18 905 läst ·
70 svar
19k läst
70 svar
Installera elcentral själv i sitt egna hus?
Ja. Men den auktoriserade elinstallatören ansvarar ju att de som jobbar under egenkontrollprogrammet har rätt kompetens och gör rätt kontroller osv.O Steamboy skrev:Så i rent regelmässigt kan vem som helst registrera en enskild firma, skriva ett egenkontrollprogram och knyta en auktoriserad elinstallatör till sig och sedan koppla bäst man vill. Det vill säga: Man kan köpa sig en laglig auktorisation oavsett utbildning och praktik. Som bonus kan man anställa andra utan auktorisation, utbildning eller praktik och ansvara för dem också, samt efter fyra år kan man skriva ut intyg åt sig själv och andra och så kan de få ut en riktig auktorisation. Det är ju ett lysande system vi har!
Jag skulle helt lagligt kunna anställa min morsa till att dra kabel och koppla uttag på ett bygge. (Lagligt, men dock skulle ju SEF bli nalta kinkiga.)
Rrrrr skrev:
Det är den intressanta delen och det har diskuterats här förut. Det är inte direkt solklart hur detta går till i praktiken. Det som vi landat i tidigare är att rollen handlar mer om att granska egenkontrollprogrammet och företagets rutiner för att följa det, än att faktiskt kontrollera att enskilda anställda har rätt kunskaper och följer reglerna. Rollen har även en passiv del som rådgivare i regelfrågor åt företagsledningen. Så i en enskild firma skulle elinstallatören i det avseendet fungera som Byggahus! ;-)Mikael_L skrev:
Nej, inte ens det.Rrrrr skrev:
Det hela kokar ner till att det finns ett enda "måste".
Elinstallatören måste gå med på att registrera sig som "Elinstallatör för regelefterlevnad" tillsammans med företaget vid anmälan till ESV.
Sen finns det inget mer måste.
Det som sen står är bara ludd av olika slag, att denne EFR ska vara företagsledningens stöd. Men tänk om företagsledningen redan kan mycket mer än elinstallatören ifråga...?
Tänk om läkaren tommib här på forumet startar en enskild firma, plockar in den sämste behörige jag jobbat under (jag nämner han inte vid namn, men han är rätt oduglig faktiskt) som EFR.
Då kommer tommib inte kunna få något stöd av denne, om tommib inte är ute efter att lära sig diverse genvägar om hur man fuskar fram en ej korrekt installation.
Faktum är att tommib istället borde få lära denne elinstallatör ett och annat.
Faktum är att regelverket för elinstallationsarbete verkar bli konstigare och alltmer ihåligt för varje varv som det itereras med ny lagstiftning.
I grunden försöker man hålla fast vid det som bestämdes vid 1935 års lagstiftning, men omvärlden har ju minst sagt förändrats rätt mycket sedan dess.
edit:
Var kanske 1939, orkar inte kolla upp just nu ...
I grunden försöker man hålla fast vid det som bestämdes vid 1935 års lagstiftning, men omvärlden har ju minst sagt förändrats rätt mycket sedan dess.
edit:
Var kanske 1939, orkar inte kolla upp just nu ...
@Bo.Siltberg skrev en bra artikel om det ifall jag minns rätt. Undantaget uppkom väl i en tid då det inte fanns standardiserat elmateriel och elanläggningar bokstavligen konstruerades baserad på ritningar från en ingenjör. Ingenjören var då den auktoriserade och undantaget fanns för att hantverkarna som stod för själva fabriceringen skulle få utföra det arbetet. I den situationen så var ingenjören delaktig i arbetet och övervakade både tillverkning, installation och driftsättning. Därifrån till dagens situation där allt elmaterial är hyllvara och det finns en hel självständig yrkeskår som arbetar utan direkt översyn under undantaget är det ju onekligen en viss skillnad. Grundproblemet är ju som @Rrrrr antyder att den stora oviljan mot att bryta upp dagens behörighetsnivåer. Så länge man inte gör det behövs undantaget för att det över huvudet taget skall fungera.Mikael_L skrev:
Nja, undantag eller undantag ...
Första utförandeföreskrifterna från myndighetshåll kom 1904, men först 1919 reglerades det vem som fick utföra elanläggningar, och kraven på dessa.
Och det beror nog mest på att från första början utfördes all installation av elverkets egen personal, men i och med en allt ökande arbetsmängd så las en del ut på entreprenad. Detta entreprenörsväsende kvarstod länge, och detta var det som reglerades med 1919 års lagstiftning, och det är i princip resterna av det vi ser idag, fast nu har allt bytt namn och i viss mån form.
Med lagstiftningen 1935 (eller vad det 39 ...) så la man till kravet på anställningsförhållande, för att komma åt bulvanverksamheten som uppstod, och sen på 60-talet började allt få samma utformning som det hade till för 2 år sedan.
Jag har inte fått någon uppfattning att det har haft det minsta med elmaterialets utveckling, utan de första föreskrifterna om vem som får göra jobbet kom sig av att antalet dödsolyckor i el hade fullständigt skjutit i höjden, och kvalitén på elinstallationerna hade blivit gravt dåliga, det framkom rätt tydligt.
