Till 99.9% säkerhet :cool:

Ursäkta om jag är ohövlig,

Men om TS är elektriker, varför i hela helvete skall man anlita en elektriker då?!
TS verkar ju ha mindre kunskaper och sämre säkerhets tänk än mig som "bara" har ett intresse för el...

Ja, jag känner att det kliar i fingrarna att ta upp en ny behörighetstråd, men eftersom jag inte vill orsaka så mycket sorg och smärta så sätter jag mig på händerna istället. :)

mycke_nu skrev:
Man får ju förutsätta att den som kopplar in matningarna i ett hyreshus inte är hempulare.

Eller.. :O
Om det är ett hyreshus så är väl TS också hyresvärd (eller entreprenör åt hyresvärden), om denne då pular i lägenheterna så är det väl inte omöjligt att det pulas även vid matningspunkten, även om sannolikheten är lägre eftersom det väl ofta är plomberade utrymmen...

Om det däremot är så att TS är innehavare av (eller entreprenör åt) bostadsrättsinnehavare så är det en annan sak, då lär sannolikheten att det pulas vid matningarna vara lägre...

Appropå att dra nya ledningar... OM röret rymmer 5*6mm2 så skulle jag nog dragit detta för att i framtiden kunna uppgradera till trefas. En variant är att dra gulgrön+blå+brun 6mm2 och svart+vit 4/2.5mm2 om nu 6.mm2 inte får plats, så kan man i framtiden byta från säg 25A enfas till 16/20A trefas (eller något så galet som asymetrisk trefas, 25+16+16 eller 25+20+20, om man vill köra så mycket som det går i befintligt rör)...

Varför skulle man vilja ha 25A trefas i en lägenhet?

Ja du vet, svarv, svets, fräs, igång samtidigt det plockar på. :)

Rikard Ågren skrev:
Varför skulle man vilja ha 25A trefas i en lägenhet?
Av egen erfarenhet (lägenhet i Göteborg) och vad jag läst här på forumet verkar det vara standard åtminstone i Göteborg och Uppsala.

Antagligen så behöver elbolagen ändå inte dimensionera större matning till flerfamiljhusen eftersom folk ändå antagligen använder samma prylar, och eventuell snedbelastning spelar ingen större roll för den går nog på ett ut när lägenheterna summeras?

Å andra sidan, om man nu räknar på alla moderna vitvaror och nån som använder dem galet mycket så drar ju spishäll + ugn 3*16A och till det kommer diskmaskin (10A), kanske en tvättmaskin i lägenheten (10A) och då återstår i princip 10A enfas till resten av lägenheten. I praktiken så lär det gå bra att låta diskmaskinen eller tvättmaskinen dela fas med en del belysning och annat, eftersom de knappast drar 10A i snitteffekt mätt över en hel timme och därmed håller iaf 25A-säkringar bra...

25A trefas?? jag kör ett helt hus på 16 A huvudsäkringar !!

Patrik_Hed skrev:
Alltså man blir ju helt kallsvettig när man läser om när Thewayofstyle har varit i farten... elektriker... shit alltså.

//Patrik

Sök hjälp då för det går bota ditt kallsvett. Det var en enkel fråga så jag kan tänka mig dig själv när du började som elektriker. ;) . Vet man inte vad man håller på med så ska man inte änns börja koppla. Grejen är att jag har kopplat rätt och jag vet vad och hur det ska kopplas in. Det står klart o tydligt i början av forumet. Så att man vill dubbelkolla med andra ska man inte få skit för.

Felet var att man glömde ta bort byglingen mellan jord och nollan och det var därför JFB löste ut, men efter 10 min kom jag på juste, byglingjävel ska bort och den sitter redan på Hagers centraler så det var bara peta ut den och nu funkar det. Och Ja det är en TNC system med PEN upp till lägenheten.

Eh, hade du inte problem initialt med att JFBn inte löste när du kortslut PE och N?

Joo det var det från början , men en vise man sa; att man behöver ha last genom nollan för att JFB ska kunna bryta :).
Så då var det bara att slänga upp ett vu och sätta in en maskin och vips så bröt den direkt vid starten och då tog jag bort byglen och allt är i sin ordning.

/ Jag kunde inte testa detta innan eftersom jag inte hade kompliterat med uttag och brytare så då saknades last på allt!

Är det bara jag som tycker att en elektriker som byter centraler utan överinseende inte bara bör, utan skall kunna det här på sina fem fingrar och som ett rinnande vatten, utan att behöva fråga? Och om vederbörande arbetar på någon annans behörighet så borde man i alla fall inte behöva fråga här? En stilla undran bara...

Bygeln i Hagerkapslingarna är lätt att glömma. Men jobbar man som elektriker kollar man väl inte om JFB funkar genom att lägga ihop jord och noll utan man använder ett instrument avsett för detta

om chefen inte hade varit så snål kanske man kunde hämta ut ett sånt instrument så slapp man vänta på att chefen ska komma ut med det. men visserligen var det stressigt att få ihop det innan besiktningen. sen gick jag med stickpropp instrumentet och kollade att de e rätt kopplat o jfb funkade..

Jo jag känner till de där cheferna. Då får man sätta hårt mot hårt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.