Tror inte det påverkar stabilitet eller täckt yta*, däremot blir förmodligen överföringshastigheten starkt lidande.

*givet givetvis att det inte så långa avstånd att enheterna inte kan kommunicera trådlöst.
 
Bor i en liten lägenhet på 63m2 så avstånden är ju inte speciellt stora men har routern och allt i ett skåp. Kanske bäst att ha AP extremen stående utanpå för bättre kommunikaiton.

Såhär ser planeringen ut just nu, borde ju funka fint, enda "problemet" är kanske att det är många trådlösa enheter:

NxeQnsA.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
carlfredrik skrev:
Om man inte trådar, utan bara joinar ett existerande nätverk och förlänger det trådlöst, blir skillnaden enorm gällande stabilitet och täckande yta?
Ja, det blir inte bra alls eftersom förlängningen sker på samma kanal.

Dels blir det kraftiga störningar när man befinner sig mellan accesspunkterna, dels blir det mycket dåliga prestanda vid den bortre APn eftersom den först skall ta emot och sedan återutsända.
 
carlfredrik skrev:
Tusen tack för hjälpen! Sjukt uppskattat.

Blir en rejäl uppgradering inom kort. 1 AP Extreme och 2 AP Express. Datorn jag använder för skrivaren är ju som sagt 10 år gammal och den expressen jag har är den första apple släppte, så det börjar minst sagt bli dags för lite uppfräshning.

Såg att det "bara" är tre cablade ingångar på AP extremen, vad skulle ni rekommendera om man vill ha en extra switch eller något?

Funkar typ:
[länk]

eller
[länk]
Jag gillar Netgear, rejäla prylar i metallchassie.

Tänker köpa den här själv. http://www.dustinhome.se/product/5010462474/netgear-gs108t-gigabit-switch-8-port/

Betydligt dyrare, men är "Managed" dvs man kan sätta upp virtuella nätverk (VLAN) mm. Apples "Guest Network" är ett sådant VLAN (alltså inte WLAN), och om jag fattar saken rätt kan man få ut gästnätverket även på det trådade nätverket med rätt switch. Ska i alla fall testa lite. :)
 
carlfredrik skrev:
Bor i en liten lägenhet på 63m2 så avstånden är ju inte speciellt stora men har routern och allt i ett skåp. Kanske bäst att ha AP extremen stående utanpå för bättre kommunikaiton.

Såhär ser planeringen ut just nu, borde ju funka fint, enda "problemet" är kanske att det är många trådlösa enheter:
Det är säkert inget problem. Lägg upp datorerna på det snabbare 5 GHz-bandet och låt de mobila enheterna kämpa om utrymmet på 2.5 GHz. Jag har givit 5 GHz nätverket ett annat namn så jag kan skilja dem åt.

Screen Shot 2014-04-30 at 13.36.19.png
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Ja, det blir inte bra alls eftersom förlängningen sker på samma kanal.

Dels blir det kraftiga störningar när man befinner sig mellan accesspunkterna, dels blir det mycket dåliga prestanda vid den bortre APn eftersom den först skall ta emot och sedan återutsända.
Man kanske inte ska överdriva problemen, det beror på vad man har för krav. Om det bara handlar om att koppla upp telefoner och laptops för normal användning kommer det förmodligen inte märkas någon praktisk skillnad.
 
f91jsw skrev:
Man kanske inte ska överdriva problemen, det beror på vad man har för krav. Om det bara handlar om att koppla upp telefoner och laptops för normal användning kommer det förmodligen inte märkas någon praktisk skillnad.
Eftersom jag bara vill kunna använda min printer och stereo trådlöst ansluter jag väl mina expresses som att joina, inte extenda?
 
Skulle tro det, jag har aldrig använt dem på det viset.
 
f91jsw skrev:
Man kanske inte ska överdriva problemen, det beror på vad man har för krav. Om det bara handlar om att koppla upp telefoner och laptops för normal användning kommer det förmodligen inte märkas någon praktisk skillnad.
Ja, givetvis. Jag fick kanske 3-6 Mbit/s mot Bredbandskollen med min iPhone 4S när det störde jämfört med 28 ca Mbit/s annars. (Fibern ger typiskt 90 Mbit/s mot Bredbandskollen från datorerna.)
 
Har äntligen köpt mig en Airport Extreme och allt verkar funka prima. Kommer dock inte åt min comhem låda nu.
Såhär ser det ut:
1x1qPd0.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skriver i 80.216..48.1 men kommer inte till samma konfig sida som jag tidigare kommit till.
Jag behöver stänga av det trådlösa nätverket som comhem lådan fortfarande delar.
 
Plus att min nya lilla airport express blir aldrig grön. Den blinkar bara orange. Har satt den på att joina mitt trådlösa nätverk och printern osv funkar fint men den har ingen internet uppkoppling...

jQ1BFxC.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knappade runt lite och ändrade några grejjor och nu verkar det funka fint, allt lyser grönt!
Ändrade bla router mode till DHCP and NAT vilket verkade göra susen.

IIiIVKf.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skall stänga av det trådlösa nätverket på Comhem-burken och låta AP-Expressen ansluta sig till AP Extreme.
 
Det som är problemet, jag kommer inte åt comhem burken och de inställningar som jag tidigare kom åt.
 
Hittade lite info online och tydligen måste man reseta routern för att komma åt den.
Gjorde det, stängde av de trådlösa nätverken och satte den i bridge mode. Nu funkar allt som en charm!
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.