Och orsaken till allt detta var faktiskt främst 1'a världskriget.
Sen är resten historia, har man väl begränsat och reglerat något är det typ omöjligt att få bort begränsningar och regleringar sen, den som har makten över något vägrar släppa den.
Första utförandeföreskrifterna från myndighetshåll kom 1904, men först 1919 reglerades det vem som fick utföra elanläggningar, och kraven på dessa.
Och det beror nog mest på att från första början utfördes all installation av elverkets egen personal, men i och med en allt ökande arbetsmängd så las en del ut på entreprenad. Detta entreprenörsväsende kvarstod länge, och detta var det som reglerades med 1919 års lagstiftning, och det är i princip resterna av det vi ser idag, fast nu har allt bytt namn och i viss mån form.
Med lagstiftningen 1935 (eller vad det 39 ...) så la man till kravet på anställningsförhållande, för att komma åt bulvanverksamheten som uppstod, och sen på 60-talet började allt få samma utformning som det hade till för 2 år sedan.
Jag har inte fått någon uppfattning att det har haft det minsta med elmaterialets utveckling, utan de första föreskrifterna om vem som får göra jobbet kom sig av att antalet dödsolyckor i el hade fullständigt skjutit i höjden, och kvalitén på elinstallationerna hade blivit gravt dåliga, det framkom rätt tydligt.
Och orsaken till allt detta var faktiskt främst 1'a världskriget.
Sen är resten historia, har man väl begränsat och reglerat något är det typ omöjligt att få bort begränsningar och regleringar sen, den som har makten över något vägrar släppa den.
Det är ju definierat, det är en fysisk person som är auktoriserad. Hade man inte definierat det hade ett företag kunnat agera elinstallatör för regelefterlevnad åt ett annat, det hade nog snabbt blivig rörigt. Hur man blir en sådan auktoriserad person anges i 20 § ESL. Sen står det lite om avgiften för ansökning i ESF.Mikael_L skrev:
Jag tänkte på en invändning att det visst är nödvändigt att definiera vad som menas med elinstallatör i denna lag, då denne person sen dyker som "elinstallatör för regelefterlevnad".
Det var en liten svaghet i mitt resonemang i mitt inlägg.
Men fortfarande, det hade väl antagligen blivit ännu lättare att skriva lagen så det var mycket tydligt att allt elinstallationsarbete är förbjudet om det inte sker inom ett elinstallatonsföretags EKP, det hade ju bara varit att utelämna stycke 2 i §27.
Jag tror personligen att det finns exakt en anledning till att man har kvar en "elinstallatör för regelefterlevnad" i lagstiftningen och det är att det hade stuckit för mycket i ögonen att bara ta bort den. Det är väldigt tydligt att man inte är ett dugg intresserad av den personen ur juridiskt hänseende, man måste bara hantera att det finns auktoriserade elinstallatörer på något sätt.
Det är därför man inte skrev bort det heller, man måste erkänna att de auktoriserade finns och att de faktiskt får göra saker. Det blir för mycket logisk kullerbytta att erkänna att de finns och utgör stöd till företaget samtidigt som att de inte får göra något själva.
"Stöd till företagsledningen", pfft. Vilken annan lagstiftning ser ut så här?
Personlig behörighet, NU!
Redigerat:
Det finns minst ett fall där behöriginstallatör dömts i tingrätt för att inte fullgjort sina åtaganden dom senaste 40 åren. Fallet gällde ett elnätsföretag där personal kom till skada då dom inte hade utbildning för arbetet dom utförde. Tyvärr ledde detta till personskada genom ljusbåge och strömgenomgång.Mikael_L skrev:
Men visst är det lite märkligt att det inte varit något liv om att det i alla tider varit så att var och en som installerar el har varit ansvarigt för det dom själva gjort?
De senaste 40 åren har ingen enda dom fallit på en behörig installatör, utan de (få) som finns under årens lopp har alltid fällt yrkesmannen som gjort själva felet.
Jag tror att elektrikerfacket har varit framgångsrika i någon slags mörkningskampanj i syfte att förmå anställda att inte ta ut egen behörighet, sånt lade jag märke till redan under sent 80-tal.
Frågan är relevant. Är själv behörig ABL, men inte längre yrkesaktiv inom området. Ellagen ändrades för ett par år sedan, och då reglerades hur arbeten kan och får utföras. Att hjälpa en vän el släkting med ett arbete som inte kräver för-/färdiganmälan, utan betalning, är ff tillåtet utan firma, men var gränsen går är hårfint.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Fan också, installerade en paxfläkt i tvättstugan idag, har AL auktorisation.. får skicka en faktura till mig självL lordi skrev:Förvånansvärt få som arbetar som elektriker har koll på de nya reglerna med företagsauktorisation och egenkontrollprogram.
Det innebär i princip att även om man har innehar egen behörighet, så måste man ingå i ett egenkontrollprogram, antingen i egen firma eller som anställd i ett företag.
Så egentligen får man inte utföra installationsarbete i sitt eget hem om det inte går genom firman, fast de verkar som elsäkerhetsverket lämnar lite olika besked på den frågan.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer