Har en närstående som har haft kontakt med en byggare gällande att få en duschkabin installerad, där byggaren menar att det inte går att koppla på en kabin på befintliga rör utan att det i princip bara var att bygga om badrummet. ( det har renoveringsbehov så det är inte fel, men av anledningar skulle renoveringen skjutas på framtiden och därav kabin som en tillfällig lösning.)
Jag är kan inte vvs delen alls men tyckte ändå att det lät lite märkligt och skulle behöva få input från mera kunniga.
Bifogar även bilder på de rör som finns
Jag är kan inte vvs delen alls men tyckte ändå att det lät lite märkligt och skulle behöva få input från mera kunniga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här har du väl både varmvatten och kallvatten ? Bara att skarva och låta kabinens avlopp gå till golvbrunnen.
Är själv ingen VVS:are, men har satt in duschkabin i basturelaxen vid stugan genom att sätta kabinens slangar till blandaren på motsvarande sätt ( en kall och en varm). Kabinen måste dock stå 8-10 cm från väggen och takhöjden måste räcka till.
Är själv ingen VVS:are, men har satt in duschkabin i basturelaxen vid stugan genom att sätta kabinens slangar till blandaren på motsvarande sätt ( en kall och en varm). Kabinen måste dock stå 8-10 cm från väggen och takhöjden måste räcka till.
Logga in
Skapa konto
Tack! Ungefär så var mitt resonemang också, gissar att jobbet kanske var ”för litet”och därav byggarens kommentar
Jag monterade bort blandaren på väggen och kopplade på där.
Med lite längre flexi-slangar kan jag dra ut kabinen och städa.
Ser inte om det finns ventiler att stänga av vattnet på bägge rören?
Med lite längre flexi-slangar kan jag dra ut kabinen och städa.
Ser inte om det finns ventiler att stänga av vattnet på bägge rören?
Just det kan ju gå på där också.O Odi et Amo skrev:
Det sitter vred på både kv och vv så de borde gå att stänga av lokalt. (Flerbostadshus)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 289 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 289 inlägg
Det går utmärkt att gå på med nya flexislangar istället för blandaren. Dessa ansluter sen till kabinens baksida där du kopplar in dess blandare.S Snabelhund skrev:Har en närstående som har haft kontakt med en byggare gällande att få en duschkabin installerad, där byggaren menar att det inte går att koppla på en kabin på befintliga rör utan att det i princip bara var att bygga om badrummet. ( det har renoveringsbehov så det är inte fel, men av anledningar skulle renoveringen skjutas på framtiden och därav kabin som en tillfällig lösning.)
[bild][bild][bild]
Klicka här för att svara