KSTG KSTG skrev:
Menar du under golvsockeln där diskmaskin står? Alltså typ göra lite utrymme undertill (på något smart sätt), så att ser att vatten rinner ut där om skulle uppstå problem?
Ja, med sticksåg t ex. Eller fräs eller borr. Eller om det går att få upp hela sockeln några mm på små plastfötter eller så. Det senare vore att föredra så du slipper ha den råa spånskivan exponerad nedåt (jag gissar att sockeln är i spånskiva).

Ska erkänna att jag inte lever som jag lär men jag har å andra sidan bara min egen källare under diskmaskinen. 😁

• Gilla
KSTG
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Ja, med sticksåg t ex. Eller fräs eller borr. Eller om det går att få upp hela sockeln några mm på små plastfötter eller så. Det senare vore att föredra så du slipper ha den råa spånskivan exponerad nedåt (jag gissar att sockeln är i spånskiva).

Ska erkänna att jag inte lever som jag lär men jag har å andra sidan bara min egen källare under diskmaskinen. 😁
Bor ju tack och lov på nedersta plan, så bara källaren nedanför - men ändå klokt som du skriver!

Några möbeltassar eller självhäftande dämpare i gummi som man sätter för att skåpsluckor inte ska skallra borde funka, om de får plats.

F
L Laurentiusson skrev:
Kom ihåg att installera tät botten när du är klar. Sätt även fast slangar och häng upp avloppsslangen med en avloppsbygel.
Ska byta vår egen diskmaskin snart. Den nuvarande saknar hållare men sitter klamrad som ett vattenlås, borde ge samma effekt? Röd markering är avloppsslangen till diskmaskinen.
Avloppsslang till diskmaskin markerad med röd pil under diskbänk, visar rör och vattenanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråa avloppsrör under diskbänk med klammer och en röd markering på avloppsslangen till diskmaskinen, utan hållare.
Skapa konto

Vet inte varför man gjort så? Kollade på en random Electrolux manual och då ska det sitta såhär?

Diagram över diskmaskinsinstallation; avloppsslangens placering och maxhöjd markerad, 600 mm under diskbänken.
Skapa konto

Redigerat:
BirgitS
F Fideliox skrev:
Ska byta vår egen diskmaskin snart. Den nuvarande saknar hållare men sitter klamrad som ett vattenlås, borde ge samma effekt? Röd markering är avloppsslangen till diskmaskinen.
[bild][bild]

Vet inte varför man gjort så? Kollade på en random Electrolux manual och då ska det sitta såhär?

[bild]
Diskmaskinens avloppsslang ska göra en så stor böj uppåt att den kommer väldigt nära bänkskivan, och definitivt över botten av diskhon. Detta därför att om det blir stopp i avloppet så ska inte vattnet i diskhon rinna baklänges in i diskmaskinen och skada den utan det ska märkas i diskhon att vattnet inte rinner ut.

Det ska vara en mjuk böj så att inte slangen kläms åt och påverkar vattenflödet.

• Gilla
Laurentiusson och 1 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Diskmaskinens avloppsslang ska göra en så stor böj uppåt att den kommer väldigt nära bänkskivan, och definitivt över botten av diskhon. Detta därför att om det blir stopp i avloppet så ska inte vattnet i diskhon rinna baklänges in i diskmaskinen och skada den utan det ska märkas i diskhon att vattnet inte rinner ut.

Det ska vara en mjuk böj så att inte slangen kläms åt och påverkar vattenflödet.
Ja det känns ju som man misslyckats med det här. Får fixa det. Tyvärr verkar fästena inte säljas separat så får kosta på en ny slang.

Unikt namn
F Fideliox skrev:
Ja det känns ju som man misslyckats med det här. Får fixa det. Tyvärr verkar fästena inte säljas separat så får kosta på en ny slang.
Går det inte att skruva loss ena fästet för att räta ut svängen?

Under diskbänk, rör och slangar med fästen, vissa markerade med pilar för att föreslå justering.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
F Fideliox skrev:
Vilket fäste menar du? Plastgrejen som fixerar slangen? För den behöver du inte om du löser det bra med clips!

F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Går det inte att skruva loss ena fästet för att räta ut svängen?

[bild]
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vilket fäste menar du? Plastgrejen som fixerar slangen? För den behöver du inte om du löser det bra med clips!
Aha ja det går att skruva ut givetvis, då gör jag nog så istället såvida det inte följer med en slanghållare. 😃

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vet inte vad för fäste du menar, men en avloppsbygel säljs på valfritt byggvaruhus för typ 25kr så det känns som en nobrainer för att få det snyggt och bra. Du kan till och med sätta på bygeln utan att skruva loss slangen från anslutningen till diskhon, dom brukar vara skårade så att det går att få in slangen ändå.

F
L Laurentiusson skrev:
Vet inte vad för fäste du menar, men en avloppsbygel säljs på valfritt byggvaruhus för typ 25kr så det känns som en nobrainer för att få det snyggt och bra. Du kan till och med sätta på bygeln utan att skruva loss slangen från anslutningen till diskhon, dom brukar vara skårade så att det går att få in slangen ändå.
Varken byggmax, jem&fix eller clas ohlson verkar sälja det vad jag kan hitta iaf.

Dum fråga, brukar nya maskiner komma med slangarna eller man förväntas fixa det själv? Meckigt att få loss dom. (Ja, jag har aldrig köpt en diskmaskin. I ikeas monteringsinstruktioner ser det ut som att slangar ej ingår?)

• Insidan av en diskmaskin med synliga slangar och kablar, belysning från en ficklampa.
    Skapa konto
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Varken byggmax, jem&fix eller clas ohlson verkar sälja det vad jag kan hitta iaf.

Dum fråga, brukar nya maskiner komma med slangarna eller man förväntas fixa det själv? Meckigt att få loss dom. (Ja, jag har aldrig köpt en diskmaskin. I ikeas monteringsinstruktioner ser det ut som att slangar ej ingår?)
Här t.ex. https://share.google/Bz8CIlp92vcQ6U9GC
Maskiner leveras med slangar och bygel.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:

Just dom verkar bara sälja i set inklusive slang vad jag kan se, men det funkar ju också om du vill ha en extra slang till något.

Ja, slangen brukar ingå. Det brukar krävas att man skruvar isär halva maskinen för att byta den om den gått sönder.

Magnus E K
Och om man tycker plastslang är skräp och vill ha koppar för tilloppet och gjutjärn för utloppet?

F
K Kane skrev:
Här t.ex. [länk]
Maskiner leveras med slangar och bygel.
Ja Hornbach är ju en affär som finns i varenda håla. 🙃

Men då vet jag, köper maskinen först så får jag se vad som ingår, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.