Hej!
Skall totalrenovera badrum med inbyggda rör i väggen. Enl byggfirma 1. måste inspektionslucka för avstängning av inkommande vatten sitta på befintlig plats där rören nu kommer in och duschen flyttas så det blir max avstånd mellan dusch och lucka. Helt ok för mig. Dock håller vi inte 1 meters avstånd mellan lucka och dusch. Godkänner förskringsbolaget? Duschrummet är 150cmx150 cm. Enl Byggfirma2 skall luckan flyttas och sättas på utsidan av duschrummet för att hålla 1 meters avstånd dvs i hallen men då rinner ju vattnet ut på trägolvet och ner i trossbotten vid ev läckage
Vem har rätt? Kan man inte lita på byggfirman?
Hur gör jag?

Det finns täta inspektionsluckor som kan placeras i duschen. Det viktiga är att skvallerröret mynnar ut på ett ställe där det inte brukar vara blött.

useless useless skrev:
Det finns täta inspektionsluckor som kan placeras i duschen. Det viktiga är att skvallerröret mynnar ut på ett ställe där det inte brukar vara blött.
Ok, så bygg1 har inte helt rätt, om dusch och inspektionslucka ligger kvar så ligger ju både lucka och skvallerrör utanför duschdörren men närmare än 1 m och det är ok? Men inspektionslucka på utsidan som bygg2 rekommenderar ? Är det ok?

P
useless useless skrev:
Va ?

Fick precis lära mig för några veckor sen att de inte finns några skåp eller luckor som är godkända ihop me något tätskiktför att täta runt.

Rätt metod är givetvis ha lucköppningen i motsvarande rum och ha läckut inåt bad.

Så jag skulle hävda att ingen av byggarna har helt rätt

useless useless skrev:
Hej har du någon länk till exempel på en sådan inspektionslucka? Ser att grannen på våningen under, som har likadan lägenhet som jag, har placerat sin dusch så att inspektionsluckan hamnar i duschen. Blir detta avvikelse enligt Säker vatten, eller dylikt?
Badrum med duschkabin, toalett, handfat, handduk och spegel på väggen. Inspektionslucka synlig vid duschväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Branschreglerna har ändrats två gånger sen 2020, numera är det endast tillåtet att göra genomföringar i tätskiktet för vattenrören i plats för badkar/dusch, och de rören ska gå direkt in i blandaren. Grannens badrum ser ut att vara rätt gammalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.