30 269 läst ·
35 svar
30k läst
35 svar
installations meggning, brytare.
Gör strömlöst. Koppla ihop alla faser före säkringarna och noll.
Det räcker det med en meggning mot jord. Klart
Man kan inte sabba drivdon mm. iom. fas och noll är sammankopplade.
Alla brytare ska vara till så klart.
Om det visar dålig isolation så slå av säkring för säkring tills du hittar rätt grupp.
Gränsvärdet kommer jag inte på just nu, men kan kolla upp det.
Så gör jag! Och så lär dom ut på "kontroll före idrifttagning-kursen"
Det räcker det med en meggning mot jord. Klart
Man kan inte sabba drivdon mm. iom. fas och noll är sammankopplade.
Alla brytare ska vara till så klart.
Om det visar dålig isolation så slå av säkring för säkring tills du hittar rätt grupp.
Gränsvärdet kommer jag inte på just nu, men kan kolla upp det.
Så gör jag! Och så lär dom ut på "kontroll före idrifttagning-kursen"
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Om du har jordade elektronikprylar inkopplade så innebär en isolationsmätning att du lägger en testspänning på kanske 1000V över isolationen i ex. en transformator.
Det skall den tåla. Problemet är bara att på många prylar så tål inte isolationen den spänningen. Om det slår över för den höga spänningen så är risken stor att den efter det överslaget inte håller isolationen för230V heller (beror på att överslaget skapar en mikroskopisk förkolnad väg där överslaget ägde rum, och kol leder ström.
Så det är en god princip att helt koppla ur elektronik, lysrörsarmaturer etc före en isolationstest.
Visserligen så skall prylarna tåla det, men om de inte gör det, så kan man ha sabbat sin dator eller vad det är "i onödan".
Det skall den tåla. Problemet är bara att på många prylar så tål inte isolationen den spänningen. Om det slår över för den höga spänningen så är risken stor att den efter det överslaget inte håller isolationen för230V heller (beror på att överslaget skapar en mikroskopisk förkolnad väg där överslaget ägde rum, och kol leder ström.
Så det är en god princip att helt koppla ur elektronik, lysrörsarmaturer etc före en isolationstest.
Visserligen så skall prylarna tåla det, men om de inte gör det, så kan man ha sabbat sin dator eller vad det är "i onödan".
Isolationstest av anläggning ska utföras på 500V enligt standarden för kontroll före idrifttagning.
Isolationstest av transformatorer prim. mot -sek på 250V ska utföras enligt standarden för kontroll före idrifttagning.
Håller med dig om att det är en god princip att koppla bort elektronik innan meggning. Känns mycket lugnare.
Isolationstest av transformatorer prim. mot -sek på 250V ska utföras enligt standarden för kontroll före idrifttagning.
Håller med dig om att det är en god princip att koppla bort elektronik innan meggning. Känns mycket lugnare.
På en befintlig anläggning räcker det att mäta mellan fas+nolla mot jord säger man. Om man har jordfelsbrytare, varför ska man då mäta överhuvudtaget? Skydd mot brand har man ibland t.ex. 300mA JFB, och vanlig JFB ska löa vid 20mA. Har man ett farligt isolationsfel mot jord så ska den väl lösa ut?
Nu har jag för mig att den iofs inte löser, då jag varit med om att få stöt av duschen när en kardel i ett plåtrör var skadat (med JFB).
Ni får gärna förklara teorin...
Nu har jag för mig att den iofs inte löser, då jag varit med om att få stöt av duschen när en kardel i ett plåtrör var skadat (med JFB).
Ni får gärna förklara teorin...
Meggning är ett sätt att kontrollera isolationen, det är inte säkert att en JFB löser ut vid dålig isolation.ÉlPontus skrev:På en befintlig anläggning räcker det att mäta mellan fas+nolla mot jord säger man. Om man har jordfelsbrytare, varför ska man då mäta överhuvudtaget? Skydd mot brand har man ibland t.ex. 300mA JFB, och vanlig JFB ska löa vid 20mA. Har man ett farligt isolationsfel mot jord så ska den väl lösa ut?
Nu har jag för mig att den iofs inte löser, då jag varit med om att få stöt av duschen när en kardel i ett plåtrör var skadat (med JFB).
Ni får gärna förklara teorin...
En JFB ska lösa ut vid MAX 30mA felström i max 0,3 sekunder, det är tillräckligt länge för att du ska känna en stöt, t.o.m tillräckligt länge för att du ska hinna dra bort handen.
kolvas: Okej, om isolationen är dålig är det bra att åtgärda det innan något fel uppstår, men är det inte så att så länge JFB inte löser ut så är inte isolationen "tillräckligt" dålig, och skulle den eventuellt bli det så tar JFB hand om det? (Givet att JFB fungerar, är detta en orsak till kravet?)
Om man kan hitta fel där JFB "obegripligt" löser ut är ju det också en bra anledning, men att det är skönt att slippa en JFB som krånglar är ju inte orsaken till att det är krav att megga.
Om man kan hitta fel där JFB "obegripligt" löser ut är ju det också en bra anledning, men att det är skönt att slippa en JFB som krånglar är ju inte orsaken till att det är krav att megga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Kravet vid isolationsmätning vid 500 V är en resistans på minst 1 MΩ, vilket motsvarar 0.5 mA, eller 0.23 mA vid 230 V.
Så visst finns det en bit kvar innan en JFBn löser.
Så visst finns det en bit kvar innan en JFBn löser.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det inte 0,5MOhm mot jord?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Finns jordfelsbrytare så slår man ifrån den. Klickar på Bläckfisken på den ena mätproben och klickar fast alla fyra på utgångarna på JFB. Meggar sedan mot jord. Klart innan man hunnit säga "Lingbolimpa med bredbar leverpastej och gurka"!
Bläckfisken gör det kul att megga när man slipper linda koppla in FK osv för att knyta ihop faserna och nollan.
//Patrik
Bläckfisken gör det kul att megga när man slipper linda koppla in FK osv för att knyta ihop faserna och nollan.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag mätte på in utanpåliggande installation, endast en brytare, två st dosar samt tre st armaturer var det på den nya installationen. Kabeln var helt frånkopplad och jag mätte mellan alla alla trådar (glödlampor utskruvade).
Vid 1000V fick jag oändligt, och vid 2500V fick jag 21 Gohm. Det är väl godkänt, men hur ska man tolka detta? Blir det överslag i tex armaturen vid den högsta spänningen? Eller i kabeln i sig? Är det dumt att mäta med 2500V? Var mest nyfiken vad det visade då jag precis fått instrumentet...
Vid 1000V fick jag oändligt, och vid 2500V fick jag 21 Gohm. Det är väl godkänt, men hur ska man tolka detta? Blir det överslag i tex armaturen vid den högsta spänningen? Eller i kabeln i sig? Är det dumt att mäta med 2500V? Var mest nyfiken vad det visade då jag precis fått instrumentet...
Din installation är bra. Vid den högre spänningen uppstår krypströmmar, det kan vara damm, fukt eller helt enkelt för litet avstånd i brytare eller mellan trådar. Vid tillräckligt hög spänning kommer du få överslag i den svagaste punkten, det är normalt. För lågspänning brukar man max använda 1000 V, nån värmegolvstillverkare rekommenderar högre men 1000 är godkänt, de som klarar 5 och 10 kV kostar betydligt mer och är inget som man brukar köra runt med i bilen.
