S
Jag har en fundering, bör man inte lägga till insektsnät under knutbrädor? De blir ju annars ett mellanrum för insekter att ta sig upp i, vet inte hur stort problem det är egentligen.

• Illustration av knutbräda vid ett hus utan insektsnät, vilket visar mellanrummet där insekter kan ta sig in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har faktiskt inte reflekterat över detta, mest för att det verkar vara en helt omöjlig uppgift att få huset så tätt att inga insekter kan ta sig in. En glipa eller spricka i träet, ett kvisthål eller vad som helst kan räcka. Jag har fjällpanel och det gör det i princip omöjligt att få huset tätt runt fönster och dörrar. Getingar tar sig in på vinden genom att tugga sig igenom myggnätet vid takfoten. Man får nog leva med att en och annan spindel eller myra tittar in då och då. I år har vi haft fjärilar inne, vi begriper fortfarande inte var de kommer ifrån.

S
Jag förstår att man inte kan få det helt tätt, men i detta fall är mellanrummet ca 6-7 cm brett, större insekter än getingar och dylikt kan krympa upp där.

• Gilla
mr_valfrid
  • Laddar…
Hålet blir ju extrastort i din skiss av att inte låta spikläkten gå omlott... Dvs låt ena läktet vara en läkttjocklek längre så blir ju hålet bara en paneltjocklek stort. Och där passar ju en snutt musband perfekt.

S
Jag är inte riktigt helt med på vad du menar. Om läkten går omlott så blir det ju ändå minst lika tjockt? Eller missförstår jag vad du menar, kan du rita en skiss?

Jag är så klart oklar, visst blir hålet fortfarande 6-7 cm brett som du säger. Men bara 22 mm högt istf 22+spikregelns tjocklek som på din skiss. I båda fallen så är det långt ifrån insektstätt, men 22 mm hål kan man iaf enkelt täta mot möss mha ett musband. Tror man brukar nöja sig med mustätt, oftast.

S
J JPW skrev:
Jag är så klart oklar, visst blir hålet fortfarande 6-7 cm brett som du säger. Men bara 22 mm högt istf 22+spikregelns tjocklek som på din skiss. I båda fallen så är det långt ifrån insektstätt, men 22 mm hål kan man iaf enkelt täta mot möss mha ett musband. Tror man brukar nöja sig med mustätt, oftast.
Jag är fortfarande inte med på hur du kan minska mellanrummet i höjdled (avståndet L i bilden) eller i bredd (avståndet B i bilden) genom att låta läkten gå omlott. Tjockleken på spikläkten kvarstår oavsett hur du vänder på den.

• Illustration av takläkt och avstånden L och B markerade i rött vid inbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.