Hej,
Jag har köpt en vägg lampa och en förstår inte instruktionsmanualen som medföljde.
Då jag är helt okunnig om hur man kopplar elsladdar förstår jag inte varför det står att ”Installation får endast utföras av fackman”.
Jag tycker det ser ut som det borde gå att bara skruva upp lampan på väggen och sätta i sladden i vägguttaget. (Se bild)
Är inte sladdarna redan kopplade (se bifogad bild på lampsladdar)?
Eller måste sladdarna kopplas på nåt speciellt sätt?
Med Vänlig Fråga
Josefin
Jag har köpt en vägg lampa och en förstår inte instruktionsmanualen som medföljde.
Då jag är helt okunnig om hur man kopplar elsladdar förstår jag inte varför det står att ”Installation får endast utföras av fackman”.
Jag tycker det ser ut som det borde gå att bara skruva upp lampan på väggen och sätta i sladden i vägguttaget. (Se bild)
Är inte sladdarna redan kopplade (se bifogad bild på lampsladdar)?
Eller måste sladdarna kopplas på nåt speciellt sätt?
Med Vänlig Fråga
Josefin
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ja så enkelt som att bara skruva fast den och plugga i stickproppen borde det vara, men...
Finns det en rund platta som är avsedd att skruvas fast i väggen, varefter lampfoten på bild träs på och fästs med skruvar på sidan? Kan dessa skruvar komma i kontakt med sladdarna på bild? Man ser 2 cm av blå och brun ledare, och även en kort snutt svart ledare. Kan dessa komma i kontakt med metallhöljet?
Jag ifrågasätter att denna lampa verkligen är dubbelisolerad så jag tycker att du lämnar tillbaka den till butiken. Den är dåligt konstruerad och bruksanvisningen antyder ju också att de inte har full koll på vad de gör.
Finns det en rund platta som är avsedd att skruvas fast i väggen, varefter lampfoten på bild träs på och fästs med skruvar på sidan? Kan dessa skruvar komma i kontakt med sladdarna på bild? Man ser 2 cm av blå och brun ledare, och även en kort snutt svart ledare. Kan dessa komma i kontakt med metallhöljet?
Jag ifrågasätter att denna lampa verkligen är dubbelisolerad så jag tycker att du lämnar tillbaka den till butiken. Den är dåligt konstruerad och bruksanvisningen antyder ju också att de inte har full koll på vad de gör.
Hej

Det är ingen rund platta utan mer som en skena som är tänkt att fästas i väggen. (Se bild).
Därefter fästs lampfoten på skenan med två små skruvar. Svårt att säga om sladdarna kommer i kontakt med skruvar, men jag tror inte att skruvarna kan komma i kontakt med metallhöljet.
Kan man göra något åt sladdarna om de inte är dubbelisolerade? Tyvärr kan jag inye lämna tillbaks lampan då den köpts på nätet för >1 år sen.
Det ser ut som att det är tänkt att sladdarna ska fästas i en liten klämma (se andra bilden).
Skickar även med en bild på skissen (manualen). Men det är svårt att se utan förstoringsglas...
Stort tack för ert svarBo.Siltberg skrev:
Ja så enkelt som att bara skruva fast den och plugga i stickproppen borde det vara, men...
Det är ingen rund platta utan mer som en skena som är tänkt att fästas i väggen. (Se bild).
Därefter fästs lampfoten på skenan med två små skruvar. Svårt att säga om sladdarna kommer i kontakt med skruvar, men jag tror inte att skruvarna kan komma i kontakt med metallhöljet.
Kan man göra något åt sladdarna om de inte är dubbelisolerade? Tyvärr kan jag inye lämna tillbaks lampan då den köpts på nätet för >1 år sen.
Det ser ut som att det är tänkt att sladdarna ska fästas i en liten klämma (se andra bilden).
Skickar även med en bild på skissen (manualen). Men det är svårt att se utan förstoringsglas...
Redigerat:
Vad är det i bild 2 som inte stämmer med verkligheten? Är det det med sladden i vänstra hörnan ni menar? Och att det står att man måste bryta strömmen före installationen?E etompau skrev:
Nu har jag testat att sätta i stockkontakten i väggen. Och lampan ser ju ut att fungera=lampan lyser.
