Byggahus.se
Efter många försök att få tag i rörmokare (ca 15-20st), så har jag nu landat i att göra det själv då ingen vill installera ett begagnat system...

Har köpt ett begagnat värmesystem, vedspis med tillhörande ackumulatortank som skall installeras. Har gjort ett flödesschema men är osäker på ett par punkter och hoppas nån kunnig kan kommentera ev fel innan installationen görs.

- Funkar installationen av det slutna expansionskärlet? behövs det en extra säkerhetsventil där?
- Vart sätter jag bäst påfyllningsventilen?
- Sitter anläggningstermostaten rätt (ovanför laddomaten)? min tolkning av vad som står i bruksanvisningen
- Nåt annat som är helt åt skogen?
 
  • Svensk text om anvisningar för uppvärmnings- och varmvattenberedning med markerade avsnitt och röd marginalanteckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av system med ackumulatortank, vedspis, växlare, luftmatta och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med anläggningstermostaten, vad är syftet med den? Den inklippta texten kan du strunta i, den är inte aktuell när du har tank och laddomat. Laddomaten styr du lämpligen av en termostat med givaren nära kaminen på hetvatten ledningen.

Påfyllning kan finnas var som helst. Men lämpligen så att det inte finns någon ventil mellan övertrycksventil och påfyllnings punkten.

Expansionskärlet kan anslutas lite var som, din variant fungerar.
 
Tack för feedback. Det var en termostat som styr laddomaten jag menade, bra då sätter jag den bara närmre kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.