8 264 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Installera en ytterligare luftvärmepump?
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Vad tror ni om dessa?
http://www.clasohlson.com/se/Värmeflyttare-Flexit-100X/Pr364560000#moreinfo 699kr
http://www.jula.se/varmeflyttare-med-termostat-7-w-414058 just nu 399kr
Pax kanske är "rolls-royce" men de kostar ju det dubbla.
Hur många och var skulle ni placera fläktar?
Vad skulle ni annars rekommendera för åtgärder i ett hus som detta för att sänka driftkostnaderna?
http://www.clasohlson.com/se/Värmeflyttare-Flexit-100X/Pr364560000#moreinfo 699kr
http://www.jula.se/varmeflyttare-med-termostat-7-w-414058 just nu 399kr
Pax kanske är "rolls-royce" men de kostar ju det dubbla.
Hur många och var skulle ni placera fläktar?
Vad skulle ni annars rekommendera för åtgärder i ett hus som detta för att sänka driftkostnaderna?
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Tanken har väl slagit mig.. Dock tror jag att en sådan konvertering kommer att kosta någonstans mellan 150-200k och det är pengar som måste lånas, så det kommer dröja måååånga år innan den installationen har betalat sig, och då är det kanske dags för en ny vp ?
Dessvärre är det nog så då inget nuförtiden byggs med gammal kvalitet. 
Det är störande att behöva elda för att hålla uppe värmen. Det tröttnar jag på. Att lägga alla äggen i korgen elpris tycker jag inte är en bra idé egentligen.
Det är störande att behöva elda för att hålla uppe värmen. Det tröttnar jag på. Att lägga alla äggen i korgen elpris tycker jag inte är en bra idé egentligen.
Om inte din LLVP är väldigt överdimensionerad så tvivlar jag på att dess värme räcker när det är kallt, dvs värmeförflyttarfläktar ger jämnare temp i huset, men ingen värmebesparing/tillskott.
Som nämndes tidigare så är vattenburet ett måste om du seriöst vill sänka uppvärmningskostnaderna.
Om däremot vattenburet inte är ett realistiskt alternativ, så tror jag på pelletskamin. Detta under förutsättning att du ändå tänkt installera kamin.
En vedkamin värmer kanon när man eldar i den, men alla andra timmar på dygnet/veckan/året värmer den inte alls. En pelletskamin står och myser ut go varmluft dygnet om, och till skillnad från en LLVP så trycker pelletskaminen ut all extra värme som behövs när det är kallare ute.
Som nämndes tidigare så är vattenburet ett måste om du seriöst vill sänka uppvärmningskostnaderna.
Om däremot vattenburet inte är ett realistiskt alternativ, så tror jag på pelletskamin. Detta under förutsättning att du ändå tänkt installera kamin.
En vedkamin värmer kanon när man eldar i den, men alla andra timmar på dygnet/veckan/året värmer den inte alls. En pelletskamin står och myser ut go varmluft dygnet om, och till skillnad från en LLVP så trycker pelletskaminen ut all extra värme som behövs när det är kallare ute.
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Måste ju erkänna att jag är inte alls påläst vad gäller pelletskaminer, får ta och ändra på det. Har hört flera som rekommenderar det.
Förbrukningen har varit 20-22.000 kWh/år i snitt på 1-planshus på 125kvm. Är det på tok för mycke?
Förbrukningen har varit 20-22.000 kWh/år i snitt på 1-planshus på 125kvm. Är det på tok för mycke?
Jag kör 2 lvp på 140kvm.
Den första kan inte värma hela huset och sovrummen. (Gammal pump på 3,2kw)
Köpte en billig på jula för 5000 kr och satte in också.
Genom detta kunde jag stänga av 2st 700w element, 2st 1000w element, 1st 800w element. Tot 4200w stängde jag av.
Dessutom är det betydligt varmare och behagligare. (Nu 25 grader inne jämfört med knappt 20 innan)
Eftersom pumpen kostade 5000 kr så spar jag in den snabbt.
Kommer inom något år att slänga ut den gamla och sätta in en på minst 9kw. Då lär det bli mycket bättre och mer driftsnålt.
Den första kan inte värma hela huset och sovrummen. (Gammal pump på 3,2kw)
Köpte en billig på jula för 5000 kr och satte in också.
Genom detta kunde jag stänga av 2st 700w element, 2st 1000w element, 1st 800w element. Tot 4200w stängde jag av.
Dessutom är det betydligt varmare och behagligare. (Nu 25 grader inne jämfört med knappt 20 innan)
Eftersom pumpen kostade 5000 kr så spar jag in den snabbt.
Kommer inom något år att slänga ut den gamla och sätta in en på minst 9kw. Då lär det bli mycket bättre och mer driftsnålt.
Det finns ju kanalanslutna luftvärmepumpar. Jag är inte helt på hur de fungerar men det låter som att man borde kunna koppla dem till något slags rör. Isåfall kanske du kan ta luft från ett ställe och blåsa ut i flera olika rum.
