ca 45m. . max50
kommer att ligga på upp mot 4kw kortare stunder, därför ska det inte vara nåt större spänningsfall.
Z-för är 0.519ohm, vid mätaren. mellan mätaren och centralen varifrån denna matning utgår är det först 5meter EKKJ3x10/10 (upp på stolpe) sen är det 20m blanktråd, gissningsvis 16kvadrat, vet inte säkert men såna trådar brukar ju inte vara klenare än 5mm så vi säger 16 kvadrat.
efter det är det 3meter 6-kvadratskabel in till centralen.
så det blir ju lite jobb att räkna fram detta, men min uppskattning är att det är 4mm2 som gäller då det inte är nån normal sträcka.

Med 4 mm2 och 16 A dvärgbrytare får jag för utlösningsvillkoret:

B-karakt: max 222 m
C-karakt: max 80 m
D-karakt: max 9 m

För 2x2.5 mm2 (dvs 5 mm2 för både fas och PE)

B-karakt: max 277 m
C-karakt: max 100 m
D-karakt: max 12 m

Ovanstånde måste sedan reduceras med 1/4 om PE bara är 1 x 2.5 mm2, men både B&C-kar torde vara OK för 50 m.

Lite reservation för att kl är 23.. ;)

Redigerat:
Glömde 1 x 2.5 mm2..

B-karakt: max 134 m
C-karakt: max 48 m
D-karakt: max 5 m

Detta vid 25 graders temp.

Sedan kommer du att få ett spänningsfall på 12 V vid 17.3 A och 48 m kabel, vilket är tämligen mycket.

• Electrocuted.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Sedan kommer du att få ett spänningsfall på 12 V vid 17.3 A och 48 m kabel, vilket är tämligen mycket.
Sedan har han ett spänningsfall på drygt 10V redan vid centralen där kabeln ansluts så det blir till att dimensionera för att minimera spänningsfallet de sista 50m.

Vad gäller utlösningsvillkor ligger man ju redan vid 2.5mm² på rätt sida (gränsfall, själv får jag 618mΩ i matande central).

mycke_nu skrev:
Med 4 mm2 och 16 A dvärgbrytare får jag för utlösningsvillkoret:

B-karakt: max 222 m
C-karakt: max 80 m
D-karakt: max 9 m

För 2x2.5 mm2 (dvs 5 mm2 för både fas och PE)

B-karakt: max 277 m
C-karakt: max 100 m
D-karakt: max 12 m

Ovanstånde måste sedan reduceras med 1/4 om PE bara är 1 x 2.5 mm2, men både B&C-kar torde vara OK för 50 m.

Lite reservation för att kl är 23.. ;)

Paralell koppling ej godkänd för 2,5 mm kabel.

el_richard skrev:
Jo, om kabeln uppfyller utlösningsvillkor o.s.v. för 1 st uppsättning ledare. Så för att minska spänningsfallet så är det ju ok.

el_richard skrev:
Hm, var hittar jag detta i Skrifterna?

mycke_nu skrev:
Hm, var hittar jag detta i Skrifterna?
Vi hittar nog inte detta i Skrifterna, el_richard menar kanske en "bör" sats i Handbok 421.

"Vid parallellkoppling av två ledare bör ej arean understiga 16mm² vid Cu", detta i ett informativt stycke för parallellkoppling av grövre kablar och hur man kan ordna gemensamt skydd eller skydd i varje gren eller tom skydd i båda ändar.

Skrifternas 434.4 kan snarare ge stöd för vår parallellkoppling, och precis som snaggletooth nämnde måste ju alltid jord eller kortslutning i ogynnsammaste punkt lösa ut skyddet.

Många här är väldigt mycket för att krångla till saker. Tänk om vi skulle diskutera varje kabeldragning så här.. då skulle man inte få mycket gjort på dagarna :)

Dra en EKKJ 3x6/6, alt ACEFLEX eller liknande. Måla den vit där den syns inne eller lägg i en kanal.

GK100 skrev:
Vi hittar nog inte detta i Skrifterna, el_richard menar kanske en "bör" sats i Handbok 421.

"Vid parallellkoppling av två ledare bör ej arean understiga 16mm² vid Cu", detta i ett informativt stycke för parallellkoppling av grövre kablar och hur man kan ordna gemensamt skydd eller skydd i varje gren eller tom skydd i båda ändar.

Skrifternas 434.4 kan snarare ge stöd för vår parallellkoppling, och precis som snaggletooth nämnde måste ju alltid jord eller kortslutning i ogynnsammaste punkt lösa ut skyddet.

Japp, precis där. Hade inte boken hemma... Ligger och dammar på kontoret.

oj, väldigt vad ni engagerade er, trevligt! resultatet blev ju sämre än väntat, jag hade tänkt mig en Diazed 16A för den matningen eftersom det ska sitta dvärgbrytare i stugan som den matar, men som det ser ut så kan jag inte ha annat än en C16.
men om jag nu använder en 300mA JFB för att klara utlösningsvillkoret för jordslutning, så bör det ju hamna i ett helt annat läge väl?

om jag nu mot förmodan skulle parallelkoppla vilket jag ser som tillåtet men kanske inte allmänt tillämpat, så skulle det se ut så här:
från central 6 meter EKLK 5G2.5 med 5mm2 L/N och 2.5mm2 PE
övergång till luftledning, och där kan jag hänga EKKJ3x6/6
sisådär 40meter, sen går den rätt in genom en vägg till en elcentral i stugan som ska ha strömmen.
(men jag hänger gärna en billigare kabel också..)
detta bör enligt mig vara tillreäckligt grovt för en 16 diazed.
åtminstone om man ser till utlösningsvillkor tack vare JFB, men sen är spänningsfallet nåt att ta hänsyn till också, jag vill ju inte gärna hamna under 205-10v efter ledningen då blir det för dålig snurr på grejerna i stugan.

Förresten, om man ska ha en 30mA JFB i stugan, vilket jag ju måste ha då det är nyinstallation av bla uttag, får man selektivitet mot 300mA då?
vid läckström löser ju så klart 30'n först, men vid ren jordslutning är det väl slumpen som avgör, eller har jag fel? inte för att detta kommer hända speciellt ofta, men jag är ändå nyfiken.

Ser ju att vara OK enligt 434.4. 5G2.5 skulle mao fungera som hempularlösning . (Vi använder ju alltid det vi har på hyllan i första hand..) ;) Proffs skulle väl dra 3G6 antar jag.

Varför tror du att 16A DII skulle vara sämre än en dvärgbrytare, det är snarare tvärtom.
Ska du nu göra en icke elortodox lösning så kör EKLK hela vägen.

Glöm 300mA jordfelsbrytaren, den behövs inte, vill du tvunget ha två JFB i serie ska du välja den överliggande korttidsfördröjd (selektiv) annars är det helt meningslöst.
Gör inte saker svårare än de är.
Det är ju 30mA JFB i stugan som betyder något.

Nuförtiden ska ju annars jord vara av samma area som fas/nolla (upp t.om 16mm2).

Låter som en väldig "hemmapulig" lösning med 5g2,5 med 2x2,5 till fas och 2x2,5 till nolla. Dra en ACEFLEX 4x6. Den kostar nog ungefär som en EKLK 5g2,5.

Ska du mata en central så håller jag med Rrrrr, dra minst 6 mm2 hela vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.