15 054 läst ·
2 svar
15k läst
2 svar
Installation av kamin i befintlig skorsten
Hej
Vi har en täljstenskamin på nedervåningen.
Nu skulle vi även vilja ha en kamin på övervåningen och undrar om man kan använda samma skorsten.
Detta för att inte bli "lurad" vi offertförfrågan och de säger att man "måste" ha en ny skorsten.
Har sett och hört olika angåeende detta. Någon som vet vad som gäller?
//Micke
Vi har en täljstenskamin på nedervåningen.
Nu skulle vi även vilja ha en kamin på övervåningen och undrar om man kan använda samma skorsten.
Detta för att inte bli "lurad" vi offertförfrågan och de säger att man "måste" ha en ny skorsten.
Har sett och hört olika angåeende detta. Någon som vet vad som gäller?
//Micke
Vi ilade iväg lite hastigt och köpte en Dovre braskamin när det började bli kyligt en vinter för några år sedan. Öppen spis i köket hade vi, men det blev nästan kallare när man eldade i den, då den drog in luft utifrån - så vi ville ha en kamin i rummet intill köket. Förutsatte naivt att den kraftiga skorstenen mellan kök och rummet intill hade flera pipor. När så installationen skulle ske visade det sig att det bara var en enda stor pipa!
Lösningen, ihop med sotaren, blev att ansluta den nya kaminen till samma pipa, men ovanför spjället till öppna spisen i köket. Spjället ska vara stängt när vi eldar kamin, och vi får enligt sotaren inte elda i bägge samtidigt. Det funkar kanon.
Av detta har jag lärt mig två saker:
1/ Gå alltid upp på taket och kika ner för att kolla hur många pipor du har innan du bestämmer någonting.
2/ Det är tillåtet att köra flera eldstäder i gemensam pipa, bara man gör rätt.
Hoppas det är till någon ledning.
Dovres braskaminer kan jag varmt
rekommendera.
Lösningen, ihop med sotaren, blev att ansluta den nya kaminen till samma pipa, men ovanför spjället till öppna spisen i köket. Spjället ska vara stängt när vi eldar kamin, och vi får enligt sotaren inte elda i bägge samtidigt. Det funkar kanon.
Av detta har jag lärt mig två saker:
1/ Gå alltid upp på taket och kika ner för att kolla hur många pipor du har innan du bestämmer någonting.
2/ Det är tillåtet att köra flera eldstäder i gemensam pipa, bara man gör rätt.
Hoppas det är till någon ledning.
Dovres braskaminer kan jag varmt
Klicka här för att svara