2 743 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Installera diskmaskin - önskar råd!
Se upp med eldosan inne längst inne i utrymmet. Den kan hindra diskmaskinen i djupled så den inte får plats. Det brukar finnas ett installationsutrymme längst ned på diskmaskinen ca 10 cm upp.KSTG skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Låter krångligt att ansluta tycker jag. När jag bytte diskmaskin sist så tog jag bort den gamla, anslöt nya slangar och knuffade in maskinen på plats. Känns svårt med stela grejer som koppar och gjutjärn.Magnus E K skrev:
Hej! Rev ut det sista, och sen blev det en Bosch 45cm series 2. Anlitade hantverkare som var här i morse och installerade (sambo var hemma) och jag hade visst räknat fel på djupet —> se bilder.
Fråga 1: Sitter någon på några idéer om hur man kan ”täcka för” sidorna och upptill där det glipar lite? Funderar på nån slags list men rädd att det evt bara blir ännu fulare…
Fråga 2: plastunderlägget undertill blev böjt när diskmaskin installerades. Hantverkaren sa att det inte var någon vara, att vattnet bara rinner undan vid sidorna; tänker någon något annat?
Tack!
Fråga 1: Sitter någon på några idéer om hur man kan ”täcka för” sidorna och upptill där det glipar lite? Funderar på nån slags list men rädd att det evt bara blir ännu fulare…
Fråga 2: plastunderlägget undertill blev böjt när diskmaskin installerades. Hantverkaren sa att det inte var någon vara, att vattnet bara rinner undan vid sidorna; tänker någon något annat?
Tack!
Lite klantigt med mattan men jag tror inte det är några problem. Ev vatten kommer rinna ut ungefär vid den vänstra foten framifrån sett.
Har inga förslag på list eller motsvarande tyvärr.
PS När du kastar ut ugnen är jag kanske intresserad av att köpa handtaget 😁 DS
Har inga förslag på list eller motsvarande tyvärr.
PS När du kastar ut ugnen är jag kanske intresserad av att köpa handtaget 😁 DS
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Det är väl kopplingsdosan som gör att du inte kan skjuta in diskmaskinen? Kanske möjligt att flytta den lite neråt så det går att skjuta in maskinen? Det beror ju på hur maskinen ser ut på baksidan.
Någon som fattar detta? I manualen till Ikea KALLBODA (Bosch) så visas en bild där fästen ska sättas i bänkskivan? Vår gamla hade inte det och inga fästen följde med den nya.
https://www.bosch-home.se/sv/produc...diskmaskiner/inbyggnad/monteringsset/00622456
Är det bara om man inte kan/vill skruva från sidan?
Edit: Aha, är om man har bredare hål..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bosch-home.se/sv/produc...diskmaskiner/inbyggnad/monteringsset/00622456
Är det bara om man inte kan/vill skruva från sidan?
Edit: Aha, är om man har bredare hål..
Uppdatering 17 september: VVS:aren kom tillbaka och efter lite om och men gick det att fälla ut plastmattan längst nere och få in diskmaskinen lite djupare, så nu sitter den som en smäck!
Tack för all hjälp i tråden fram tills nu, det blev skitbra.
Tack för all hjälp i tråden fram tills nu, det blev skitbra.
Bör man byta skyddsplasten för bänkskivan med ny maskin? Gamla har släppt lite och jag försökte dra bort den men då lossnar yttersta lagret.
Edit: Med en hårtork gick det att dra bort den lätt. Synd att jag inte provade det först. Nåja, den nya plasten lär väl skydda.
Logga in
Skapa konto
Edit: Med en hårtork gick det att dra bort den lätt. Synd att jag inte provade det först. Nåja, den nya plasten lär väl skydda.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden