Mikael_L
Kablarna under, eller den till uttaget?

tommib
Främst kablarna under med avseende på klammer, men även den till uttaget kunde kanske följt den befintliga linjen mellan brädorna.

Äsch, det är så mycket som ska fixas i huset. Kablar som inte ligger helt rakt är ganska nedprioriterat just nu.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
tommib
Så må det vara men dåligt klamrade kablar kan också vara en säkerhetsrisk (det går att få tag i dem och dra loss) så kläm dit ett par extra klammer om estetiken ändå inte är viktig.

E
Deklaration Deklaration skrev:
Äsch, det är så mycket som ska fixas i huset. Kablar som inte ligger helt rakt är ganska nedprioriterat just nu.
Tänk på att allt nytt som installeras kommer följa befintlig standard.

Men förstår hur du menar, å andra sidan är det nu eller aldrig som gäller.

tommib tommib skrev:
Så må det vara men dåligt klamrade kablar kan också vara en säkerhetsrisk (det går att få tag i dem och dra loss) så kläm dit ett par extra klammer om estetiken ändå inte är viktig.
Skulle jag ta tag i garaget och dra så skulle nog även det kapsejsa. Men jo absolut, det går ju fort att köra in ett par klammers. Tar tag i det imorgon

tommib tommib skrev:
Och vad tycker du om valet av klammer, för det är väl i ett bostadsutrymme?

Mikael_L Mikael_L skrev:
ELKO, Schneider (när Schneider köpte upp Eljo) och ABB ligger volymen på för Svenska elektriker, tycker jag nog att jag kan påstå.
Det finns flera tyska fabrikat som inte alls är så dumma val, men ibland lite dyra. Men de köps inte så mycket av de Svenska elektrikerna.
Hager har strömbrytare/uttag till för mig åtminstone rätt vettiga priser, jag är lite sugen på att prova dessa någon gång. Problemet är väl att när någon sen om 5 år vill hitta en likadan för komplettering eller för att de råkat slå sönder ett uttag så blir det kanske jobbigt ifall grossisten då har avvecklat hager pga dålig försäljning.
Köper man av någon av de tre stora så händer inte detta.
Malmbergs

Jag provade 5 st Malmbergs OPTIMA bara för att. Och jag garanterar att det blev det enda köpet;vilket smäck, Men det är ju klart att dom var billiga och kanske ett alternativ om arbetstid och funktion inte är så noga.

P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Malmbergs
Svär inte.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Deklaration Deklaration skrev:
Köpte min första villa bara förra veckan och är ännu som en stupränna för intryck och information.

Det märks att du är nybörjare på hus, endera heter det stuprör eller hängränna. Det är två olika prylar, den ena lodrätt och den andra nästan vågrätt. Stupränna kan bestraffas med stupstock. Typ.

Protte

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det märks att du är nybörjare på hus, endera heter det stuprör eller hängränna. Det är två olika prylar, den ena lodrätt och den andra nästan vågrätt. Stupränna kan bestraffas med stupstock. Typ.

Protte

Äh, det var en parafras på Tranströmmer. Du kan ta upp det med honom.

Så jäkla dåligt behöver inte uttaget som visas i första inlägget vara. Det ser ut att vara någon typ av hissklämma, då finns det betydligt sämre.

S
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Malmbergs
Min elektriker sa till mig, "köp inget skit typ Jula, Biltema eller Malmbergs" när jag skulle handla material till ett jobb han gjorde

tommib
E elmont skrev:
Och vad tycker du om valet av klammer, för det är väl i ett bostadsutrymme?
Jag hade inte valt det, men det är en rent estetisk fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.