732 läst ·
9 svar
732 läst
9 svar
Förbereda installation av luft/vatten
Vi ska skaffa luft/vattenvärmepump framåt hösten. Det gäller en Mitsubishi med följande komponenter:
ERST20D-YM9D innedel
PUD-SHWM80YAA utedel
För att underlätta installationen så ska jag förbereda ett 50mm-rör mellan platserna för inne- och utedelen. Måste detta rör vara isolerat hela vägen eller går det att dra det några meter utomhus utomhus?
Det hade underlättat framdragningen väldigt mycket om den kan dras utomhus den sista biten. Om den behöver vara isolerad, räcker det isåfall att vira in den i glasull och trä typ ett 160-rör över?
ERST20D-YM9D innedel
PUD-SHWM80YAA utedel
För att underlätta installationen så ska jag förbereda ett 50mm-rör mellan platserna för inne- och utedelen. Måste detta rör vara isolerat hela vägen eller går det att dra det några meter utomhus utomhus?
Det hade underlättat framdragningen väldigt mycket om den kan dras utomhus den sista biten. Om den behöver vara isolerad, räcker det isåfall att vira in den i glasull och trä typ ett 160-rör över?
Redigerat:
Men vi ska ha innedelen i tvättstugan som ligger en bit in i huset så den behöver dras en bit inomhus genom väggar och golv innan den kommer ut. Då jag ska göra andra saker hemma så tyckte de att jag skulle passa på att fixa det samtidigt. På installatören (som har semester nu varför jag frågar här) lät det som att köldmediet snarare gick i slang än i rör så att det skulle vara lätt att dra den igenom ett tomrör.J Josth skrev:
Jag ska bland annat byta golvet i tvättstugan och då skulle jag se till att tomröret kommer upp genom golvet bakom där innedelen ska stå för att de skulle kunna dra allt den vägen.
Då är det ju totalt meningslöst att jag förbereder något om de ändå själva behöver dra rör samma väg som jag förberett för bara el? Men när du säger att man normalt gör så betyder det att man ändå kan dra köldmediet i slang?J Josth skrev:
Vi håller även på att bygga ett nytt badrum och då har rörmokaren dragit fram slang för vattnet, så inga kopparrör där heller.
Har aldrig sett split LVVP med slang för kylmedia. Måste vara gastätt och då gäller normalt kopparrör. Har du läst på vilken dimension det ska vara på rören till din modell? Kanske om man drar det genom 110 mm avloppsrör utan tvära böjar???
Jag får försöka få tag i installatören och be om kompletterande information.J Josth skrev:
Har nu fått info från en person på en annan firma. Kopparrör används numer främst i fall där en befintlig installation kräver det. Nyinstallationer använder Pex-slang eller nån särskild form av böjlig koppar (som jag inte minns vad den hette). Det skulle inte vara några problem att dra genom en vanlig gul plastslang som man brukar ha för el i mark. Dock fortfarande oklart om den behöver isoleras utomhus. Ska försöka luska vidare.
Klicka här för att svara