Håller på att planera för installationen av en ukv-100, tanken med tanken är att få in lite mer volym i systemet och öka flödet så att avfrostningarna fungerar bättre.

Jag har köpt en extra cirkulationspump och kommer att köra den efter tanken in mot radiatorsystem/golvvärme.
Läser man Nibes installation så ser skissen ut så här:
Illustration av Nibes installationsskiss för UKV-100, visar tank inkopplad till system med pilar för flödesriktning och rördragning mellan komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade ju kanske tänkt mig något liknande detta?
Schema för installation av UKV-100 där vattenkretsen visas, inklusive positioneringen av cirkulationspump och anslutningar till radiatorer/golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Menar Nibe att man ska koppla in den på två av rören, med hjälp av ett T, och varför är det isf bättre än att köra alla fyra rören som i min skiss?

/ David
 
D David L skrev:
Håller på att planera för installationen av en ukv-100, tanken med tanken är att få in lite mer volym i systemet och öka flödet så att avfrostningarna fungerar bättre.

Jag har köpt en extra cirkulationspump och kommer att köra den efter tanken in mot radiatorsystem/golvvärme.
Läser man Nibes installation så ser skissen ut så här:
[bild]

Jag hade ju kanske tänkt mig något liknande detta?
[bild]
Menar Nibe att man ska koppla in den på två av rören, med hjälp av ett T, och varför är det isf bättre än att köra alla fyra rören som i min skiss?

/ David
Hur gick det med din installation? Jag vill installera en UKV 100-200 liter som arbetstank för att få jämnare värme i mitt hus. Kommer att stå i rummet bredvid då den inte får plats bredvid pannan som är placerad i mitten av utrymmet där den står. Jobbigt att göra om alla rör till värmepumpen. Tänker mig en extra cirkulationspump på element sidan som går hela tiden.

Hur mycket fick du betala i installation? Får manhjölp med inställningar i värmepumpen?

Hur blev resultatet?
 
B Bengt65 skrev:
Hur gick det med din installation? Jag vill installera en UKV 100-200 liter som arbetstank för att få jämnare värme i mitt hus. Kommer att stå i rummet bredvid då den inte får plats bredvid pannan som är placerad i mitten av utrymmet där den står. Jobbigt att göra om alla rör till värmepumpen. Tänker mig en extra cirkulationspump på element sidan som går hela tiden.

Hur mycket fick du betala i installation? Får manhjölp med inställningar i värmepumpen?

Hur blev resultatet?
Det slutade med att jag gjorde en trerörs installation, ser ut så här i mitt fall:
Diagram av trerörs installation med rör, tank, filter och flödesschema för att förbättra avfrostning av S2125. Visar kopplingar till golvvärme och kulvert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använder den som volym och flödeshöjare för att S2125:an ska avfrosta bättre, den räcker precis till för att klara avfrostningarna bra. För att jämna ut värme (i någon större omfattning) är den sannolikt för liten, skulle jag gissa på.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.