2 745 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Installera diskmaskin - önskar råd!
Ja, med sticksåg t ex. Eller fräs eller borr. Eller om det går att få upp hela sockeln några mm på små plastfötter eller så. Det senare vore att föredra så du slipper ha den råa spånskivan exponerad nedåt (jag gissar att sockeln är i spånskiva).KSTG skrev:
Ska erkänna att jag inte lever som jag lär men jag har å andra sidan bara min egen källare under diskmaskinen. 😁
Bor ju tack och lov på nedersta plan, så bara källaren nedanför - men ändå klokt som du skriver!Y YuGi skrev:Ja, med sticksåg t ex. Eller fräs eller borr. Eller om det går att få upp hela sockeln några mm på små plastfötter eller så. Det senare vore att föredra så du slipper ha den råa spånskivan exponerad nedåt (jag gissar att sockeln är i spånskiva).
Ska erkänna att jag inte lever som jag lär men jag har å andra sidan bara min egen källare under diskmaskinen. 😁
Ska byta vår egen diskmaskin snart. Den nuvarande saknar hållare men sitter klamrad som ett vattenlås, borde ge samma effekt? Röd markering är avloppsslangen till diskmaskinen.L Laurentiusson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vet inte varför man gjort så? Kollade på en random Electrolux manual och då ska det sitta såhär?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Diskmaskinens avloppsslang ska göra en så stor böj uppåt att den kommer väldigt nära bänkskivan, och definitivt över botten av diskhon. Detta därför att om det blir stopp i avloppet så ska inte vattnet i diskhon rinna baklänges in i diskmaskinen och skada den utan det ska märkas i diskhon att vattnet inte rinner ut.F Fideliox skrev:
Det ska vara en mjuk böj så att inte slangen kläms åt och påverkar vattenflödet.
Ja det känns ju som man misslyckats med det här. Får fixa det. Tyvärr verkar fästena inte säljas separat så får kosta på en ny slang.BirgitS skrev:
Diskmaskinens avloppsslang ska göra en så stor böj uppåt att den kommer väldigt nära bänkskivan, och definitivt över botten av diskhon. Detta därför att om det blir stopp i avloppet så ska inte vattnet i diskhon rinna baklänges in i diskmaskinen och skada den utan det ska märkas i diskhon att vattnet inte rinner ut.
Det ska vara en mjuk böj så att inte slangen kläms åt och påverkar vattenflödet.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 298 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 298 inlägg
Unikt namn skrev:
Aha ja det går att skruva ut givetvis, då gör jag nog så istället såvida det inte följer med en slanghållare. 😃Ossian K Olsson skrev:
Vet inte vad för fäste du menar, men en avloppsbygel säljs på valfritt byggvaruhus för typ 25kr så det känns som en nobrainer för att få det snyggt och bra. Du kan till och med sätta på bygeln utan att skruva loss slangen från anslutningen till diskhon, dom brukar vara skårade så att det går att få in slangen ändå.F Fideliox skrev:
Varken byggmax, jem&fix eller clas ohlson verkar sälja det vad jag kan hitta iaf.L Laurentiusson skrev:Vet inte vad för fäste du menar, men en avloppsbygel säljs på valfritt byggvaruhus för typ 25kr så det känns som en nobrainer för att få det snyggt och bra. Du kan till och med sätta på bygeln utan att skruva loss slangen från anslutningen till diskhon, dom brukar vara skårade så att det går att få in slangen ändå.
Dum fråga, brukar nya maskiner komma med slangarna eller man förväntas fixa det själv? Meckigt att få loss dom. (Ja, jag har aldrig köpt en diskmaskin. I ikeas monteringsinstruktioner ser det ut som att slangar ej ingår?)
Redigerat:
Här t.ex. https://share.google/Bz8CIlp92vcQ6U9GCF Fideliox skrev:Varken byggmax, jem&fix eller clas ohlson verkar sälja det vad jag kan hitta iaf.
Dum fråga, brukar nya maskiner komma med slangarna eller man förväntas fixa det själv? Meckigt att få loss dom. (Ja, jag har aldrig köpt en diskmaskin. I ikeas monteringsinstruktioner ser det ut som att slangar ej ingår?)
Maskiner leveras med slangar och bygel.
Just dom verkar bara sälja i set inklusive slang vad jag kan se, men det funkar ju också om du vill ha en extra slang till något.F Fideliox skrev:Varken byggmax, jem&fix eller clas ohlson verkar sälja det vad jag kan hitta iaf.
Ja, slangen brukar ingå. Det brukar krävas att man skruvar isär halva maskinen för att byta den om den gått sönder.