5 979 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Instabilt hemnätverk, behöver hjälp!
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Bor i en liten lägenhet på 63m2 så avstånden är ju inte speciellt stora men har routern och allt i ett skåp. Kanske bäst att ha AP extremen stående utanpå för bättre kommunikaiton.
Såhär ser planeringen ut just nu, borde ju funka fint, enda "problemet" är kanske att det är många trådlösa enheter:
Såhär ser planeringen ut just nu, borde ju funka fint, enda "problemet" är kanske att det är många trådlösa enheter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, det blir inte bra alls eftersom förlängningen sker på samma kanal.carlfredrik skrev:
Dels blir det kraftiga störningar när man befinner sig mellan accesspunkterna, dels blir det mycket dåliga prestanda vid den bortre APn eftersom den först skall ta emot och sedan återutsända.
Jag gillar Netgear, rejäla prylar i metallchassie.carlfredrik skrev:Tusen tack för hjälpen! Sjukt uppskattat.
Blir en rejäl uppgradering inom kort. 1 AP Extreme och 2 AP Express. Datorn jag använder för skrivaren är ju som sagt 10 år gammal och den expressen jag har är den första apple släppte, så det börjar minst sagt bli dags för lite uppfräshning.
Såg att det "bara" är tre cablade ingångar på AP extremen, vad skulle ni rekommendera om man vill ha en extra switch eller något?
Funkar typ:
[länk]
eller
[länk]
Tänker köpa den här själv. http://www.dustinhome.se/product/5010462474/netgear-gs108t-gigabit-switch-8-port/
Betydligt dyrare, men är "Managed" dvs man kan sätta upp virtuella nätverk (VLAN) mm. Apples "Guest Network" är ett sådant VLAN (alltså inte WLAN), och om jag fattar saken rätt kan man få ut gästnätverket även på det trådade nätverket med rätt switch. Ska i alla fall testa lite.
Man kanske inte ska överdriva problemen, det beror på vad man har för krav. Om det bara handlar om att koppla upp telefoner och laptops för normal användning kommer det förmodligen inte märkas någon praktisk skillnad.mycke_nu skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Eftersom jag bara vill kunna använda min printer och stereo trådlöst ansluter jag väl mina expresses som att joina, inte extenda?f91jsw skrev:
Ja, givetvis. Jag fick kanske 3-6 Mbit/s mot Bredbandskollen med min iPhone 4S när det störde jämfört med 28 ca Mbit/s annars. (Fibern ger typiskt 90 Mbit/s mot Bredbandskollen från datorerna.)f91jsw skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Har äntligen köpt mig en Airport Extreme och allt verkar funka prima. Kommer dock inte åt min comhem låda nu.
Såhär ser det ut:
Jag skriver i 80.216..48.1 men kommer inte till samma konfig sida som jag tidigare kommit till.
Jag behöver stänga av det trådlösa nätverket som comhem lådan fortfarande delar.
Såhär ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skriver i 80.216..48.1 men kommer inte till samma konfig sida som jag tidigare kommit till.
Jag behöver stänga av det trådlösa nätverket som comhem lådan fortfarande delar.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Det som är problemet, jag kommer inte åt comhem burken och de inställningar som jag tidigare kom åt.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hittade lite info online och tydligen måste man reseta routern för att komma åt den.
Gjorde det, stängde av de trådlösa nätverken och satte den i bridge mode. Nu funkar allt som en charm!
Gjorde det, stängde av de trådlösa nätverken och satte den i bridge mode. Nu funkar allt som en charm!
Klicka här för att svara


