Hej!

Vill hänga upp en vanlig lampa i taket och vet inte riktigt vad jag ska göra... kablarna ser ut såhär i nuläget, är det något jag behöver köpa som ska kopplas? Och var ska den nuvarande kablen gå in?
Eldragning för taklampa med blå och brun tråd utsatt ur kopplingsdosa mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar och en gammal sockerbitsskarvning hänger från ett tak i behov av installation av lampa.
Skapa konto
Tak med elledningar och en gammal ljuskabelanslutning, behöver installera lampa.
Skapa konto

Tolkar jag det rätt så är det just nu väldigt nära till kortslutning, så för det första bör du vara försiktig när hanterar dessa, det är inte så lyckat som det är nu att du kan se och komma åt koppar på båda kablarna.

Vad du ska göra för att ansluta en lampa beror på vad det är för lampa du köper.
Den kan ha lampkontakt monterad, ny (DCL) eller gammal. Har den det är det lämpligaste att du köper och monterar motsvarande hon-kontakt.
Har den bara två sladdar så får du koppla ihop dom med dom två sladdarna som du har där, med någon slags koppling, den du har fungerar säkert, annars t.ex. en ny "sockerbit", se dock till att kopparen inte går att vidröra som den gör nu.
Du kan även eventuellt montera en kontakt på lampan och då, återigen, är en motsvarande hon-kontakt mest lämplig.
Och innan du gör någonting så stäng av säkringen som gäller för lampsladden.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.