Jag vill ha ett installationsskikt i taket där el dras, men är lite fundersam över hur man ska gå till väga med "skyddsburkarna" som ska sitta över halogenspottarna.

Installationsskiktet ska vara så litet som möjligt, jag tänker mig 45 mm eller kanske 70 mm, men t.ex. 35W halogenspottar kräver mer än så när det gäller avstånd till brännbara material, således är skyddsburkarna djupare än så (12-18 cm). (http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/skyddskapor/7466700-spot-guard-120-max-35w.html eller kanske t.o.m. http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/skyddskapor/7466701-spot-guard-180-max-50w.html)

Ovanför installationsskiktet ska finnas ångspärr (plast) och själva grejen är att plasten inte ska punkteras.

Hur gör man då med de här skyddsburkarna? Ska man trycka upp dem så att plast och isolering buktar uppåt just vid spottarna?

EDIT:
När jag tänker efter vill jag ha högtalare i taket också, men jag antar att de inte bygger så mycket. Om de bygger mycket finns samma problem även för dem.

Redigerat:
Vanligtvis så gör man hål på plasten för burkarna, ett något mindre hål än vad burken är stor så att plasten pressar tätt mot burken.
Jag har aldrig mött någon snickare eller isolerare som opponerat sig mot den metoden (jag är elektriker).
Är du nojig kan man ju dessutom tejpa kanterna på burken mot plasten, med särskild åldersbeständig tejp såklart.

Hmmm, tanken med installationsskiktet är ju just att man inte ska punktera plasten nånstans.

Huset ska vara så tätt som möjligt, extra viktigt då det ska vara mycket isolering (tänk passivhus, ungefär) och huset ska provtryckas för att se att det verkligen är tätt.

Räcker åldersbeständig tejp? Klarar den sig även i den värme som trots allt blir runt skyddsburken?

Fast plasten uppför sig ju inte som punkterad om den smiter åt tajt runt burken ;) i alla fall inte så mycket att det märks.
Vill du ha spottar så finns det faktiskt ingen annan lösning.. Det skulle kanske gå att pressa upp burken mot plasten, fast då måste du nog ha minst 70mm och inte ens då tror jag plasten ger med sig tillräckligt..

• Gilla
Emihal
  • Laddar…
Om du ska ha ett modernt helt tätt passivhus så kanske du ska överväga att montera modern belysning (LED) som inte behöver så mycket inbyggnadsdjup?

Rrrrr skrev:
Om du ska ha ett modernt helt tätt passivhus så kanske du ska överväga att montera modern belysning (LED) som inte behöver så mycket inbyggnadsdjup?
Jag var tidigare inne på LED-belysning, men jag tycker inte om färgen på ljuset från LED, inte ens de "varmvita" ger speciellt behagligt ljus i min mening.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.