Hej,
Vi har köpt en taklampa som består av 8 st LED-armaturer. Varje armatur har en blå och en brun sladd. Enligt instruktionen, som är på dålig engelska, skall alla blåa kopplas ihop och även de bruna skall kopplas ihop med varandra. Dessa skall sedan kopplas ihop med huvudkabeln. Jag får väl löda ihop dem tänjer jag.. men sen då? Skall huvudsaken kopplas direkt till 220v? Det finns liksom ingen transformator.... jag förstår att jag måste skydda själva ihopkopplingen.
Vi har köpt en taklampa som består av 8 st LED-armaturer. Varje armatur har en blå och en brun sladd. Enligt instruktionen, som är på dålig engelska, skall alla blåa kopplas ihop och även de bruna skall kopplas ihop med varandra. Dessa skall sedan kopplas ihop med huvudkabeln. Jag får väl löda ihop dem tänjer jag.. men sen då? Skall huvudsaken kopplas direkt till 220v? Det finns liksom ingen transformator.... jag förstår att jag måste skydda själva ihopkopplingen.
A andersw skrev:Hej,
Vi har köpt en taklampa som består av 8 st LED-armaturer. Varje armatur har en blå och en brun sladd. Enligt instruktionen, som är på dålig engelska, skall alla blåa kopplas ihop och även de bruna skall kopplas ihop med varandra. Dessa skall sedan kopplas ihop med huvudkabeln. Jag får väl löda ihop dem tänjer jag.. men sen då? Skall huvudsaken kopplas direkt till 220v? Det finns liksom ingen transformator.... jag förstår att jag måste skydda själva ihopkopplingen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Ja, den där får du kolla upp noga innan användning. Ska det verkligen gå full nätspänning ut till alla kretskort och lampan är i metall så måste det vara dubbla isolationslager både vid kretskort och kablar som går genom rören. Den övre har ju redan dubbel isolering på själva kabeln, den nedre däremot ser inte så bra ut.
För övrigt har vi 230V nominell nätspänning sedan 1989.
För övrigt har vi 230V nominell nätspänning sedan 1989.
Klicka här för att svara
