Jord behöver inte alls vara samma area som fasledarna om man räknar ut att den är tillräcklig. Detta har vi diskuterat i många trådar redan men eftersom sökfunktionen är trasig postar jag länken istället http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf

I övrigt håller jag med om att det verkar onödigt krångligt med parallellkoppling i detta fall.

Har förstått att det är en stuga du skall mata, vad skall du mata i den, ensam förbrukare på över 4kW? Varför inte dra in 3-fas annars om du ändå skall mata en central i stugan?

tex 5G2,5 avsäkrat med 10A i huvudcentralen om nu kabellängden var för lång för 16A.

Förmodligen har jag missat något i diskusionen men det var bara en tanke :rolleyes:

mrfrenzy skrev:
Jord behöver inte alls vara samma area som fasledarna om man räknar ut att den är tillräcklig. Detta har vi diskuterat i många trådar redan men eftersom sökfunktionen är trasig postar jag länken istället [länk]

I övrigt håller jag med om att det verkar onödigt krångligt med parallellkoppling i detta fall.
Dom snackar mycke om besparing i den där texten. Besparing för vem då? Några kronors besparing i material för kunden sen en timme extra arbetstid för allt krångel med formler osv?

Sen på stora byggen osv brukar de stå ganska klart och tydligt vad som gäller.. här bestämmer mer eller mindre konsulter hur man ska dimensionera anläggningarna.

Nä.. nog finns det bättre saker att spara pengar på än att pruta på skyddsjorden.. jösses

Rrrrr skrev:
Nä.. nog finns det bättre saker att spara pengar på än att pruta på skyddsjorden.. jösses
Kanske det, men du hade fel:
Nuförtiden ska ju annars jord vara av samma area som fas/nolla (upp t.om 16mm2).

vilket var vad mrfrenzy opponerade sig mot. :p;)

Precis, även om något inte är vanligt, så tycker jag inte om att det står någonstans att det är förbjudet när det faktiskt är tillåtet.

Tex i såna här specialfall kan det ju vara alldeles ypperligt att räkna på jorden om det kan göra att man kommer undan med en tredjedel så dyr kabel (kan bli många tusenlappar för längre sträckor).

Eller tex om du ska göra om 30 likadana lägenheter, kan man med en kvarts beräkning spara in koppar för femtusen så är det nästan oförsvarligt att inte göra det.

GK100 skrev:
Varför tror du att 16A DII skulle vara sämre än en dvärgbrytare, det är snarare tvärtom.
Ska du nu göra en icke elortodox lösning så kör EKLK hela vägen.

Glöm 300mA jordfelsbrytaren, den behövs inte, vill du tvunget ha två JFB i serie ska du välja den överliggande korttidsfördröjd (selektiv) annars är det helt meningslöst.
Gör inte saker svårare än de är.
Det är ju 30mA JFB i stugan som betyder något.
OK, frågar man inget får man inget veta, jag misstänkte nästan att det inte går att få selektivitet även med olika märkutlösningsström, och anledningen till att jag surrade in mig på 300mA före kabeln var för att klara utlösningsvillkoret vid jordslutning, som en 2.5mm2 PE kanske inte klarar (iofs 5 sekunder på en sån här ledning så det ska mycket till, men jag har ju svag matning och inget beräkningsprogram, därför lägger man sig hellre på "säkra sidan")
jag har även "fått för mig" att diazed är trögare även i kortslutningsområdet än dvärg, men jag kanske har fel då...

nsiak skrev:
Har förstått att det är en stuga du skall mata, vad skall du mata i den, ensam förbrukare på över 4kW? Varför inte dra in 3-fas annars om du ändå skall mata en central i stugan?

tex 5G2,5 avsäkrat med 10A i huvudcentralen om nu kabellängden var för lång för 16A.

Förmodligen har jag missat något i diskusionen men det var bara en tanke :rolleyes:
jag har inte sett det som nödvändigt med 3fas, det blir inget där som kräver 400v, och dessutom innebär det en 4-pol JFB som är dyrare.
jag har en sån stuga till på tomten som i nuläget matas med 1-fas där det bor en student, den har också 16A och det duger fint.
största förbrukaren blir en luftvärmepump, den startar mjukt ´(inverter)
sen lite belysning, 1 uttag, och ev en elekrisk kokplatta. den samtidigt som värmepumpen och allt ljus på kan väl bli högst 4kW..
känns som lite overkill att dra in 3-fas, som ändå inte blir jämnt belastad.
jag har tänkt ta L3 som är minst belastad i min anläggning, L2 ligger den andra stugan på, och L1 ligger det mycket på i mitt hus, så totalt sett, ute vid huvudsäkringarna har jag mätt upp att L3 har ett par kW kvar att ge en normal vinterdag.

Här kan du se två uppsättningar grafer som visar I(t) och I²t för en C16 A dvärgbrytare (grön) och gL/gG DII 16 A (röd).

Som synes finns en selektivitetsgräns vid 50 A och sedan i det icke definierade området 5-10 x In för dvärgen.

Vad gäller genomsläppt energi visar det andra diagrammet Diazedens överlägsna egenskaper vad gäller detta, men då behövs lite mer "pulver" än vad Vattenfall verkar vilja ge din anläggning.:)

• I2t16A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • I(t)16A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fkk 3G4 kostar ca 50 kr + moms hos grossisten...

electrocuted skrev:
nu hittade jag FKK 3g4!! [länk]
ska försöka få reda på vad den kostar...
Nu är det ju bara så att efter nästan två sidor tråd i ämnet så kan du ju inte backa när du nu hittat din kabel...!:D:D;)

Fotografen skrev:
Nu är det ju bara så att efter nästan två sidor tråd i ämnet så kan du ju inte backa när du nu hittat din kabel...!:D:D;)
ja tänk att en hempulare lyckades få fram info som de behöriga här inte hade en aning om;)
ne men jag bugar och bockar för ert engagemang och beräkningar:)
och jag drar slutsatsen att jag ligger på rätt sida när jag väljer en diazed 16 för 50m 3g4.
jag skippar även JFB'n före kabeln och kör med enbart den i stugan.
imorgon ska jag höra med en elektriker som ska komma till mitt jobb och laga en maskin om han inte kan ordna denna kabeln till mig, annars mailar jag elbutik och frågar.

el_richard skrev:
fkk 3G4 kostar ca 50 kr + moms hos grossisten...
Exakt.. och vad kostar EKKJ 4x6/6? typ 25kr + moms?

Nu var det ju det att han ville ha en vit kabel....
Jag hade dragit 5G2.5 och spridit ut lasterna på faserna. Även om man bara har enfaslaster så finns det ju stora fördelar med trefasdistribution, lägre spänningsfall och värmeutveckling, och billigare kabel tex.

Rrrrr skrev:
Exakt.. och vad kostar EKKJ 4x6/6? typ 25kr + moms?
återigen, den kabeln blir för tjock/ful för att dra synligt inomhus.
men som luftledning går det ju bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.