Håller på att planera för installationen av en ukv-100, tanken med tanken är att få in lite mer volym i systemet och öka flödet så att avfrostningarna fungerar bättre.
Jag har köpt en extra cirkulationspump och kommer att köra den efter tanken in mot radiatorsystem/golvvärme.
Läser man Nibes installation så ser skissen ut så här:
Jag hade ju kanske tänkt mig något liknande detta?
Menar Nibe att man ska koppla in den på två av rören, med hjälp av ett T, och varför är det isf bättre än att köra alla fyra rören som i min skiss?
/ David
Jag har köpt en extra cirkulationspump och kommer att köra den efter tanken in mot radiatorsystem/golvvärme.
Läser man Nibes installation så ser skissen ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade ju kanske tänkt mig något liknande detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar Nibe att man ska koppla in den på två av rören, med hjälp av ett T, och varför är det isf bättre än att köra alla fyra rören som i min skiss?
/ David
Hur gick det med din installation? Jag vill installera en UKV 100-200 liter som arbetstank för att få jämnare värme i mitt hus. Kommer att stå i rummet bredvid då den inte får plats bredvid pannan som är placerad i mitten av utrymmet där den står. Jobbigt att göra om alla rör till värmepumpen. Tänker mig en extra cirkulationspump på element sidan som går hela tiden.D David L skrev:Håller på att planera för installationen av en ukv-100, tanken med tanken är att få in lite mer volym i systemet och öka flödet så att avfrostningarna fungerar bättre.
Jag har köpt en extra cirkulationspump och kommer att köra den efter tanken in mot radiatorsystem/golvvärme.
Läser man Nibes installation så ser skissen ut så här:
[bild]
Jag hade ju kanske tänkt mig något liknande detta?
[bild]
Menar Nibe att man ska koppla in den på två av rören, med hjälp av ett T, och varför är det isf bättre än att köra alla fyra rören som i min skiss?
/ David
Hur mycket fick du betala i installation? Får manhjölp med inställningar i värmepumpen?
Hur blev resultatet?
Det slutade med att jag gjorde en trerörs installation, ser ut så här i mitt fall:B Bengt65 skrev:Hur gick det med din installation? Jag vill installera en UKV 100-200 liter som arbetstank för att få jämnare värme i mitt hus. Kommer att stå i rummet bredvid då den inte får plats bredvid pannan som är placerad i mitten av utrymmet där den står. Jobbigt att göra om alla rör till värmepumpen. Tänker mig en extra cirkulationspump på element sidan som går hela tiden.
Hur mycket fick du betala i installation? Får manhjölp med inställningar i värmepumpen?
Hur blev resultatet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använder den som volym och flödeshöjare för att S2125:an ska avfrosta bättre, den räcker precis till för att klara avfrostningarna bra. För att jämna ut värme (i någon större omfattning) är den sannolikt för liten, skulle jag gissa på.
Klicka här för att svara