Hej!
Har läst många trådar om tilluftsventiler men vill bara provtrycka det jag tänkt att göra så det inte blir kattskit och så står man där med 2x 127mm hål i väggen till ingen nytta!
Det är en 1,5-plans-villa, byggår 1957, självdrag.
Paxfläkt i badrummet samt köksfläkt i köket. Eldar med pellets (panna) och ved (kamin) under eldningssäsong.
Ventilerna ska monteras i vardagsrum respektive "matsal" vilka ligger jämte varandra och utgör väl egentligen ett enda stort rum sånär som ett stort öppet valv som skiljer "rummen" åt.
Vad tror ni om placeringen? Tänkte använda mig av fresh's ljuddämpade standardventil. Men som sagt vill inte skoja till nåt så man kanske riskerar obehagligt kallras eller andra negativa upplevelser av inomhusklimatet.
Har läst många trådar om tilluftsventiler men vill bara provtrycka det jag tänkt att göra så det inte blir kattskit och så står man där med 2x 127mm hål i väggen till ingen nytta!
Det är en 1,5-plans-villa, byggår 1957, självdrag.
Paxfläkt i badrummet samt köksfläkt i köket. Eldar med pellets (panna) och ved (kamin) under eldningssäsong.
Ventilerna ska monteras i vardagsrum respektive "matsal" vilka ligger jämte varandra och utgör väl egentligen ett enda stort rum sånär som ett stort öppet valv som skiljer "rummen" åt.
Vad tror ni om placeringen? Tänkte använda mig av fresh's ljuddämpade standardventil. Men som sagt vill inte skoja till nåt så man kanske riskerar obehagligt kallras eller andra negativa upplevelser av inomhusklimatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Jag har förvisso mekanisk frånluft i mitt hus men där sitter fresh-ventilerna precis bredvid fönsterna.
Tror man vill ha dom ovanför ett element av samma anledning som man har element under fönster (undvika kallras).
Så jag hade nog satt det så nära ett av fönsterna som möjligt.
Tror man vill ha dom ovanför ett element av samma anledning som man har element under fönster (undvika kallras).
Så jag hade nog satt det så nära ett av fönsterna som möjligt.
Jag har 110mm ventil placerad exakt som din sista bild i sovrummet.
Tar man en ir kamera så har man en halvmåne av "kalluft" ovanför den. I praktiken märker man det inte om man inte sätter handen där.
Men annars är det ju en fördel att placera dom ovanför elementen.
Tar man en ir kamera så har man en halvmåne av "kalluft" ovanför den. I praktiken märker man det inte om man inte sätter handen där.
Men annars är det ju en fördel att placera dom ovanför elementen.
Ovanför fönstret blir nog svårt då jag inte är så sugen på att dra ett 127mm hål genom tegelbalken ovanför fönstret. Men det du skriver bådar ju ändå gott, inget märkbart kallras i nacken mao, även när jag sitter i soffan tror du?M mrmlz skrev:
Ligger ditt sovrum på en övervåning månne?M mrmlz skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden