Hej,

Har sökt lösning på min fråga i andra trådar här på forumet men jag har ej funnit något bra svar. Testar därför med en egen tråd.

Jag har efter inrådan från min elektriker som för länge sedan fixade belysningen i vår lägenhet köpt en dimmer av denna modell. Syftet var dimma en taklampa som idag bara styrs av en helt vanlig brytare.

Jag blir dock inte riktigt klok på kopplingsschemat som återfinns här.

kopplingsschema.jpg

Min fråga är om någon kan förklara hur jag skall gå tillväga för att koppla denna mot en återfjädrande brytare?

PS själva dimmerdosan måste på grund av platsbrist placeras i takkopplingen. Min elektriker sa att det inte skulle vara ett problem men nu är han long gone så mitt hopp står tiller här på forumet. DS

Tack på förhand.

/Zamen

Kolla in mina startade trådar. Där har jag en tråd där jag visar med en bild hur Eltakos dosdimmer kopplas.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus

Tråd till lampa från bollen med kryss i

Fas in på L

Tändtråd från tryckknapp in på plinten mellan bollen och L

Schysst elektriker som säljer prylar som du egentligen inte får installera själv :)

Om jag tolkar ritningen rätt så ska inkommande fas (brun i nya installationer, svart om det är några år gammalt, "vad som helst" om det är >40 år gammalt) in på en av de båda anslutningarna märkta L. Lamans tändfas kopplas till anslutningen märkt med en ring med ett kryss i (=symbol för lampa). Tändfas är absolut inte blå eller gulgrön, och kan i övrigt vara ungefär vilken färg som helst som inte är samma som den vanliga fasen. Den återfjädrande knappen kopplas dels till fas och dels till andra anslutningen från vänster.

Vänta gärna och se vad andra skriver.

Ett par bilder på hur det ser ut nu vore bra, då är det lättare att skriva exakt vilka färger som gäller var o.s.v....

Vilket gensvar - tack!

Skall kolla närmre på era tips imorrnbitti - kommer säkert följdfrågor.

@yxis - det var inte min elektriker som krängde den till mig. Han sa bara vad jag skulle köpa. :p

@ Patrik_Hed

Tittade lite på din tråd

Skulle du vilja beskriva denna bild lite bättre?
Om jag ser rätt så har du två svarta kablar in men i kopplingsschemat ser det bara ut som en kabel skall in på L. Hur kommer detta sig?
2011-12-16092553-Kopia.jpg
//Zamen

Den andra är en vidarekoppling till något annat. Ex. så kopplar man ofta fas till brytarna så. Du ser på symbolen under L att det är 2 anslutningar som är internt ihopkopplade.

Okej - Här är utgångsläget. Jag har blå och svart sladd att arbeta med. Vi bortser från jorden och kladdet med den vita målarfärgen :).

DSC_0171.jpg

Jag GISSAR att det är ett lamputtag vi ser. I så fall så är den svarta ledaren en tändtråd, dvs fas som kan brytas i strömbrytaren. Den skall i ditt fall kopplas loss och kopplas in på "tändtråd" i bilden på dimmern.

Sedan drar du en tråd till laputtaget enl bilden.

Nu saknas det en fasledare. Jag hoppas att det finns en fasledare i dosan som vi inte ser på din bild.

Japp detta är baksidan på lamputtaget. Känner mig dock lite dum nu men är inte den svarta kabeln fasledaren och den blå nolla precis som yxis sa?

Nej, den svarta kommer i det här fallet från strömbrytaren. Det går en fasleadre till strömbrytaren, brytaren kan koppla fasen vidare till tändtråden som går upp till lampan. men du behöver en obruten fas fram till dimmern.

Okej - Nu tror jag det börjar falla på plats. Hittade en fasledare i taket som jag kan använda mig av. Skall jag då koppla enligt bifogad bild?:

Kopplingsfrslag-1.jpg

Har försökt beskriva momenten i bilden men de kommer här också:

1. Dra ny sladd från fasledadre in i L på dimmerenheten. Tredje från vänster.
  2. Koppla loss svart sladd (tändfas) på lamputtaget och dra den till dimmerhenheten märkt med brytare. Andra från vänster.
  3. Dra en ny sladd från dimmerhenhetens lampsymbol till lamputtaget där sladden i moment 1 en gång satt. Första från vänster.
/Zamen

Jag var kanske lite otydlig med vad som är "nya installationer", det är ett antal år som brun har varit standard som fasledare, d.v.s. om installationen inte är äldre än kanske 10-20 år (osäker på gränsen) så är brun standard för fas.

Din beskrivning i ditt sista inlägg verkar helt rätt i mina ögon. Vänta gärna till att nån annan också sagt att det ser okej ut ifall jag råkar tänka fel ;)

Ja, det är rätt enligt din bild, dock ska den nya tråden till uttaget vara svart, och din nya tråd fas till L ska vara brun.

Om du vill vara riktigt pedantisk så välj ytterligare någon annan färg som inte redan förekommer, t.ex. vit, orange, lila, grå eller liknande för snutten från dosdimmern till lamputtaget.

Det är inte jätteviktigt, men om du råkar ha FK av annan färg liggande så är det bara ett plus om du tar den istället.

(OBS: använd absolut inte röd, helgul eller helgrön om du har de färgerna liggandes, de får du använda till någon lågspänningslaboration eller sälja till kopparskrothandlaren)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.