Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hejsan allihopa,
Jag har lite nätverks problem.
Jag har bifogat en bild på mitt hemnätverk för att skippa en tråkig beskrivning av vad som finns.
Vad som inte funkar är min airport express och stereon kopplad till den. Ibland kommer den upp i Airfoil men oftast inte. Har det att göra med att den ligger på 802.11g?
Samma med min skrivare kopplad till min gamla PowerBook12. Båda funkar fint precis efter omstart av modemet men efter ett litet tag är de borta igen. Jag har ett dual band modem (i bilderna heter de Natverket och Natverket Media). Ska man kanske låsa IPn till de prylar som ständigt ligger inkopplade? Spelar det någon roll vilket av de två som airporten och powerbooken ligger på?
Som ni ser i bilderna från modem inställningarna verkar IP tilldelningen vara lite märklig?
Har någon något hum om vad som försiggår?
Uppskattar verkligen eran hjälp!
Jag har lite nätverks problem.
Jag har bifogat en bild på mitt hemnätverk för att skippa en tråkig beskrivning av vad som finns.
Vad som inte funkar är min airport express och stereon kopplad till den. Ibland kommer den upp i Airfoil men oftast inte. Har det att göra med att den ligger på 802.11g?
Samma med min skrivare kopplad till min gamla PowerBook12. Båda funkar fint precis efter omstart av modemet men efter ett litet tag är de borta igen. Jag har ett dual band modem (i bilderna heter de Natverket och Natverket Media). Ska man kanske låsa IPn till de prylar som ständigt ligger inkopplade? Spelar det någon roll vilket av de två som airporten och powerbooken ligger på?
Som ni ser i bilderna från modem inställningarna verkar IP tilldelningen vara lite märklig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon något hum om vad som försiggår?
Uppskattar verkligen eran hjälp!
Inget bra svar men några saker: är det uteslutet att koppla Airport Expressen och Apple TVn med nätverkskabel till routern? Ju färre stationära saker som ligger på wifi desto bättre.
Du skriver att du inte ser AEn på Airfoil, men har du testat om den syns på Airplay i telefonerna och Ipaden?
Är Comhemroutern ansedd som en bra och stabil router? En lösning är kanske att skippa den (eller bara koppla via den om den måste vara med) och köpa en ny router/wifipunkt.
Du skriver att du inte ser AEn på Airfoil, men har du testat om den syns på Airplay i telefonerna och Ipaden?
Är Comhemroutern ansedd som en bra och stabil router? En lösning är kanske att skippa den (eller bara koppla via den om den måste vara med) och köpa en ny router/wifipunkt.
Fungerar Airport Expressen även som range extender för det trådlösa nätverket? Det brukar inte bli bra.
Jag skulle dumpat ComHemroutern och skaffat en Airport Extreme istället. Då funkar Apple prylarna garanterat.
Ta hem en på prov, man har ju alltid två veckors returrätt på internetköp.
Jag skulle dumpat ComHemroutern och skaffat en Airport Extreme istället. Då funkar Apple prylarna garanterat.
Ta hem en på prov, man har ju alltid två veckors returrätt på internetköp.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Ja airport expressen kan man ställa in på antingen förlänga nätverket eller "joina" det. Jag har det på att joina. Jag föredrar att ansluta så mycket jag kan med kabel men den jädra comhem routern har bara 2 portar.
Men är inte tilldelningen lite märklig med 00 före alla prylar? 192.168.0.005, 192.168.0.006 osv...
Funderar på, som ni föreslår, att köpa mig en airport extreme. Apples prylar funkar ju oftast i harmoni mer varandra. Blir väl att köpa en ny express också eftersom 1st generation inte går att konfigurera genom nya datorer. Jädra apple ändå...
Dessutom når comhem routern knappt till sovrummet i min 63kvadratare, sjukt märkligt att behöva en extender i en liten lägenhet.
Men är inte tilldelningen lite märklig med 00 före alla prylar? 192.168.0.005, 192.168.0.006 osv...
Funderar på, som ni föreslår, att köpa mig en airport extreme. Apples prylar funkar ju oftast i harmoni mer varandra. Blir väl att köpa en ny express också eftersom 1st generation inte går att konfigurera genom nya datorer. Jädra apple ändå...
Dessutom når comhem routern knappt till sovrummet i min 63kvadratare, sjukt märkligt att behöva en extender i en liten lägenhet.
Jag bytte min Cisco/Linksys router mot en Airport Extreme (hängde även på en extern disk för TM, smutt!), och det är en stor skillnad i WiFi-täckning.
Har inga problem att konfigurera 1 Gen APx via datorn, du måste ha en tidig 1-Gen modell.
Har inga problem att konfigurera 1 Gen APx via datorn, du måste ha en tidig 1-Gen modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Ja det är den första expressen de släppte.
Jag har nu ändrat lite saker här och där och det verkar flyta bra mycket bättre nu. Musiken till expressen funkar prima, likaså printern. Ändrade egentligen bara transmission mode till 802.11 g/n mixed och bytte namn på nätverken samt channel till auto... Märkligt... får se hur länge det håller i sig, sedan blir det en extreme, garanterat. Jag har en stationär HTPC som behöver fast IP, inga problem med extremen eller?
Jag har nu ändrat lite saker här och där och det verkar flyta bra mycket bättre nu. Musiken till expressen funkar prima, likaså printern. Ändrade egentligen bara transmission mode till 802.11 g/n mixed och bytte namn på nätverken samt channel till auto... Märkligt... får se hur länge det håller i sig, sedan blir det en extreme, garanterat. Jag har en stationär HTPC som behöver fast IP, inga problem med extremen eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är inga problem, jag kör en webserver och en del fjärrstyrningar genom AP Extremen.
Edit: Laddar man ner konfigureringsverktyget för Windows, så finns det konstigt nog ytterligare några inställningar som inte går att göra via OSX, typ välja mode för lysdioden och lite till.
Edit: Laddar man ner konfigureringsverktyget för Windows, så finns det konstigt nog ytterligare några inställningar som inte går att göra via OSX, typ välja mode för lysdioden och lite till.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Kanon, tack för hjälpen! Om jag köper en AirPort extreme antar jag att jag kopplat den via min comhem router (Ethernet rakt in?) men hur funkar den med dual band? (Sorry, har sjukt dålig koll på hur exakt dual funkar)
Japp. Ethernet rakt in i WAN-porten från ComHem routern, jag gör samma sak med min router från Telia.
AP Extreme har Dual Band (båda banden samtidigt) och supportar dessutom gästnätverk på båda banden.
För att det ska funka så måste du stänga av DHCP (utdelning av nätverksadresser) och WiFi på ComHem burken.
Konfiguration blir alltså:
------> ComHem Modem ej DHCP, ej WiFi -----> AP Extreme, DHCP, WiFi ------> LAN (3 portar)
Vill du köra Time Machine (rekommenderas verkligen) så skaffa en billig extern disk på 2TB eller så, och koppla in den till USB-porten. Alternativt kan man givetvis köpa TM-varianten av AP Extreme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AP Extreme har Dual Band (båda banden samtidigt) och supportar dessutom gästnätverk på båda banden.
För att det ska funka så måste du stänga av DHCP (utdelning av nätverksadresser) och WiFi på ComHem burken.
Konfiguration blir alltså:
------> ComHem Modem ej DHCP, ej WiFi -----> AP Extreme, DHCP, WiFi ------> LAN (3 portar)
Vill du köra Time Machine (rekommenderas verkligen) så skaffa en billig extern disk på 2TB eller så, och koppla in den till USB-porten. Alternativt kan man givetvis köpa TM-varianten av AP Extreme.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tusen tack för hjälpen! Sjukt uppskattat.
Blir en rejäl uppgradering inom kort. 1 AP Extreme och 2 AP Express. Datorn jag använder för skrivaren är ju som sagt 10 år gammal och den expressen jag har är den första apple släppte, så det börjar minst sagt bli dags för lite uppfräshning.
Såg att det "bara" är tre cablade ingångar på AP extremen, vad skulle ni rekommendera om man vill ha en extra switch eller något?
Funkar typ:
http://www.dustinhome.se/product/5010671995/netgear-gs308-gigabit-switch-8-port/
eller
http://www.kjell.com/sortiment/dato...uret-natverk/switchar/d-link-dgs-1016d-p95401
Blir en rejäl uppgradering inom kort. 1 AP Extreme och 2 AP Express. Datorn jag använder för skrivaren är ju som sagt 10 år gammal och den expressen jag har är den första apple släppte, så det börjar minst sagt bli dags för lite uppfräshning.
Såg att det "bara" är tre cablade ingångar på AP extremen, vad skulle ni rekommendera om man vill ha en extra switch eller något?
Funkar typ:
http://www.dustinhome.se/product/5010671995/netgear-gs308-gigabit-switch-8-port/
eller
http://www.kjell.com/sortiment/dato...uret-natverk/switchar/d-link-dgs-1016d-p95401
Redigerat:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg

