakvägen så borde du kunna montera en rot-dosa ovanför fönstret och en riktig takdosa ovanför bordet.
Jag hade satt separat styrning på fönsterlamporna och använt en trippelbrytare.
Annars gillar jag vindsalternativet. Kan du gräva dig fram till befintlig dosa bakvägen så borde du kunna montera en rot-dosa ovanför fönstret och en riktig takdosa ovanför bordet.
Jag hade satt separat styrning på fönsterlamporna och använt en trippelbrytare.
Tack för era synpunkter.
Följdfråga på det utanpåliggande alternativen: Det betyder alltså att det från det infällda uttaget går ut två kablar, dels till lamputtaget dels lampan över bordet, Finns det plats för två kablar ut från förhöjningsramen? Eller tänker ni er en kopplingsdosa ovanför lamputtaget? Enklast hade ju blivit att sätta uttaget dikt mot taklisten, så att en kabel går rakt ut mot bordet och den andra följer taklisten mot lamputtaget, men det är ett för stort avstånd.
Mvh Frank
Följdfråga på det utanpåliggande alternativen: Det betyder alltså att det från det infällda uttaget går ut två kablar, dels till lamputtaget dels lampan över bordet, Finns det plats för två kablar ut från förhöjningsramen? Eller tänker ni er en kopplingsdosa ovanför lamputtaget? Enklast hade ju blivit att sätta uttaget dikt mot taklisten, så att en kabel går rakt ut mot bordet och den andra följer taklisten mot lamputtaget, men det är ett för stort avstånd.
Mvh Frank
Klicka här för att svara