Men finns det verkligen en enkel lösning. Vattenburet måste ju ställas mot det också.pelpet skrev:
Du kommer inte att känna suget efter att ha dragit skräpig och dammande ved genom huset ett par månader. Vi eldade i braskamin dygnet runt under ca fem säsonger och:bozze4evigt skrev:
- Det är skitigt när man bär in veden
- Det är skitigt när man tar ut askan
- Det är skitigt när sotaren kommer
- Det är skitigt när det ryker in
Dessutom skall man förvara och hantera tiotals kubikmeter ved.
Skaffa gärna en kamin för myseldande, men det är verkligen ingen bra lösning för kontinuerlig uppvärmning i ett modernt hus.
Jag har som nämt ovan 1 lvp anslutet till kanalsystem på vinden.
Den blåser ut på 3 olika ställen i huset.
Bra tänk, bra lösning.
MEN, väldigt dålig effekt.
Du känner knappt att det blåser något ur dessa. Blir för långa sträckor för luften att färdas. Värmen som kommer ut stannar självfallet uppe vid taket där utblåsen sitter.
Nu är iof denna lösning jag har 7 år gammal samt att pumpen är på 3.2kw.
Men kommer byta ut denna snart.
Att elda är ett jobb i sig.
Jag eldar varje kväll.
Det ör jobbigt att hugga ved, bära in samt ha koll på elden hela tiden.
Men jag värmer upp vårt vardagsrum på dryga 50kvm. Så behöver ingen annan värme där. Sen så är kamin bra att ha då man drabbas av strömavbrott
Den blåser ut på 3 olika ställen i huset.
Bra tänk, bra lösning.
MEN, väldigt dålig effekt.
Du känner knappt att det blåser något ur dessa. Blir för långa sträckor för luften att färdas. Värmen som kommer ut stannar självfallet uppe vid taket där utblåsen sitter.
Nu är iof denna lösning jag har 7 år gammal samt att pumpen är på 3.2kw.
Men kommer byta ut denna snart.
Att elda är ett jobb i sig.
Jag eldar varje kväll.
Det ör jobbigt att hugga ved, bära in samt ha koll på elden hela tiden.
Men jag värmer upp vårt vardagsrum på dryga 50kvm. Så behöver ingen annan värme där. Sen så är kamin bra att ha då man drabbas av strömavbrott
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Funderat lite på det du skriver om Ripper, kanalsystem. Men med långa sträckor så finns det risk att effekten inte blir som man önskar.
Kan någon snabbt förklara pelletskamin. Måste det installeras kanalsystem till detta? Eller kan man ha en fristående pelletskamin snyggt monterad i vardagsrummet likt en vedeldad och sprida värmen med inomhusluften?
Ska det byggas någon station för automatisk hantering av bränsle till denna?
Sen har jag tänkt att köra kaminen i första hand som komplettering till luftvärmepumpen, det framförallt på november-mars eller liknande.
Övriga månader används den som mysfaktor.
Kan någon snabbt förklara pelletskamin. Måste det installeras kanalsystem till detta? Eller kan man ha en fristående pelletskamin snyggt monterad i vardagsrummet likt en vedeldad och sprida värmen med inomhusluften?
Ska det byggas någon station för automatisk hantering av bränsle till denna?
Sen har jag tänkt att köra kaminen i första hand som komplettering till luftvärmepumpen, det framförallt på november-mars eller liknande.
Övriga månader används den som mysfaktor.
Tänkte på att när de presenterar COP-värdet så är inte avfrostningarna med. De ger ett hyfsat COP när de alstrar värme men de kan avfrosta upp till 2ggr per timme.
De flesta llvp ligger på 0.7 till 0.9 i totalt COP vid minus 20 grader med avfrostningarna inräknat.
Jag slutade sälja och installera llvp runt 2007 och då var dessa siffror aktuella och så mycket bättre har detta inte blivit sen dess.
Men jag kan ha fel, avfrostningarna kanske styrs mer effektivt idag.
De flesta llvp ligger på 0.7 till 0.9 i totalt COP vid minus 20 grader med avfrostningarna inräknat.
Jag slutade sälja och installera llvp runt 2007 och då var dessa siffror aktuella och så mycket bättre har detta inte blivit sen dess.
Men jag kan ha fel, avfrostningarna kanske styrs mer effektivt idag.
pelpet skrev:Många moderna luftvärmepumpar verkar ha bra coptal även vid låga temperaturer. Jag kollade upp ett test av Panasonics flaggskeppspump HE9KKE och den uppmäts till följade COP-tal. Kostnaden per kWh har jag beräknat med ett elpris på 1kr/kWh (inte 1,20 som ovan). Själva pumpen kostar ca 20000 installerad och klar.
Utetemp ___ COP ___ Kr/kwh
7 grader ___ 5,4 ___ 0,21 kr
2 grader ___ 3,4 ___ 0,34 kr
-7 grader ___ 2,6 ___ 0,45 kr
-15 grader ___ 2,1 ___ 0,54 kr
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Lite mer intresserad av pelletskamin nu faktiskt när jag läst lite..
En dum fråga, är alla pelletskaminer skorstenslösa eller går bara vissa att få det, och är det för/nackdel?
Vänligen rekommendera någon pelletskamin till mig samt placering av denna.
En dum fråga, är alla pelletskaminer skorstenslösa eller går bara vissa att få det, och är det för/nackdel?
Vänligen rekommendera någon pelletskamin till mig samt placering av denna.