Hej!

Har läst många trådar om tilluftsventiler men vill bara provtrycka det jag tänkt att göra så det inte blir kattskit och så står man där med 2x 127mm hål i väggen till ingen nytta!

Det är en 1,5-plans-villa, byggår 1957, självdrag.

Paxfläkt i badrummet samt köksfläkt i köket. Eldar med pellets (panna) och ved (kamin) under eldningssäsong.
Ventilerna ska monteras i vardagsrum respektive "matsal" vilka ligger jämte varandra och utgör väl egentligen ett enda stort rum sånär som ett stort öppet valv som skiljer "rummen" åt.

Vad tror ni om placeringen? Tänkte använda mig av fresh's ljuddämpade standardventil. Men som sagt vill inte skoja till nåt så man kanske riskerar obehagligt kallras eller andra negativa upplevelser av inomhusklimatet.

Bild på vardagsrum med grå hörnsoffa, lampor vid fönster och markering av planerad tilluftsventil samt radiatorer under fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matsal med vita möbler, fönster med gardiner, och märkningar för planerad tilluft och radiator. Mysig inredning med lampor och växter.
Skapa konto

Jag har förvisso mekanisk frånluft i mitt hus men där sitter fresh-ventilerna precis bredvid fönsterna.
Tror man vill ha dom ovanför ett element av samma anledning som man har element under fönster (undvika kallras).

Så jag hade nog satt det så nära ett av fönsterna som möjligt.

• Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Jag har 110mm ventil placerad exakt som din sista bild i sovrummet.

Tar man en ir kamera så har man en halvmåne av "kalluft" ovanför den. I praktiken märker man det inte om man inte sätter handen där.

Men annars är det ju en fördel att placera dom ovanför elementen.

M mrmlz skrev:

Tar man en ir kamera så har man en halvmåne av "kalluft" ovanför den. I praktiken märker man det inte om man inte sätter handen där.

Ovanför fönstret blir nog svårt då jag inte är så sugen på att dra ett 127mm hål genom tegelbalken ovanför fönstret. Men det du skriver bådar ju ändå gott, inget märkbart kallras i nacken mao, även när jag sitter i soffan tror du?

Davidbagare
M mrmlz skrev:

Ligger ditt sovrum på en övervåning månne?

G GeggH skrev:
Ovanför fönstret blir nog svårt då jag inte är så sugen på att dra ett 127mm hål genom tegelbalken ovanför fönstret. Men det du skriver bådar ju ändå gott, inget märkbart kallras i nacken mao, även när jag sitter i soffan tror du?
Jag hade chansat :) Du har ju inte soffan rätt in motväggen heller som det ser ut? Ventilskyddet jag har ser ut som på bilden så luftflödet tvingas åt sidorna snarare än rätt ned. Vit ventilskydd på mörk vägg med öppning som riktar luftflödet åt sidorna.
Skapa konto

Davidbagare Davidbagare skrev:
Ligger ditt sovrum på en övervåning månne?
Nej!

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.