MultiMan MultiManOriginal skrev:
50W halogen ger väldigt mycket värme på en liten yta, helt normalt, därför porslinssockel bl a. Brandrisk vid övertäckning och man bränner sig rejält om man kommer för nära. Vad jag undrar över är varför du inte byter till LED istället som ju är bättre på de flesta sätt men går mycket svalare? Väljer du t ex IKEAs Trådfri som jag gillar så är det starten till ett billigt men välfungerande trådlöst ljussystem hemma: [länk]

Tar en tiondel av effekten mot din halogen med men ger lika mycket ljus: [länk]

"Vanlig" lampa som inte ingår i Trådfri-systemet: [länk] och därför billigare, men ju saknar inbyggd dimmerfunktion och trådlös styrning.
Tack för tipsen!
Det är ju inte bara en utan många fördelar med att byta ut halogenlampan till LED. Har gott om halogenlampor i våra takspots-armaturer så jag ska definitivt se över detta:)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, av det som framgår kan du isolera skarvkopplingen i lamphuset. Använd t.ex eltejp eller krympslang som du hittar i dagligvaruhandeln, inte någon hushållstejp el dyl.
Ok, tack

E etompau skrev:
50 W halogen i en liten vägglampa som ska användas i ett barnrum låter helt fel.
Med så här många frågetecken omkring lampan är det väl enklast att lämna tillbaka den och köpa en ny.
Det är ju helt orimligt att en konsument ska behöva modifiera en inköpt vara för att den ska anses vara säker.
Tack.
Jag känner mig övertygad om att lampan inte är lämplig att ha som sovrumslampa i ett barnrum. Jag kommer inte placera den där.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan ana en kabelgenomföring med dragavlastning på bilden så den biten är nog på plats. Eglo är ju ett stort fabrikat (eller varumärke), om det nu skulle ha någon påverkan på kvalitén...men lampan är nog i grunden ok. Det är ombyggnaden som blev helt fel.
Tusen-tack för tålamodet att förklara och utreda denna lampa. Jag har förstått och lärt mig massor. :)

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar om stickproppssladden har någon form av dragavlastning i lampfoten. Vad händer om barnet leker och drar i sladden?
För mig skull det bara finnas ett alternativ: Klipp sladden och släng! Köp i affär nästa gång.[/
Nä, den lampan kommer inte att monteras i ett barnrum...och om jag väljer att montera den i något annat rum kommer jag att dubbelisolera de enkelisolerade sladdarna, inte klämma fast sladdarna i klämman som egentligen är avsedd för annat samt byta ut halogenlampan till LED lampa:)

Redigerat:
Stort tack alla som hjälp mig i utredningen av lampan. Med vänlig hälsning,

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.