3 251 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Installera AC, vem gör?
Det som irriterar mest är ju att man kan som ren amatör göra en lika säker installation som professionen av de av Jula sålda grejerna med förfyllda rör och snabbkopplingar...där tillför inte en svindyr installatör någonting.
Det olagliga borde vara att göra en dålig installation. Och sen ansvaret borde vara ditt. Tycker jag...D Dilato skrev:
Därför kopplar jag själv all el där jag vet hur det ska kopplas, byter kopplingar, rör och kranar i VVS, jag mekar med bromsar på bilen, installerar AC utan att läcka gas och i princip allt annat.Erik JS skrev:
Men ...jag är en sån där 50-talist som faktiskt lärde sig grejer från grunden redan i skolan
( helt sjukt, vi hade träslöjd, metallslöjd och hemkunskap = hur man lagar mat) något som verkar saknas helt i dag?
..och vet hur man lär sig nytt och kan bedöma när jag behöver extern kompetens.
Jo men precis. Jag är dock totalt ohändig, så det blir att anlita till allt i princip 😅D Dilato skrev:Därför kopplar jag själv all el där jag vet hur det ska kopplas, byter kopplingar, rör och kranar i VVS, jag mekar med bromsar på bilen, installerar AC utan att läcka gas och i princip allt annat.
Men ...jag är en sån där 50-talist som faktiskt lärde sig grejer från grunden redan i skolan
( helt sjukt, vi hade träslöjd, metallslöjd och hemkunskap = hur man lagar mat) något som verkar saknas helt i dag?
..och vet hur man lär sig nytt och kan bedöma när jag behöver extern kompetens.
Edit: ointresserad är jag inte, men ohändig och saknar kunskap definitivt.
Fattar du hur mycket pengar det finns i att kunna fixa även bara lite själv, och hur lite ansträngning det krävs för att kunna göra det?Erik JS skrev:
Dessutom är det en grej i sig själv att vara självkompetent, "kan själv" är både en överlevnadsstrategi och en kostnadsbesparande egenskap.
"Survival of the fittest" ger dig väldigt låga odds om/när krisen kommer..men det är enkelt att öka dina odds till låg insats.
🤓
Håller med dig helt och hållet. Tycker inte heller om känslan egentligen att vara beroende av andra. Jag har dock turen att befinna mig i en väldigt priviligerad ekonomiskt sits, så man får väl se det som att jag hjälper till med att stimulera ekonomin. Sånt behövs ju också i ett samhälle 😅D Dilato skrev:Fattar du hur mycket pengar det finns i att kunna fixa även bara lite själv, och hur lite ansträngning det krävs för att kunna göra det?
Dessutom är det en grej i sig själv att vara självkompetent, "kan själv" är både en överlevnadsstrategi och en kostnadsbesparande egenskap.
"Survival of the fittest" ger dig väldigt låga odds om/när krisen kommer..men det är enkelt att öka dina odds till låg insats.
🤓
Dito, men den sitsen blir mycket mer privilegierad om man sparar tiotusentals kronor varje år på skitenkla grejer som kostar tusentals kronor om en hantverkare ska fixa det, men om du gör det själv kostar det typ en hundring.Erik JS skrev:
Jag har på riktigt mailat dom vid 4-5 olika tillfällen och de har aldrig svarat. Har också ringt och fick inte det bästa intrycket.H H-Thomasson skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är det svårt att få svar inför köp så lär det inte vara lättare om man får några problem under garantitiden.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Enklare om man bara har ett eller två märken i sortimentet så man kan ha bättre koll och enklare att få service/support från tillverkare/generalagent om man haft samma märke/märken över lie längre tid.Erik JS skrev:
Att man skulle göra en större vinst på att hålla sig till få märken tror jag inte stämmer så bra, ska då vara lite tidsvinst då man har rutin på att installera dessa och slipper kolla i någon installationsmanual.
Jag tänker att de får bättre inköpspris och således bättre marginaler, plus att kunden måste köpa genom dom istället för på Elgiganten t ex.C Comfort Thomas skrev:Enklare om man bara har ett eller två märken i sortimentet så man kan ha bättre koll och enklare att få service/support från tillverkare/generalagent om man haft samma märke/märken över lie längre tid.
Att man skulle göra en större vinst på att hålla sig till få märken tror jag inte stämmer så bra, ska då vara lite tidsvinst då man har rutin på att installera dessa och slipper kolla i någon installationsmanual.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Bättre inköpspris kan behövas om man ska konkurrera mot postorderfirmorna eller vitvaruhandeln.Erik JS skrev:
Ska man köpa styckvis från alla möjliga märken så blir inköpspriserna helt fel och man får inte sälja något då folk sitter och jämför på nätet.
Tror dock man skulle räkna på samma marginal så någon skillnad på vinst lär det inte vara.
Elgiganten som du nämner köper nog in rätt stora volymer och dom brukade åtmindstånde förr ha lite udda märken som inte kylfirmorna säljer.