Har köpt en Star 3 från Örsjö som kommer med 3 meter lång kabel.
Insåg att kabeln räcker att dra till en väggdosa 1,5 meter bort, i befintligt vp-rör.
Kan jag göra en fast anslutning av lampan i kopplingsdosan och på så sätt undvika ett fult uttag i taket?
Ledningarna på en lampa med exponerade kablar i blått, brunt och gult på ett marmorbord, bredvid en lampsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Easy.e skrev:
Har köpt en Star 3 från Örsjö som kommer med 3 meter lång kabel.
Insåg att kabeln räcker att dra till en väggdosa 1,5 meter bort, i befintligt vp-rör.
Kan jag göra en fast anslutning av lampan i kopplingsdosan och på så sätt undvika ett fult uttag i taket?
[bild]
Och, en följdfråga. Ska ha en likadan lampa på en bit bort som är längre än 3 meter från kopplingsdosa. Kan jag förlänga sladden från lampan, alternativt helt sonika byta ut till en längre?
Hand håller i en lampa med exponerade kablar och kopplingsdel på en marmoryta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Easy.e skrev:
Kan jag göra en fast anslutning av lampan i kopplingsdosan och på så sätt undvika ett fult uttag i taket?
Rent tekniskt inget problem, men formellt fel med RKK-kabel fast installerat i rör... Hur ser det ut idag? Är det en dosa i taket eller bara ett rör som sticker ut?


E Easy.e skrev:
alternativt helt sonika byta ut till en längre?
Ja, det ser ut att vara en enkel åtgärd. Bättre än skarvar på vägen.
 
useless useless skrev:
Rent tekniskt inget problem, men formellt fel med RKK-kabel fast installerat i rör... Hur ser det ut idag? Är det en dosa i taket eller bara ett rör som sticker ut?



Ja, det ser ut att vara en enkel åtgärd. Bättre än skarvar på vägen.
Tack för svar.
Det kommer gammalt vp-rör ut i taket.
Vad finns för formell lösning på problemet med RKK-kabel i rör? Dra FK direkt in i armaturen?
Gammalt VP-rör i taket med synlig RKK-kabel hängande ut genom ett litet hål i vitmålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
E Easy.e skrev:
Vad finns för formell lösning på problemet med RKK-kabel i rör? Dra FK direkt in i armaturen?
FK blir svårt att få till dragavlastningen med och kommer inte bli dubbelisolerad hela vägen. Jag hade använt befintlig kabel utan att sova dåligt. Tänk på att skarva i dosan med toppklämmor godkända för RK 0,75.
 
useless useless skrev:
FK blir svårt att få till dragavlastningen med och kommer inte bli dubbelisolerad hela vägen. Jag hade använt befintlig kabel utan att sova dåligt. Tänk på att skarva i dosan med toppklämmor godkända för RK 0,75.
Tack!
Wago 221 ok?
 
E Easy.e skrev:
Wago 221 ok?
Ja.

Du behöver också se till att kabeln sitter fast vid taket om lampan ska hänga i den.
 
  • Gilla
Easy.e
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja.

Du behöver också se till att kabeln sitter fast vid taket om lampan ska hänga i den.
Topp.
Lampan sitter i egna fästen, så ingen belastning på kabeln.

Gällande den andra armaturen, även där ok att byta ut den befintliga kabeln till en längre RKK? Vi pratar cirka 4 meter.
 
useless useless skrev:
FK blir svårt att få till dragavlastningen med och kommer inte bli dubbelisolerad hela vägen. Jag hade använt befintlig kabel utan att sova dåligt. Tänk på att skarva i dosan med toppklämmor godkända för RK 0,75.
Är mest nyfiken. Vad är risken att använda RKK i slang? Är det bättre att gå upp till 1,0?
Helt enligt regelboken är att använda en EKK light 1,5?

Tänker mest hur man annars gör för att få till en helt regelmässig, dold fast anslutning av belysningsarmatur.
 
Ska det vara "riktigt" anpassar man vilken armatur som man använde efter lokalen och anpassar inte lokalen efter armatur.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska det vara "riktigt" anpassar man vilken armatur som man använde efter lokalen och anpassar inte lokalen efter armatur.
Jo, det är väl det bästa alternativet. Men mest ute efter om ovan lösning är ”ok” rent tekniskt/funktionellt, även om det inte är helt formellt korrekt.
 
E Easy.e skrev:
Vad är risken att använda RKK i slang?
Det är fel fråga. Man frågar inte vad det är för risk med att inte följa regler. Man behöver bra på fötterna för att börja ifrågasätta regler och gå utanför dem. Detta forum kan inte "godkänna" några avsteg utan bara återge reglerna.

Du ska antingen ha ett lamputtag där, eller en installationskabel typ FKK ut ur röret. Jag ser inte hela din lampa för att avgöra hur flexibel denna kabel behöver vara.

Det finns en öppning ifall du kan hitta en flexibel kabel där tillverkaren medger fast förläggning i rör. Och den ska då i så fall vara av typ "standard", H05VV, 1.5 mm².
 
  • Gilla
Easy.e och 1 till
  • Laddar…
E Easy.e skrev:
Är mest nyfiken. Vad är risken att använda RKK i slang? Är det bättre att gå upp till 1,0?
Helt enligt regelboken är att använda en EKK light 1,5?
Jag har svårt att se någon direkt risk såvida kabeln bara går ner till närmsta dosa. Rent krass får man i princip inte använda klenare ledare än 1,5 kvadrat i den fasta installationen (finns undantag såklart...) och man använder bara RK eller FK eftersom det är de typer som passar i alla toppklämmor och kopplingsplintar.
Så risken skulle väl vara att någon tar bort lampan och sätter ett vägguttag i taket på den felaktiga kabeln och belastar det med 10A kontinuerligt längre stunder.

EKK 1,5 (eller motsvarande moderna halogenfria varianter, EQQ, EXQ, etc) skulle funka, men den blir ju grövre och styvare och kan vara svår att få in i lampan och dess lilla kopplingsutrymme
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är fel fråga. Man frågar inte vad det är för risk med att inte följa regler. Man behöver bra på fötterna för att börja ifrågasätta regler och gå utanför dem. Detta forum kan inte "godkänna" några avsteg utan bara återge reglerna.

Du ska antingen ha ett lamputtag där, eller en installationskabel typ FKK ut ur röret. Jag ser inte hela din lampa för att avgöra hur flexibel denna kabel behöver vara.

Det finns en öppning ifall du kan hitta en flexibel kabel där tillverkaren medger fast förläggning i rör. Och den ska då i så fall vara av typ "standard", H05VV, 1.5 mm².
Jag köper det. Tack för info.
useless useless skrev:
Jag har svårt att se någon direkt risk såvida kabeln bara går ner till närmsta dosa. Rent krass får man i princip inte använda klenare ledare än 1,5 kvadrat i den fasta installationen (finns undantag såklart...) och man använder bara RK eller FK eftersom det är de typer som passar i alla toppklämmor och kopplingsplintar.
Så risken skulle väl vara att någon tar bort lampan och sätter ett vägguttag i taket på den felaktiga kabeln och belastar det med 10A kontinuerligt längre stunder.

EKK 1,5 (eller motsvarande moderna halogenfria varianter, EQQ, EXQ, etc) skulle funka, men den blir ju grövre och styvare och kan vara svår att få in i lampan och dess lilla kopplingsutrymme
Lyckades få in en EKK 1,5 i gamla VP-röret och även i lampan. Således bör det då bli enligt regelboken. Tack för svaren!
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.