5 737 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Installera Laddbox för elbil?
Det finns inga laddboxar som kan balansera mellan faserna då de bara skickar en signal för maximal ström oavsett fas.B bhus2021 skrev:
Jag vet hur de fungerar då jag har byggt tre stycken från egen ritning (finns trådar här i forumet).
Signalen är en fyrkantvåg som pulsbreddsmoduleras utifrån vilken ström som maximalt kan användas. Spänningen på samma signal används för att signalera laddtillståndet (12V ingen bil ansluten, 9V bil ansluten men laddar inte, 6V laddar, 3V laddar men fläkt krävs - en kvarleva från blybatterier i fordon).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Denna verkar iallafall kunna gå ned till tvåfas eller enfasladdning ifall det är fullt på en av fasernapacman42 skrev:
Det finns inga laddboxar som kan balansera mellan faserna då de bara skickar en signal för maximal ström oavsett fas.
Jag vet hur de fungerar då jag har byggt tre stycken från egen ritning (finns trådar här i forumet).
Signalen är en fyrkantvåg som pulsbreddsmoduleras utifrån vilken ström som maximalt kan användas. Spänningen på samma signal används för att signalera laddtillståndet (12V ingen bil ansluten, 9V bil ansluten men laddar inte, 6V laddar, 3V laddar men fläkt krävs - en kvarleva från blybatterier i fordon).
https://phasebox.se/faq/
Tvåfas klarar inte frugans bil. Den ger felrapoortering då så det har jag inte infört i mina boxar. Jag kan dock gå ned på enfas. Men då är det en förvald fas. Jag har olika på min bil och frugans. På den tredje går badtunnan. Jag ser inget behov av mer fingranulärt än så.B bhus2021 skrev:
Vilken bil blev det?B Bleydrunner skrev:Jag har precis installerat en laddbox och gjorde inför det en hel del research.
Uppsäkring: Vi har också 16A huvudsäkring till ett större hus med bergvärmepump. Efter att ha läst på en del kom jag fram till att vi inte behöver säkra upp utan la istället till en lastbalanserare. Det beror dock på körmönster och pendlar man långa sträckor och alltid måste ha fulladdat så kan det vara en idé att säkra upp. Beror såklart på övriga förbrukare i huset. Det beror också på vad ens elnätsleverantör har för fasta avgifter för säkringsstorlek. Vår tog 80 kr extra för 20A och 150 kr extra för 25A (månadsvis). Det är också en kostnad att säkra upp, men billigt om man gör det i samband med installation av laddbox med tanke på det gröna avdraget (ca 1 000 kr netto). En liten huvudsäkring blir ju också en naturlig begränsning så att inte effekttariffen blir så blodig av misstag.
Kostnad: En laddbox med standardinstallation (oftast en håltagning och 10m kabel) kostar ungefär 5000 kr med grönt avdrag. Det går att komma ännu billigare undan om man hittar en kampanj och byter elavtal. Det kan också bli betydligt dyrare om man har långt till elcentralen, många håltagningar och lägger till lite extraval. Vår installation gick på 8 500 kr men då hade vi 3m extra kabel, behövde extern kapsling samt la till lastbalanserare och kabel med större area för att ev. kunna köra V2G i framtiden.
Val av box: Såvitt jag kunnat se har de flesta boxar (Zaptec, Easee, Charge Amps, Defa m.fl.) som säljs av etablerade installatörer ungefär samma funktioner, de klarar smartstyrning och har en app man kopplar upp sig till (sen har bilen en app, lastbalanseraren en annan och elleverantören ytterligare en, många appar blir det). Vi valde Charge Amps Aura eftersom den tillsammans med Defa Power är de enda (?) boxarna i hyfsat prisläge som är förberedda för V2G. Kanske helt onödig egenskap beroende på hur teknikutveckling blir men båda ska vara bra boxar. Ett tips är att kolla M3:s laddboxöversikt för att få en introduktion. Amina S ska vara enkel och billig enligt testet. Vi valde chargefy för att installera och det gick snabbt och smidigt.
Nu återstår bara att pröva detta i praktiken, på onsdag kommer elbilen!
Räcker gott och väl med 11kw varianten då de är väldigt få bilar som tar emot högre AC-laddning än så. Model 3 tar bara emot 11kw i sin ombordsladdare. Spar den tusenlappen till en extra laddkabel istället 😊M m@nge skrev:
Tanken med effektavgifterna är ju att göra att folk inte tar ut så hög effekt vid fel tid på dygnet. En 22 kW gör nog att risken ökar att du råkar ladda vid fel tillfälle och får en dyr räkning några ggr. Du behöver så extremt sällan ladda bilen så fort. Bättre det få gånger ladda det sista på någon snabbladdare ute på vägarna. Om du inte har Taxibolag möjligtvis 😂. Vi har 3,7 kW enfas och klarar oss på det. Men kör iof normalt bara 6 mil om dagen.M m@nge skrev:
Frågar du Göteborg Energi så är tanken med effekttarifferna att man skall smeta ut elbilsladdningen över så många timmar som möjligt. De har nämligen sagt det i GP. Enfas 6A från det du äter middag till på morgonen varje natt är deras vision för hur du skall ladda.Allan J skrev:
Tanken med effektavgifterna är ju att göra att folk inte tar ut så hög effekt vid fel tid på dygnet. En 22 kW gör nog att risken ökar att du råkar ladda vid fel tillfälle och får en dyr räkning några ggr. Du behöver så extremt sällan ladda bilen så fort. Bättre det få gånger ladda det sista på någon snabbladdare ute på vägarna. Om du inte har Taxibolag möjligtvis 😂. Vi har 3,7 kW enfas och klarar oss på det. Men kör iof normalt bara 6 mil om dagen.
Jag grämde mig ett tag att vi bara har en 3,7: när vi bytte från hybrid till helelbil men nu när effekttarifferna kommer är jag ganska nöjd iaf. Och så har jag lärt mig att vi klarar oss bra.pacman42 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Och ”de” är i det här fallet en kommunikatör, eller?pacman42 skrev:
En normalbil snittar 3–4 mil per dag, så i ett trivialt perspektiv har ”de” rätt. Det räcker gott med enfas 6 A några timmar per natt för att ladda det.
I ett större perspektiv verkar de flesta elbolag sikta på en modell där topplast räknas mindre eller inte alls kvällar och helger. Även ert kommunala bolag lär väl gå ditåt om de inte redan är där.
Men vad en här ociterad kommunikatör sagt i GP lär nog oavsett inte väga så tungt för hur det kommer att vara över tid.
Det är deras VD som uttalar sig, bland annat här:Nötegårdsgubben skrev:
Och ”de” är i det här fallet en kommunikatör, eller?
En normalbil snittar 3–4 mil per dag, så i ett trivialt perspektiv har ”de” rätt. Det räcker gott med enfas 6 A några timmar per natt för att ladda det.
I ett större perspektiv verkar de flesta elbolag sikta på en modell där topplast räknas mindre eller inte alls kvällar och helger. Även ert kommunala bolag lär väl gå ditåt om de inte redan är där.
Men vad en här ociterad kommunikatör sagt i GP lär nog oavsett inte väga så tungt för hur det kommer att vara över tid.
https://www.gp.se/fria-ord/effektavgiften-behovs-aven-nattetid.012fd85f-21df-4ef5-a697-182996e24832
En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Ok, så en VD som inte vet vad snabbladdning är plus din egen tolkning alltså.
Jag vidgår att jag tog fel på titel, men i övrigt verkar jag gissat ganska bra tycker jag.
Jag vidgår att jag tog fel på titel, men i övrigt verkar jag gissat ganska bra tycker jag.