Efter ganska många år med halvdefekt ugn har jag på black friday-rea köpt en Bosch HBG7741 inbyggnadsugn. Har inte vågat öppna paketet än då jag funderat på att skicka tillbaka den om det skulle behövas en elektriker, men som jag förstår det så ska den gå att plugga in i uttaget som jag har bakom min gamla inbyggnadsugn. (Nya ugnen är på 3,6 kW, uttaget är 2-fas med gemensam nolla, 16 A, 2,5 mm2, egen säkring.)

I manualen så står det ”Om apparaten är inbyggd måste nätanslutningsledningens stickkontakt vara fritt tillgänglig eller, ifall fri tillgång inte är möjlig, den fasta elinstallationen innehålla en inbyggd frånskiljare enligt anläggningsbestämmelserna.”

Uttaget på inbyggnadsugnen kommer inte att vara fritt tillgängligt efter installation. Måste man kontakta en elektriker för att installera en separat brytare intill ugnen? Jag frågade på Elgiganten och de påstod att deras installatörer aldrig gör något sådant utan bara pluggar in ugnarna.

Vad säger ni som har koll?
 
Den ugnen är 1-fas 16A och ska/kan stoppas i ett vägguttag som klarar 16A. Tänk på att det inte alltid följer med själva stickproppen utan bara sladden.
 
  • Gilla
gausten
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Den ugnen är 1-fas 16A och ska/kan stoppas i ett vägguttag som klarar 16A. Tänk på att det inte alltid följer med själva stickproppen utan bara sladden.
Boschugnar levereras med sladdställ. Bara att koppla in.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
G gausten skrev:
I manualen så står det ”Om apparaten är inbyggd måste nätanslutningsledningens stickkontakt vara fritt tillgänglig eller, ifall fri tillgång inte är möjlig, den fasta elinstallationen innehålla en inbyggd frånskiljare enligt anläggningsbestämmelserna.”
Majoriteten av installerade ugnar i Sveriger uppfyller inte det "kravet". Gör din nuvarande det?
 

Bästa svaret

G gausten skrev:
så ska den gå att plugga in i uttaget som jag har bakom min gamla inbyggnadsugn. (Nya ugnen är på 3,6 kW, uttaget är 2-fas med gemensam nolla, 16 A, 2,5 mm2, egen säkring.)
Vad har du för uttag som är tvåfas? Perilex?
Med rätt typ av stickpropp ska det hur som helst vara möjligt att ansluta hällen.
Se bara till att uttaget är fräscht utan sotiga kontaktbleck.
G gausten skrev:
I manualen så står det ”Om apparaten är inbyggd måste nätanslutningsledningens stickkontakt vara fritt tillgänglig eller, ifall fri tillgång inte är möjlig, den fasta elinstallationen innehålla en inbyggd frånskiljare enligt anläggningsbestämmelserna.”
Så står det i alla manualer. Det är ett allmänt krav att kunna bryta strömmen. I en bostad krävs ingen separat brytare bredvid spisen utan säkringarna i centralen duger.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Boschugnar levereras med sladdställ. Bara att koppla in.
Ofta utan stickpropp
 
J J-banan skrev:
Ofta utan stickpropp
Stickpropp ingår i sladdställ.....
Mina Boschar har levererats med det.
 
K Kane skrev:
Stickpropp ingår i sladdställ.....
Mina Boschar har levererats med det.
Jag har gjort en del jobb för BSH och många ungar är utan vare sig om det är Bosch, Siemens, Neff, Gaggenau
 
ClasseClas
J J-banan skrev:
Jag har gjort en del jobb för BSH och många ungar är utan vare sig om det är Bosch, Siemens, Neff, Gaggenau
Den NEFF-ugn jag köpte hade sladdställ med Schukokontakt.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Den NEFF-ugn jag köpte hade sladdställ med Schukokontakt.
Jag byggde mycket event och showroom för BSH och då var många utan stickpropp även fast det var 3 ledare (N, L, PE) därför tycker jag inte att det är helt orimligt att den levereras utan stickpropp. Kanske levererades utan stickpropp när effekten var över 2.3 kW
 
De inbyggnads ugnar som jag har varit i kontakt med, en Electrolux och en ASKO, så har båda haft gjutna en-fas kontakter på sladdstället.
 
J J-banan skrev:
Jag byggde mycket event och showroom för BSH och då var många utan stickpropp även fast det var 3 ledare (N, L, PE) därför tycker jag inte att det är helt orimligt att den levereras utan stickpropp. Kanske levererades utan stickpropp när effekten var över 2.3 kW
Min nya Bosch ugn är på 3,6 kW och med stickpropp.
 
ClasseClas
K Kane skrev:
Min nya Bosch ugn är på 3,6 kW och med stickpropp.
Samma på min NEFF som tycks använda samma HW plattform som Siemens o Bosch, åtminstone för de tyskbyggda modellerna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.