ClasseClas
KSTG KSTG skrev:
Hej! Höjd är 84 cm (blå pil) eller 69,5cm (röd pil, räknad från toppen av front nedtill).

Min tanke är att ha en diskmaskin med liknande utstickande "front" som bifogad bild, som gör att den kan anpassas i höjd för att sticka fram över fronten på stommen.
Se upp med eldosan inne längst inne i utrymmet. Den kan hindra diskmaskinen i djupled så den inte får plats. Det brukar finnas ett installationsutrymme längst ned på diskmaskinen ca 10 cm upp.

• Gilla
KSTG
  • Laddar…
Fairlane
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och om man tycker plastslang är skräp och vill ha koppar för tilloppet och gjutjärn för utloppet?
Låter krångligt att ansluta tycker jag. När jag bytte diskmaskin sist så tog jag bort den gamla, anslöt nya slangar och knuffade in maskinen på plats. Känns svårt med stela grejer som koppar och gjutjärn.

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Hej! Rev ut det sista, och sen blev det en Bosch 45cm series 2. Anlitade hantverkare som var här i morse och installerade (sambo var hemma) och jag hade visst räknat fel på djupet —> se bilder.

Fråga 1: Sitter någon på några idéer om hur man kan ”täcka för” sidorna och upptill där det glipar lite? Funderar på nån slags list men rädd att det evt bara blir ännu fulare…

Fråga 2: plastunderlägget undertill blev böjt när diskmaskin installerades. Hantverkaren sa att det inte var någon vara, att vattnet bara rinner undan vid sidorna; tänker någon något annat?

Tack!

• Diskmaskin Bosch Serie 2 är installerad under en köksbänk med trägolv, där synliga springor finns ovanpå och på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd diskmaskin från Bosch i ett kök med glipa vid sidan och upptill; svartvitt rutigt golv syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Diskmaskin installerad bredvid en ugn, med tydliga glipor på sidorna och ovanpå. Golvet är rutigt i svart och vitt.
    Skapa konto
  • Inbyggd diskmaskin med glipa upptill och synligt böjt plastunderlägg, placerad på svartvitt rutigt golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Acido
  • Laddar…
Lite klantigt med mattan men jag tror inte det är några problem. Ev vatten kommer rinna ut ungefär vid den vänstra foten framifrån sett.

Har inga förslag på list eller motsvarande tyvärr.

PS När du kastar ut ugnen är jag kanske intresserad av att köpa handtaget 😁 DS

Fairlane
Det är väl kopplingsdosan som gör att du inte kan skjuta in diskmaskinen? Kanske möjligt att flytta den lite neråt så det går att skjuta in maskinen? Det beror ju på hur maskinen ser ut på baksidan.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
F
Någon som fattar detta? I manualen till Ikea KALLBODA (Bosch) så visas en bild där fästen ska sättas i bänkskivan? Vår gamla hade inte det och inga fästen följde med den nya.
Monteringsinstruktioner för diskmaskin från IKEA, visar hur fästen ska sättas i bänkskivan vid installation.
Skapa konto

https://www.bosch-home.se/sv/produc...diskmaskiner/inbyggnad/monteringsset/00622456

Är det bara om man inte kan/vill skruva från sidan?

Edit: Aha, är om man har bredare hål..

kan du skruva den i båda sidorna behöver du inte fästa uppåt

de fästena du saknar satt de inte ovanpå i framkanten på maskinen ?

F
T tergo skrev:
kan du skruva den i båda sidorna behöver du inte fästa uppåt

de fästena du saknar satt de inte ovanpå i framkanten på maskinen ?
Jag skruvar i sidan, som den gamla satt.

Nope, antar därför man ska ringa och beställa det?

Sen tycker jag det är skumt att man inte satt avloppsslangen högre.
Ritning av ett köksskåp med diskho och rörsystem under, avloppsslang visas tillsammans med instruktioner för korrekt installation.
Skapa konto

Redigerat:
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Längst ner framtill ska det sitta en täckplåt som saknas.

Uppdatering 17 september: VVS:aren kom tillbaka och efter lite om och men gick det att fälla ut plastmattan längst nere och få in diskmaskinen lite djupare, så nu sitter den som en smäck!

Tack för all hjälp i tråden fram tills nu, det blev skitbra. :)

• Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
F
Bör man byta skyddsplasten för bänkskivan med ny maskin? Gamla har släppt lite och jag försökte dra bort den men då lossnar yttersta lagret.
Skyddsplast på bänkens undersida har börjat lossna vid kanten; brun skyddsplast med tryckta markeringar syns ovanför vita skåpväggar. Hand som drar i skyddsplast på en bänkskiva där översta lagret har börjat lossna.
Skapa konto

Edit: Med en hårtork gick det att dra bort den lätt. Synd att jag inte provade det först. Nåja, den nya plasten lär väl skydda.

Bänkskiva med delvis borttagen skyddsplast, frilägger det yttersta lagret av materialet.
Skapa konto

Redigerat:
F Fideliox skrev:
Bör man byta skyddsplasten för bänkskivan med ny maskin? Gamla har släppt lite och jag försökte dra bort den men då lossnar yttersta lagret.
Ser den ut att hålla ihop bra så ser jag ingen anledning att byta den.
Jag hade limmat där du dragit av och varit nöjd med det.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.