421 läst ·
12 svar
421 läst
12 svar
Installera ny ugn, behövs separat brytare?
Efter ganska många år med halvdefekt ugn har jag på black friday-rea köpt en Bosch HBG7741 inbyggnadsugn. Har inte vågat öppna paketet än då jag funderat på att skicka tillbaka den om det skulle behövas en elektriker, men som jag förstår det så ska den gå att plugga in i uttaget som jag har bakom min gamla inbyggnadsugn. (Nya ugnen är på 3,6 kW, uttaget är 2-fas med gemensam nolla, 16 A, 2,5 mm2, egen säkring.)
I manualen så står det ”Om apparaten är inbyggd måste nätanslutningsledningens stickkontakt vara fritt tillgänglig eller, ifall fri tillgång inte är möjlig, den fasta elinstallationen innehålla en inbyggd frånskiljare enligt anläggningsbestämmelserna.”
Uttaget på inbyggnadsugnen kommer inte att vara fritt tillgängligt efter installation. Måste man kontakta en elektriker för att installera en separat brytare intill ugnen? Jag frågade på Elgiganten och de påstod att deras installatörer aldrig gör något sådant utan bara pluggar in ugnarna.
Vad säger ni som har koll?
I manualen så står det ”Om apparaten är inbyggd måste nätanslutningsledningens stickkontakt vara fritt tillgänglig eller, ifall fri tillgång inte är möjlig, den fasta elinstallationen innehålla en inbyggd frånskiljare enligt anläggningsbestämmelserna.”
Uttaget på inbyggnadsugnen kommer inte att vara fritt tillgängligt efter installation. Måste man kontakta en elektriker för att installera en separat brytare intill ugnen? Jag frågade på Elgiganten och de påstod att deras installatörer aldrig gör något sådant utan bara pluggar in ugnarna.
Vad säger ni som har koll?
Majoriteten av installerade ugnar i Sveriger uppfyller inte det "kravet". Gör din nuvarande det?G gausten skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad har du för uttag som är tvåfas? Perilex?G gausten skrev:
Med rätt typ av stickpropp ska det hur som helst vara möjligt att ansluta hällen.
Se bara till att uttaget är fräscht utan sotiga kontaktbleck.
Så står det i alla manualer. Det är ett allmänt krav att kunna bryta strömmen. I en bostad krävs ingen separat brytare bredvid spisen utan säkringarna i centralen duger.G gausten skrev:
Jag byggde mycket event och showroom för BSH och då var många utan stickpropp även fast det var 3 ledare (N, L, PE) därför tycker jag inte att det är helt orimligt att den levereras utan stickpropp. Kanske levererades utan stickpropp när effekten var över 2.3 kWClasseClas skrev:
Min nya Bosch ugn är på 3,6 kW och med stickpropp.J J-banan skrev:
Klicka här för att svara
