5 675 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Installera antik radiator. Självmordsbenäget?
Ja, den är bara att koppla in, enfas. Det är en mycket bra och robust radiator med låg yttertemp. De tillverkas nästan identiska fortfarande, tror priset var 5-6 000 sist jag kollade.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Är ni inte alltför positiva nu?
Grejen är väl säkert 60 år gammal? I vilket skick kan insolationen inuti vara?
Även om man isolationsmäter kan väl en stöt få gammal spröd glimmer/asbest/bakelit/steatit isolering att ramla i bitar.
Och den här pjäsen tänker tydligen Anders H installera inne i bostaden.
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Anders Häggestad!
Hoppas du ursäktar min skeptiska inställning.
Även om man isolationsmäter kan väl en stöt få gammal spröd glimmer/asbest/bakelit/steatit isolering att ramla i bitar.
Nog ingen fara med att vara positiv inför den pjäsen (och de andra också, men inte så användbara), riktigt gedigna och välbyggda saker. Rejäla riktigt dimensionerade värmetrådar isolerade med porslinspårlor ofta även sandfyllda med mekaniskt robusta kamflänsrör och utlagda för låga temperaturer, anslutningsplint av porslin där det inte börjar ryka även om det skulle glappa osv.KnockOnWood skrev:Är ni inte alltför positiva nu?
Inte för att vara sån men det är långt från din "moderna" handukstork, som tur var gick det väl för dig trots allt.
A kamin från gammal jänveg vagn spenig 1000v 1000watt Reperera gamla jänvägvagnar vissa mina kaminer spenig 250v 500wat efektA Anders Heggestad skrev:Transformator. Suck. Nåväl min verkliga ögonsten är denna radiator (se bild). På denna står följande: kat no: V485, ser no: A38, WATT 1000, VOLT 750. Den är tillverkad av ERGO i Västerås.[bild] Går den att koppla in?
Beträffande kabeln. Den känns mjuk, fräsch - ja sprillans ny. Det står 450/750 v tryckt på den. Kan jag använda den för hemmainstallationer? Typ radiatorer eller lampor. Spelar det någon roll vilken kabel (röd/grön/blå) jag kör som jord?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installera ny radiator - hjälp med dimensioner på rör och anslutning
Värme allmänt -
Ny installerade Nibe s735 VP och radiatorer.
Värmepumpar -
Varför ingen värme i radiatorerna? IVT Bergvärmepump installerat 2018
Värme allmänt -
Är mina elradiatorer rätt installerade?
Värme allmänt -
Installera antik radiator
Vatten & Avlopp