Bo.Siltberg skrev:
För det första ska du inte anta någonting här utan säkerställa, och för det andra ska du säkerställa att den är en PEN du har och inte en nolla.
Du hade kunnat få en tydlig fingervisning om du noterat hur den svarta var kopplad i den gamla centralen.
Jag tolkar det som att lägenheten var ojordad, men där muggen senare jordats?
Det kan ju vara så att muggen fuljordats, dvs att det faktiskt är en nolla som kommer i stigaren.
Det kan du bara kontrollera genom att titta i källaren, om den svarta kommer från en PE-skena eller N-skena.

Ja precis, säkerhetställa måste jag göra, det är därför jag skriver för att få ideer hur man kan göra det enklast. Ja muggen renoverades för några år sen.

jag har kvar gamla centralen hoppas jag och jag klippte bara kablarna när jag fimpade centralen så jag kan nog se vart den svarta kablen var inkopplad, hoppas jag!! återkommer imorn om det.. . om det satt inne på Jordskenan eller N skenan.. för det ska väl inte vara kontakt mellan dem då?

Rikard Ågren skrev:
Som Bo säger måste du nog titta i andra änden av kabeln och se hur det är kopplat där.

Det är nog det som jag tror också på..
Men en rätt inkoppling är att gå med nollan till Jordskenan sen till JFB och sedan från undersidan till Nollskenan..

Sen testar vi med last på och se om det bryter.. Måste lasten vara på samma grupp som man bryter eller kan det vara på en annan grupp? eftersom jag hade 2 lampor igång och kortslöt nolla / jord men dem släcktes inte.

Du måste kolla i andra änden först! Tråden som inte är fas ska komma från PE-skenan, inte nollskenan

Det kommer att fungera om PE och N skenorna sitter ihop där nere, men du får problem om de någon gång ska delas

okej så hur är det jag ska koppla?

om det visar sig att det är PEN eller bar N ?

Om det är PEN ska den in på PE-skenan först. Sen tar du nolla därifrån genom JFB till N-skenan.

Är det en N får du göra om den till PEN

Thewayofstyle skrev:
Det är nog det som jag tror också på..
Men en rätt inkoppling är att gå med nollan till Jordskenan sen till JFB och sedan från undersidan till Nollskenan..
Detta som nämnts tidigare är korrekt, dvs du har 1-fas in och det blir då L och PEN, areor och annat kan diskuteras men det gäller inte retroaktivt så vi anser att det du gör är OK.

Vad som kan vara värre pga att detta är en gammal anläggning är hur nollplinten ser ut i din mätartavla i källaren. Ibland är de av en frånskiljbar enpolig typ och det har länge varit påbud att dessa skulle överkopplas eller bytas ut. Jag skulle därför rekommendera att du ber någon kunnig se över den änden av matningen och dessutom om röret inte är för långt och klent dra i en ny stigare med 6mm2 L-N-PE separat. Men som sagt se till att PEN är korrekt vid mätaren.

Alltså man blir ju helt kallsvettig när man läser om när Thewayofstyle har varit i farten... elektriker... shit alltså.

//Patrik

Kan du inte skilja ut vad som är L / PE / N / PEN men kopplar ändå så kan det bli riktigt farligt....

Jobbar TS som elektriker?

När det gäller el får man ju tänka före man kopplar, inte efteråt

Rent principiellt.. om man har något som ser ut som TNC in i en central, kan man då inte antaga att det är det? Det är väl ingen som kopplar TNC efter TNC-S?

Om någon senare får för sig att dela skenorna i den matande änden så måste dom ju DÅ säkerställa att efterföljande system är TNC-S, det är ju knappast något som berör TS just nu.

Jo till 99.9%, men vi är petiga här på forumet ;)

mycke_nu skrev:
Rent principiellt.. om man har något som ser ut som TNC in i en central, kan man då inte antaga att det är det? Det är väl ingen som kopplar TNC efter TNC-S?

Det är väl ingen som drar PEN till nollskenan och blir utan jord heller? Och ingen som använder jord som tändtråd? Eller lampsladd som installationskabel?

Eller just ja, händigt folk gör ju sånt! Det funkar ju!

Rikard Ågren skrev:
Jobbar TS som elektriker?
Ja.

//Patrik

ybu skrev:
Det är väl ingen som drar PEN till nollskenan och blir utan jord heller? Och ingen som använder jord som tändtråd? Eller lampsladd som installationskabel?

Eller just ja, händigt folk gör ju sånt! Det funkar ju!
Man får ju förutsätta att den som kopplar in matningarna i ett hyreshus inte är hempulare.

Eller.. :O

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.