Hej,

Jag har en installation med två strömbrytare som styr två lampor med en vanlig trappinstallation.
Elektrisk kopplingsschema som visar två strömbrytare med trappfunktion anslutna med röd och blå tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa skulle jag vilja styra med en Scheider dimmer (el. Plejd).

Elritning som visar en trappinstallation med två strömbrytare och två lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag kan se måste dimmerpucken både kopplas till tändtråden samt fas för spänningsmatning.
Dvs jag kan inte installera den med ovanstående tråddragning då den ena strömbrytaren är kopplat till tändtråden och den andre är kopplat till fastråden. Dvs en extra tråd måste dras mellan strömbrytarna.
Rätt?

tommib
Nej, det går utmärkt att koppla med befintliga trådar. Förutsättningen är att dimmern inte behöver nolla, vilket den inte behöver enligt ditt kopplingschema. Det kan vara bra att veta att sådana dimmers sällan fungerar bra med LED-belysning.

Om du, nu när du vet att det går, funderar lite till och ritar upp något så kan jag/vi säga om det är rätt. För åtminstone mig är det viktigt att du förstår hur du kopplar och vad du gör, därav att jag inte berättar direkt hur du ska göra.

Det är olagligt att göra detta om man inte är auktoriserad, bara så du vet. För mig är det dock viktigare att det blir rätt än att det är gjort av någon med ett papper.

Rolig uppgift. Förstår resonemanget. Ena "trapp-tråden" kan leda fasen fram till pucken och sen styr man på den andra. Får jobba på en snygg skiss.

tommib
Typ så ja. Bägge brytarna sluter mellan L och 1 så du behöver motsvarande L och 1 mellan dosorna, vilket du har i form av befintliga mellantrådar. Pucken sätter du i den sista dosan där tändtråden utgår ifrån.

Principen går att tillämpa på godtyckligt antal dosor/brytare men i praktiken är det väldigt ovanligt med mer än tre (två trapp och en kors).

• Gilla
ericac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.