6 281 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Installation av S2 fibaro dimmer i en strömbrytare med två knappar
Jag har idag en strömbrytare med två knappar som är kopplad till en Fibaro dimmer 2. Den ena knappen dimrar hallbelysningen och de funkar! Jag skulle vilja koppla den andra knappen (som idag inte gör något) till Fibaro dimmern, så att jag kan programmera den att utföra scener. Problemet är bara att jag inte vet hur jag gör?
Under strömbrytaren med två knappar sitter en annan strömbrytare med en knapp som via en annan Fibaro dimmer styr en annan lampa.
Såhär är det kopplat,
Från strömbrytaren (mörkblå kabel) till S1 på dimmern (med en lampa).
Från strömbrytaren (ljudblå kabel) till S1 på dimmern (med hallbelysning, dvs. 2 knappar)
Från strömbrytaren (grön kabel) till S2 på dimmern (med hallsbeylsning, dvs. 2 knappar), den har jag kopplat in idag, men som inte fungerar
Från strömbrytaren (svart kabel) till Sx på dimmern (med hallsbeylsning, dvs. 2 knappar)
Från strömbrytaren (grå kabel) till Sx på dimmern (med en lampa)
Har jag kopplat min kabel från strömbrytaren till S2 rätt?
Vad behöver jag mer göra för att få det att fungera? Jag har aktiviterat scenmöjligheten på dimmern och testat att den funkar genom en "dubbel-klick" scen via knappen som funkar (på strömbrytaren med 2 knappar).
Jag har provat att kallibrera om, men det hjälpte inte.
Under strömbrytaren med två knappar sitter en annan strömbrytare med en knapp som via en annan Fibaro dimmer styr en annan lampa.
Såhär är det kopplat,
Från strömbrytaren (mörkblå kabel) till S1 på dimmern (med en lampa).
Från strömbrytaren (ljudblå kabel) till S1 på dimmern (med hallbelysning, dvs. 2 knappar)
Från strömbrytaren (grön kabel) till S2 på dimmern (med hallsbeylsning, dvs. 2 knappar), den har jag kopplat in idag, men som inte fungerar
Från strömbrytaren (svart kabel) till Sx på dimmern (med hallsbeylsning, dvs. 2 knappar)
Från strömbrytaren (grå kabel) till Sx på dimmern (med en lampa)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har jag kopplat min kabel från strömbrytaren till S2 rätt?
Vad behöver jag mer göra för att få det att fungera? Jag har aktiviterat scenmöjligheten på dimmern och testat att den funkar genom en "dubbel-klick" scen via knappen som funkar (på strömbrytaren med 2 knappar).
Jag har provat att kallibrera om, men det hjälpte inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Nej. Du har kopplat ihop Sx med S2 så att S2 är sluten hela tiden mot Sx.T Trix66 skrev:
Du säger att du har en knapp ledig på denna strömbrytare, men så är det inte ritat!? Här styr du två fibaropuckar ifrån samma strömbrytare. Om vi antar att det är felritat och att strömbrytaren på bild är en dubbeltrapp så ska du koppla svart till pil in nere till vänster, dvs en bygel mellan de två "pil in". Den gröna kopplas till "pil ut" uppe till vänster.
Tack för svar.
OK, jag förstod att jag gjort något fel.
Det enda jag har gjort är att koppla den gröna kabeln. Allt annat var kopplat av installatören. Då fungerade (och fungerar fortfarande):
Strömbrytare 1 (två knappar) (baksidan syns på bilden)
- Knapp 1 = Dimmer hallbelysning
- Knapp 2 = Ingen funktion
Strömbrytare 2 (en knapp)
- Knapp 1 = På och av utebelysning
Sedan ville jag koppla in Knapp 2 i strömbrytare 1 för att kunna använda den för att starta olika scener.
Då tog jag en extra kabel till strömbrytare 1, men vet inte exakt var jag ska koppla in den. På övre delen av strömbrytaren finns 6 hål:
1) Mörkblå
2) TOM
3) Ljusblå
4) TOM
5) Grön (den jag koppla in)
6) Grå
Hur ska jag koppla för att få "igång" knapp 2?
Tacksam för all hjälp!
OK, jag förstod att jag gjort något fel.
Det enda jag har gjort är att koppla den gröna kabeln. Allt annat var kopplat av installatören. Då fungerade (och fungerar fortfarande):
Strömbrytare 1 (två knappar) (baksidan syns på bilden)
- Knapp 1 = Dimmer hallbelysning
- Knapp 2 = Ingen funktion
Strömbrytare 2 (en knapp)
- Knapp 1 = På och av utebelysning
Sedan ville jag koppla in Knapp 2 i strömbrytare 1 för att kunna använda den för att starta olika scener.
Då tog jag en extra kabel till strömbrytare 1, men vet inte exakt var jag ska koppla in den. På övre delen av strömbrytaren finns 6 hål:
1) Mörkblå
2) TOM
3) Ljusblå
4) TOM
5) Grön (den jag koppla in)
6) Grå
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska jag koppla för att få "igång" knapp 2?
Tacksam för all hjälp!
ok, jag har inget schema över brytarna tyvärr.
Tack för att ni försökte, jag försökte förklara så "enkelt" som möjligt, men det verkar bara krångla till det.
Om vi struntar i ovanstående, rent generellt
Hur kopplar man in knapp 2 på en strömbrytare, om den "bara" ska gå att starta scener via Fibaro. Gör man något annat än att koppla en extra kabel mellan strömbrytaren och S2?
Tack för att ni försökte, jag försökte förklara så "enkelt" som möjligt, men det verkar bara krångla till det.
Om vi struntar i ovanstående, rent generellt
Hur kopplar man in knapp 2 på en strömbrytare, om den "bara" ska gå att starta scener via Fibaro. Gör man något annat än att koppla en extra kabel mellan strömbrytaren och S2?
Klicka här för att svara