74 802 läst ·
116 svar
75k läst
116 svar
Inspelat samtal i grannens trädgård utan dennes vetskap
jag har pratat med både polis och advokat och JA du har rätten att spela in för det som gäller digV vincenthema skrev:Vore kul om någon (juridiskt) kunnig svarade på detta. Själv tycker jag i stort sett alla varningslampor blinkar rött. Dels om att spel in någon ovetande, är detta förenligt med GDPr? Sen att använda detta i en domstol - den tror jag än mindre på. Mig veterligen är inte video tillåtligt i en domstol, så varför skulle en ljudinspelning vara så?
Ok, men om jag genom min inspelning bryter en sekretess, så är det väl jag som är ansvarig?S sebastiannielsen skrev:Gäller bara försvarshemligheter, dvs uppgifter som är hemligstämplade.
Om en person med tystnadsplikt avslöjar hemliga uppgifter, har du ingen skyldighet att bevara sekretessen. Sekretessen gäller inte dig.
Det är bara hemligstämplade uppgifter som är förbjudna för envar att hantera, dvs som inte innehar rätt säkerhetsklass. Då kallas det "Obehörig befattning med hemliga uppgifter".
Man får enligt svensk lag som privatperson spela in alla samtal som man deltar i öppet eller dolt.V vincenthema skrev:Vore kul om någon (juridiskt) kunnig svarade på detta. Själv tycker jag i stort sett alla varningslampor blinkar rött. Dels om att spel in någon ovetande, är detta förenligt med GDPr? Sen att använda detta i en domstol - den tror jag än mindre på. Mig veterligen är inte video tillåtligt i en domstol, så varför skulle en ljudinspelning vara så?
Hej, du har rätt att spela in samtal du själv medverkar i utan motpartens vetskap. Dessa inspelningar kan även användas i domstol om så behövs..D Dubbelgusten skrev:Jag och min granne har en dispyt som f n är liten och förhoppningsvis kan lösas utan att det blir större komplikationer och följder. Men eftersom jag upplever min granne (det är kvinnan i paret som för talan) som nyckfull är jag inte säker på att utfallet blir så. Hon har nämnligen vid andra tillfällen överraskat med att oväntat ändra ståndpunkt i saker som jag trott vi vara överens om.
Jag har spelat in ett samtal mellan oss. Samtalet skedde i hennes trädgård och utan hennes vetskap. Samtalet är till gagn för mig om nu denna dispyt skulle växa och i förlängningen t ex leda till en stämningsansökan från deras/hennes sida.
Jag har två frågor om detta.
1. Har jag haft laglig rätt att göra inspelningen.
2. Kan jag använda inspelningen i en domstol för att styrka min sak?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Bara om du själv är bunden av sekretessen. Sekretessen gäller bara den, som ja, sekretessen gäller.I ingo_69 skrev:
Exempelvis, om du pratar med en läkare, som berättar om patienter. Om du själv är läkare, så gäller sekretessen även dig.
Men om du bara är privatperson, så är det läkaren som bryter sekretessen genom att prata med dig.
Pratar du som förälder med socialtjänsten om ett gemensamt barn t.ex., så kan socialhandläggaren vara bunden av sekretess, men du och barnet är det inte.
Så sekretessen "smittar inte av sig" så som försvarshemligheter gör.
Du har rätt att spela in samtal du deltar i själv, telefonsamtal eller mötenD Dubbelgusten skrev:Jag och min granne har en dispyt som f n är liten och förhoppningsvis kan lösas utan att det blir större komplikationer och följder. Men eftersom jag upplever min granne (det är kvinnan i paret som för talan) som nyckfull är jag inte säker på att utfallet blir så. Hon har nämnligen vid andra tillfällen överraskat med att oväntat ändra ståndpunkt i saker som jag trott vi vara överens om.
Jag har spelat in ett samtal mellan oss. Samtalet skedde i hennes trädgård och utan hennes vetskap. Samtalet är till gagn för mig om nu denna dispyt skulle växa och i förlängningen t ex leda till en stämningsansökan från deras/hennes sida.
Jag har två frågor om detta.
1. Har jag haft laglig rätt att göra inspelningen.
2. Kan jag använda inspelningen i en domstol för att styrka min sak?
Du kan använda dessa vid domstolar
Givetvis får du inte dela på sociala plattformar
Jag tänker direkt på den olagliga övervakningskameran hos klockbutiken Step in watch center på Drottninggatan som fångade självmordsbombaren på bryggaregatan på video.TRJBerg skrev:
sen att polisen är dum i huvet är en annan sak
https://www.svd.se/a/514a6ce3-1f1f-37a3-82e9-d9dad7c21e1d/polisen-nobbade-film-fran-terrorplatsen
Ja, du får spela in ett samtal som du själv deltar i. (https://lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-spela-in-ett-samtal-)V vincenthema skrev:
Som privatperson omfattas du inte av GDPR... (https://lawline.se/answers/galler-gdpr-privatpersoner)
I Sverige råder fri bevisprövning. I rätten får man anföra vad som hellst eller åberopa vilken bevisning som helst. (https://www.aklagare.se/ordlista/f/fri-bevisprovning/)
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 55 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 55 inlägg
Som det redan har konstaterats så är svaren:
1. Ja
2. Ja
Men på fråga 2 så skulle jag vilja lägga till en liten varning och det är att om det inte med säkerhet går att avgöra när i tiden som samtalet spelats in så kanske det inte är värt så mycket.
Medgivande går ju att ta tillbaka och om din granne hävdar att hon dagen efter ångrat sig och sagt det till dig så gissar jag att inspelningen inte är så mycket värd och det blir en fråga om ord mot ord.
Om det är en sådan stor sak som ni har kommit överens om som skulle kunna leda till en stämningsansökan om grannen anser att du har gjort något fel så låter det som att du borde ha ett skriftligt medgivande.
1. Ja
2. Ja
Men på fråga 2 så skulle jag vilja lägga till en liten varning och det är att om det inte med säkerhet går att avgöra när i tiden som samtalet spelats in så kanske det inte är värt så mycket.
Medgivande går ju att ta tillbaka och om din granne hävdar att hon dagen efter ångrat sig och sagt det till dig så gissar jag att inspelningen inte är så mycket värd och det blir en fråga om ord mot ord.
Om det är en sådan stor sak som ni har kommit överens om som skulle kunna leda till en stämningsansökan om grannen anser att du har gjort något fel så låter det som att du borde ha ett skriftligt medgivande.
Men herregud, du behöver ju be din arbetsgivare om en utbildning i GDPR innan du blir påkommen med olagligheter som gör att du snart inte har något jobb längre pga konkurs. För i helvete, hur kan yrkesfolk vara så jävla blinda?...RoTe skrev:
On topic: frågan besvarades med skjutjärnsskärpa i de första svaren, så tråden kan lika väl stängas.