Men kan lampan vara farlig på något sätt? Eftersom det stod att man bör anlita fackman för installation?
Jag fäste sladdarna i den lilla klämman (se bild).
Kan sladdarna läcka ström till metallplattan?
Är det den synliga blå, bruna & svarta sladdarna som kan vara farliga och bör isoleras ytterligare?
Med vänlig undran.
Bild 2 visar fria kablar som kommer ut ur väggen. Så är det ju inte med din lampa. Den är färdigkopplad med stickkontakt.
Ska det kopplas på det sättet ska man alltid bryta strömmen.
Om du är noggrann vid montage så är din lampa OK. Se upp så att skruvar och annat av metall inte ligger an mot kablarna eller att kablarna på något annat sätt kommer i kläm.
Om du är noggrann vid montage så är din lampa OK. Se upp så att skruvar och annat av metall inte ligger an mot kablarna eller att kablarna på något annat sätt kommer i kläm.
Toppen tack för hjälpenE etompau skrev:Bild 2 visar fria kablar som kommer ut ur väggen. Så är det ju inte med din lampa. Den är färdigkopplad med stickkontakt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Uppenbarligen är denna lampa tänkt för fast inkoppling (därav kabeln ut ur väggen på bruxet). På den lite upphöjda plattan till vänster ska det sitta en trepolig sockerbit där flärpen ansluts till mittersta polen i sockerbiten för att skyddsjorda lampan. Den har i efterhand "byggs om" till stickproppsutförande och klassats om till dubbelisolerad, men felaktigt, mycket klantigt och farligt som borde rendera en anmälan till elsäkerhetsverket. Går lampan att hitta i handeln idag?
Men felet förhoppningsvis är inte oreparerbart. Du behöver bara dra över krympslang eller rikligt med tejp så att ingenting av de enkelisoledare ledarna syns längre. Såsom du lagt den blå enkelisolerade ledaren under flärpen är direkt fel, det är precis detta som du ska undvika genom att isolera dessa ledare extra.
Sedan är det nog på plats att kontrollera lamphållaren och lamphuset som vi bara ser på ritningen. Håller denna konstruktion dubbelisolerat utförande eller är det så att lampan måste skyddsjordas ändå? Försök ta lite närbilder på lamphållaren och hur sladdarna ligger där.
Men felet förhoppningsvis är inte oreparerbart. Du behöver bara dra över krympslang eller rikligt med tejp så att ingenting av de enkelisoledare ledarna syns längre. Såsom du lagt den blå enkelisolerade ledaren under flärpen är direkt fel, det är precis detta som du ska undvika genom att isolera dessa ledare extra.
Sedan är det nog på plats att kontrollera lamphållaren och lamphuset som vi bara ser på ritningen. Håller denna konstruktion dubbelisolerat utförande eller är det så att lampan måste skyddsjordas ändå? Försök ta lite närbilder på lamphållaren och hur sladdarna ligger där.
Hej,
Det verkar som jag har gjort ett dåligt inköp av lampa till min sons rum. Jag har googlat artikel nummer och namnet på lampan och den går ej att hitta...
Jag har tagit närbild på lamphållaren, där ser det ut som ingående sladdar är dubbelisolerade (vit sladd till höger).
Om man tittar i lamphuset ser det ut som att sladd från strömbrytare är dubbelisolerad samt att sladdarna (blå & brun) är dubbelisolerat med vit krympslang dvs samma sladd som ses i lamphållaren.
Måste det inte vara någon special tejp som man ska linda rund de synliga sladdarna eller funkar det bra med vanlig hushålls tejp eller är det böttre med plasttejp?
Tack för upplysningen angående att det är sämsta sättet att fästa upp oisolerade sladdar i klämman.
Ett annat problem med lampan är att den korta stund jag hade lampan igång blev hela höljet brännhett och jag blev orolig för att lampan kan vara brandfarlig om den efter endast 5 minuter är så varm att man bränner sig.
Obs. Jag använde den halogenlampa som medföljde paketet så det är inte jag som använt fel sorts lampa...
Det verkar som jag har gjort ett dåligt inköp av lampa till min sons rum. Jag har googlat artikel nummer och namnet på lampan och den går ej att hitta...
Jag har tagit närbild på lamphållaren, där ser det ut som ingående sladdar är dubbelisolerade (vit sladd till höger).
Om man tittar i lamphuset ser det ut som att sladd från strömbrytare är dubbelisolerad samt att sladdarna (blå & brun) är dubbelisolerat med vit krympslang dvs samma sladd som ses i lamphållaren.
Måste det inte vara någon special tejp som man ska linda rund de synliga sladdarna eller funkar det bra med vanlig hushålls tejp eller är det böttre med plasttejp?
Tack för upplysningen angående att det är sämsta sättet att fästa upp oisolerade sladdar i klämman.
Ett annat problem med lampan är att den korta stund jag hade lampan igång blev hela höljet brännhett och jag blev orolig för att lampan kan vara brandfarlig om den efter endast 5 minuter är så varm att man bränner sig.
Obs. Jag använde den halogenlampa som medföljde paketet så det är inte jag som använt fel sorts lampa...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
50W halogen ger väldigt mycket värme på en liten yta, helt normalt, därför porslinssockel bl a. Brandrisk vid övertäckning och man bränner sig rejält om man kommer för nära. Vad jag undrar över är varför du inte byter till LED istället som ju är bättre på de flesta sätt men går mycket svalare? Väljer du t ex IKEAs Trådfri som jag gillar så är det starten till ett billigt men välfungerande trådlöst ljussystem hemma: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/lighting/36812/
Tar en tiondel av effekten mot din halogen med men ger lika mycket ljus: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80365270/
"Vanlig" lampa som inte ingår i Trådfri-systemet: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80363228/ och därför billigare, men ju saknar inbyggd dimmerfunktion och trådlös styrning.
Tar en tiondel av effekten mot din halogen med men ger lika mycket ljus: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80365270/
"Vanlig" lampa som inte ingår i Trådfri-systemet: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80363228/ och därför billigare, men ju saknar inbyggd dimmerfunktion och trådlös styrning.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ok, av det som framgår kan du isolera skarvkopplingen i lamphuset. Använd t.ex eltejp eller krympslang som du hittar i dagligvaruhandeln, inte någon hushållstejp el dyl.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
50 W halogen i en liten vägglampa som ska användas i ett barnrum låter helt fel.
Med så här många frågetecken omkring lampan är det väl enklast att lämna tillbaka den och köpa en ny.
Det är ju helt orimligt att en konsument ska behöva modifiera en inköpt vara för att den ska anses vara säker.
Med så här många frågetecken omkring lampan är det väl enklast att lämna tillbaka den och köpa en ny.
Det är ju helt orimligt att en konsument ska behöva modifiera en inköpt vara för att den ska anses vara säker.
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Jag undrar om stickproppssladden har någon form av dragavlastning i lampfoten. Vad händer om barnet leker och drar i sladden?
För mig skull det bara finnas ett alternativ: Klipp sladden och släng! Köp i affär nästa gång.
För mig skull det bara finnas ett alternativ: Klipp sladden och släng! Köp i affär nästa gång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Man kan ana en kabelgenomföring med dragavlastning på bilden så den biten är nog på plats. Eglo är ju ett stort fabrikat (eller varumärke), om det nu skulle ha någon påverkan på kvalitén...men lampan är nog i grunden ok. Det är ombyggnaden som blev helt fel.
Gör inte det. Risken är att nån drar i sladden, eller att dom nöts på nåt annat vis så att hela lampan blir strömförande.J Josefinebba skrev:
Som sagt var, Lampan har förmodligen varit jordad tidigare (via den lilla plåtflärpen du la kablarna under) och såld utan kabel. Sen har någon byggt om den på ett halvbra sätt till ojordat utförande med stickpropp.
En lampa på 50W blir väldigt varm, så det är i sig inget konstigt. Ska man ha en sån lampa på låg höjd i ett barnrum så ska man byta till en LED-lampa som drar mycket mindre ström och därmed inte alls blir lika varm.